Spalter i tekstdokument

Brugerhjælp og support til tekstbehandling i LibreOffice Writer

Moderators: Lodahl, Ejnar

Post Reply
Kurt Lundskov

Spalter i tekstdokument

Post by Kurt Lundskov »

Man kan lave spalter/ kolonner i tekstdokument.
Men det er kun avisspalter så vidt jeg har konstateret. Dvs. man skriver i spalte 1 indtil denne er udfyldt, hvorefter der fortsættes øverst i spalte 2.

Man kan lave et tvunget spalte/ kolonneskift ved hjælp af (>Indsæt>Manuel skift>Kolonneskift), så den hopper til spalte/kolonne 2.

Men når man så fra kolonne 2 vil skifte tilbage til kolonne 1, sker det ved at den samtidig skifter til toppen af kolonne 1 på ny side. Ligesom i fx MS Word.

Jeg savner den funktion, hvor man kan skifte tilbage til næste linje i kolonne 1 - altså uden sideskift.

En funkton som i fx Lotus WordPro kaldes "parallelle spalter".

Et eksempel:

Emne 1.......... |Her er teksten til emne 1 i spalte 2
Emne 2.......... |Her er emnet til emne 2 i spalte 2 på samme side

Jeg er opmærksom på, at man kan komme omkring det ved hjælp af tabel og kolonner, men alligevel. I spalte/ kolonnefunktionen ville denne funktion være nyttig.

:) Kurt L
Ejnar

Hængende indrykning

Post by Ejnar »

Kunne du evt. bruge typografien "hængende indrykning" med en passende stor værdi af indrykningen?

Vh
Ejnar
Kaaredyret

Re:Spalter i tekstdokument

Post by Kaaredyret »

Ja her vil jeg også anbefale hængende indrykning, og i fald omfanget af teksten er betydelig, en tabel. Men tabeller der går over flere sider er vist OOo's svaghed, så hængende indrykning ville være mit valg. Jeg bruger det tit i nøjagtig sådan en situation du bruger som eksempel.

I det hele taget tror jeg ikke at spalter er ment til lige netop den brug. Hvad skulle fordelen være ved brug af spalter, i modsætning til tabeller eller hængende indrykning?

Fidusen med spalter er jo at teksten løber automatisk fra den ene til den anden, og det ser det ikke ud til at den skal gøre her? Eller skal den?
Post Reply