Ordbøger med oo 2

Brugerhjælp og support til tekstbehandling i LibreOffice Writer

Moderators: Lodahl, Ejnar

Post Reply
Guest

Ordbøger med oo 2

Post by Guest »

Hej alle oo bruger.

jeg har fået en stor interesse indenfor OO og vil gerne lære at bruge den nogenlude.

især dens word og math programmer.

Problemet med oo word er at jeg ikke ved hvordan man bruger ordbøger og installerer nye for den sags skyld.

Jeg vil selvfølgelig gerne bruge den danske, men har også stærkt brug for den spanske og engelske.

kan nogen hjælpe mig med mit problem?
esbe0184
Site Admin

Re: Ordbøger med oo 2

Post by esbe0184 »

Guest wrote:Problemet med oo word er at jeg ikke ved hvordan man bruger ordbøger og installerer nye for den sags skyld.

Jeg vil selvfølgelig gerne bruge den danske, men har også stærkt brug for den spanske og engelske.
Det er let at installere flere ordbøger i Writer hvis man er tilsluttet Internettet!

Man vælger Filer -> Guider -> Installer flere ordbøger og trykker på Danish.

Her efter trykker du på Start DicOOo og føljer guiden ved at trykke på Næste og Hent listen. Hvis du bliver spurt om du vil opdater DicOOo svar da Nej, da det kun vil skabe forviring. Nu skulle resten give sig selv hvis man føljer instrukserne på skærmen.

Brugen af ordbogen tryk F7 for at køre en stave kontrol eller du kan slå den automatiske stavekontrol til på ikonet hvorpå der står ABC med en bøljet streg under.

For at vælge et andet sprog for dokumenterne, gå da op under Funktioner -> Indstillinger og vælg Sprog indstillinger og Sprog. Her kan du så vælge en anden ordbog.
Med venlig hilsen

Esben Aaberg
Guest

Re:Ordbøger med oo 2

Post by Guest »

Har lige installeret OO da jeg er blevet for træt af microsofts office.. Jeg har præcis det samme problem med jeg gerne vil have en ny ordbog (fransk) ind i tekstdokumentet. Problemet er bare at når jeg trykker på filer er der ikke noget der hedder guider.. Har OO 1.1.5, skal jeg hente 1.2 for at få det til at virke?
på forhånd tak
mvh jakob
Ejnar

Flere ordbøger i OOo 1.1

Post by Ejnar »

Prøv "Filer" -> "Autopilot". Der skulle du gerne kunne finde et punkt, der hedder noget i retning af "Installer nye ordbøger fra Internet". Derfra burde resten forklare sig selv.
Vh
Ejnar
Guest

Post by Guest »

Hvis man har en engelsk version hedder det:
"File" > "Wizards" > "Add new dictionaries..."
Ejnar

Ordbøger

Post by Ejnar »

Hvis man har en engelsk version hedder det:
"File" > "Wizards" > "Add new dictionaries..."
..i OOo 2.

I 1.1 er det "File" -> "AutoPilot" -> "Install new dictionaries"(eller deromkring).
Vh
Ejnar
Guest

Post by Guest »

Hej OO'er
Jeg bruger den engelske version af OO2 på WinXP på en "limited Account". Den er installeret som administrator men bliver altså brugt på en konto med begrænsede rettigheder.
Har jeg samme mulighed for at bruge DictOOo's wizard for at installere nye ordbøger eller skal jeg manuelt installere dem som administrator og aktivere dem i min begrænsede konto ?

MVH
Henrik
Henrik

Post by Henrik »

Anonymous wrote:Hej OO'er
Jeg bruger den engelske version af OO2 på WinXP på en "limited Account". Den er installeret som administrator men bliver altså brugt på en konto med begrænsede rettigheder.
Har jeg samme mulighed for at bruge DictOOo's wizard for at installere nye ordbøger eller skal jeg manuelt installere dem som administrator og aktivere dem i min begrænsede konto ?

MVH
Henrik
Hej OO'er
Samme person og samme spørgsmål, bare med mit ny-registrede bruger-id så jeg automatisk bliver kontaktet hvis der bliver svaret. :)

MVH
Henrik
Henrik

Post by Henrik »

Jeg tog mod til mig og kørte DictOOo's wizard som administrator. Det viser sig at man under kørslen af wizarden får mulighed for at vælge mellem kun at installere for aktuelle bruger eller at installere som administrator og derved tilgængeliggøre ordbøgerne for alle brugere på den pågældende maskine. Sidste mulighed kræver dog i sagens natur skriverettigheder som administrator da der bliver skrevet til og gemt nogle filer i C:\Programmer\OpenOffice.org 2.0\share\dict\ooo\.
Denne administratons-installation ser også ud til at fungere fint på min begrænsede WinXP konto.
Nu mangler jeg bare at finde ud af hvordan man skifter det aktuelle dokuments sprog uden hvergang at ændre det globale default sprog i options. ( Jeg skriver dokumenter både på dansk, tysk og engelsk)

MVH
Henrik

Edit: Fandt en check box i Options->[Language Settings] hvor man kan vælge kun at skifte sprog for det aktuelle dokument. Lidt malplaceret at skulle finde en option for det aktuelle dokument i de globale options.
Gæst

Post by Gæst »

Har du prøvet at skrive og så taste F7?
Henrik

Post by Henrik »

Gæst wrote:Har du prøvet at skrive og så taste F7?
Udover at aktiverer stave kontrollen hvor du midlertidigt kan ændre hvilken ordbog du bruger, ændre stavekontrolen ikke dokumentets sprog og derved f.eks ikke Autospell check, valuta, datoformat ... etc. :P
Iøvrigt, som nævnt i forrige post, fandt jeg stedet for at ændre sprog.

MVH
Henrik
Post Reply