Når man indtaster en dato fx 1.12.2005 bliver det som standard til 01-12-05.
Dette kan selvfølgelig ændres ved at lave ændringer i celleformatering.
Men kan man ændre standarden til altid at benytte punktummer i stedet, fx 1.12.2005?
Og hvor er det i givet fald lige det gøres?
Datoformat med punktum - 1.12.2005
Moderator: Lodahl
Re:Datoformat med punktum - 1.12.2005
Formatet dd-mm-åååå er standard for Windows, og dit problem har derfor i princippet ikke noget med OpenOffice.org at gøre. Du skal derfor ændre Window's format. Det gør du i Kontrolpanelet i det ikon, der hedder International Indstillinger. Hvis du har en ældre Windows, kan den også hedde "Regionale indstillinger".
Her skal du så trykke på Tilpas-knappen, og så ændre det danske datoformat fra dd-mm-åååå til dd.mm.åååå.
Du vil se, at datoformatet så også ændrer sig i stifinderen og andre Windows programmer.
Hilsen,
Lars.
Her skal du så trykke på Tilpas-knappen, og så ændre det danske datoformat fra dd-mm-åååå til dd.mm.åååå.
Du vil se, at datoformatet så også ændrer sig i stifinderen og andre Windows programmer.
Hilsen,
Lars.
I min win xp er datoindstillingerne, under 'Internationale og sprogindstillinger' faktisk sat til Kort format DD.MM.ÅÅÅÅ og langt format til D. MMMM ÅÅÅÅ. Og eksemplerne på samme side skrives som 27.10.2005 og 27. oktober 2005.
Datoindtastningen viser sig da også rigtigt nok i fx MS Excell og Lotus 1-2-3.
Så Windows-opsætningen er ok. Men OOO skriver stadig 27-10-05 i regnearket.
Er der andre steder jeg skal 'lede'?
(Sorry, jeg havde glemt at logge ind med navn)Anonymous wrote:I min win xp er datoindstillingerne, under 'Internationale og sprogindstillinger' faktisk sat til Kort format DD.MM.ÅÅÅÅ og langt format til D. MMMM ÅÅÅÅ. Og eksemplerne på samme side skrives som 27.10.2005 og 27. oktober 2005.
Du kan gå ind i indstillinger under Sprogindstillinger/Sprog og her vælge Lokalitetsindstilling. Hvis du vælger dansk får du dd-mm-åååå, men hvis du vælger noget fra et andet land, så kan du måske finde noget, der bruger dd.mm.åååå indstillingen.
Det var muligheden. Men den er lidt spøjs. For selv om jeg har dansk brugergrænseflade, skal man altså have en anden lokalitetsindstilling.dybdahl wrote:Du kan gå ind i indstillinger under Sprogindstillinger/Sprog og her vælge Lokalitetsindstilling. Hvis du vælger dansk får du dd-mm-åååå, men hvis du vælger noget fra et andet land, så kan du måske finde noget, der bruger dd.mm.åååå indstillingen.
Det viser sig, at lokalitetsindstillingen (>Funktion>Sprogindstillinger>Sprog) skal vælge 'Dansk brugergrænseflade', men et andet sprog uner 'Lokalitetsindstilling', for at få det rigtigt i Calc.
Jeg har konstateret følgende under Lokalitetsindstillinger, ved indtastning af datoen '31.1.2005':
Dansk 31-01-05
Svensk (Sverige) 05-01-31
Svensk (Finland) 31.01.05
Engelsk (Storbritanien) 31/01/05
Tysk (Tyskland) 31.01.05
Norsk (nynorsk) 31.01.05
Bemærk, at selv om jeg indtaster 2005, skriver Calc kun tocifret årstal 05. Jeg har ikke fundet anden lokalitet, der accepterer firecifret årstal som standard.
Det må vel være en fejl, at OOO ikke følger den danske opsætning i Windows
Der er ofte en meget lille forskel mellem "fejl" og "feature". Det, som OpenOffice.org er i stand til her, er at bruge en anden kulturs notationer, uanset Windows indstillingen, og da de åbenbart har brugt energi på dette, må det nok mere betegnes som en feature end en fejl. Jeg plejer at definere fejl i software som "når softwaren gør noget anderledes end det er hensigten fra leverandørens side".
Men det ville selvflg. være endnu bedre, hvis man kunne vælge selv, om man vil have denne feature, eller i stedet bruge Windows's indstillinger. Det bør nogen nok indrapportere som et forbedringsforslag.
Jeg kan i øvrigt nævne, at i Windows XP er det ikke ligetil at ændre fra dd-mm-åååå til dd.mm.åååå formatet - man skal faktisk ind i kontrolpanelet, internationale indstillinger og så gætte, at man skal "tilpasse" den danske standard.
Vær i øvrigt opmærksom på, at enkelte programmer rent faktisk ikke virker, hvis du ikke har samme datoformat på alle maskiner (f.eks. Paradox), så det er en god ide at beholde standardindstillingen dd-mm-yyyy.
Hilsen,
Lars.
Men det ville selvflg. være endnu bedre, hvis man kunne vælge selv, om man vil have denne feature, eller i stedet bruge Windows's indstillinger. Det bør nogen nok indrapportere som et forbedringsforslag.
Jeg kan i øvrigt nævne, at i Windows XP er det ikke ligetil at ændre fra dd-mm-åååå til dd.mm.åååå formatet - man skal faktisk ind i kontrolpanelet, internationale indstillinger og så gætte, at man skal "tilpasse" den danske standard.
Vær i øvrigt opmærksom på, at enkelte programmer rent faktisk ikke virker, hvis du ikke har samme datoformat på alle maskiner (f.eks. Paradox), så det er en god ide at beholde standardindstillingen dd-mm-yyyy.
Hilsen,
Lars.