Jeg er helt ny her inde og har kigget lidt rundt omkring men jeg synes ikke at jeg har kunne finde svar på mit spørgsmål i andre tråde. Men i må lige bære over med mig hvis jeg bare har overset det.
Grunden til at jeg skriver er at jeg har et regneark som jeg løbende indtaster data i og som jeg gerne vil have en graf i som også løbende bliver opdateret. Det letteste er måske et eksempel:
Lad os sige at jeg har et regneark der udregner saldoen på min bankkonto. Jeg har derfor oprettet en kolonne hvor jeg skriver hver gang jeg hæver og en hvor jeg skriver hver gang jeg sætter penge ind. Der udover har jeg en kolonne hvor jeg saldoen bliver regnet ud ved henholdsvis at trække fra eller lægge til den foregående saldo. Hvis jeg nu vi have en graf som viser saldoen som en kurve er der det problem at jeg hele tiden skal ændre dataområdet som grafen dækker over. Lad os sige at jeg har haft ti ændringer på min konto. Jeg har derfor ti saldoer stående i f.eks A1:A10. Men lige så snart jeg enten hæver eller sætter penge ind igen har jeg jo så elleve saldoer. Hvis jeg har sagt til grafen at den skal tage data fra mere end de ti udfyldte celler (f.eks. A1:A20) vi der være en fin nok graf indtil de 10 hvorefter den vil gå ned og ramme nul og køre der nede i de sidste ti felter på x-aksen.
Det jeg gerne vil undgå er altså denne linje hvor værdi er nul. Men jeg vil samtidig undgå at skulle ændre mit dataområnde for grafen hver gang jeg har enten hævet eller sat penge ind.
Håber i kan forstå hvad jeg mener og at der evt er en der kan hjælpe.
På forhånd tak
Mark!
Kurvegraf - løbende opdatering!
Moderator: Lodahl
Re:Kurvegraf - løbende opdatering!
Hej Mark
En farbar vej ville være at lave en makro, som udvider diagrammets dataområde, og som udløses når en bestemt type hændelse finder sted i regnearket. Men det er ikke noget man laver sådan lige "vupti".
Mvh.
Finn
En farbar vej ville være at lave en makro, som udvider diagrammets dataområde, og som udløses når en bestemt type hændelse finder sted i regnearket. Men det er ikke noget man laver sådan lige "vupti".
Mvh.
Finn
Jeg er stødt på de der makroer før, men jeg ved ærligtalt ikke rigtig hvad det er! Men jeg er altid frisk på at lære noget nyt! Er der ikke et sted på nettet hvor der er en guide til makroer eller noget i den stil! Eller er der evt noget i Excel lige som med deres funktioner?
Tak for hjælpen uanset hvad i hvert fald.
Tak for hjælpen uanset hvad i hvert fald.
En OOo-makro er et program, som automatiserer en eller flere operationer i OOo, så man slipper for at skulle lave de samme trivielle rutineoperationer igen og igen (som for eksempel at tilføje en ny celle til et diagrams dataområde).
Dokumentation af makroer et ømt punkt...der er ikke megen officiel dokumentation, og det der er, er egentlig ikke meget værd. Den første introduktion kan du få ved at læse afsnittet om makroer i hjælpeteksten. Men hjælpeteksten forklarer kun hvordan makrosproget helt grundlæggende er bygget op - ikke hvordan man faktisk laver en makro!
Men jeg har tidligere arbejdet lidt med at bruge makroer til bl. a. automatisk diagramfremstilling i Calc, så jeg kunne måske skrue noget sammen, du kan bruge.
Finn
Dokumentation af makroer et ømt punkt...der er ikke megen officiel dokumentation, og det der er, er egentlig ikke meget værd. Den første introduktion kan du få ved at læse afsnittet om makroer i hjælpeteksten. Men hjælpeteksten forklarer kun hvordan makrosproget helt grundlæggende er bygget op - ikke hvordan man faktisk laver en makro!
Men jeg har tidligere arbejdet lidt med at bruge makroer til bl. a. automatisk diagramfremstilling i Calc, så jeg kunne måske skrue noget sammen, du kan bruge.
Finn
Re: Kurvegraf - løbende opdatering!
Hvis du benytter "XY-diagram" som diagramtype, hvor du har dato som første kolonne og værdier/data i anden kolonne, så skal du blot vælge underdiagramtypen "Kun linjer", så er det kun de indtastede data som vises.Mark wrote:... Lad os sige at jeg har haft ti ændringer på min konto. Jeg har derfor ti saldoer stående i f.eks A1:A10. Men lige så snart jeg enten hæver eller sætter penge ind igen har jeg jo så elleve saldoer. Hvis jeg har sagt til grafen at den skal tage data fra mere end de ti udfyldte celler (f.eks. A1:A20) vi der være en fin nok graf indtil de 10 hvorefter den vil gå ned og ramme nul og køre der nede i de sidste ti felter på x-aksen.
Hvis du vil have et diagram, som du vil kunne sammeligne med over tid, så husk at både x- og y-aksen skal have faste værdier og ikke indstilles til at vælge dem automatisk.
# Agerskov
Det lyder som om det er noget i den stil jeg godt kunne bruge. Jeg har prøvet at aktivere det, men jeg kan ikke helt finde det. Det kan godt være at det bare er mig der er blind. Men burde det ikke være inde under diagramtype (hvis jeg højreklikker på mit allerede lavede diagram)??
#Finn
Du behøver ikke bruge tid på at lave et eller andet vildt for jeg er ikke sikker på at jeg vil kunne forstå det alligevel. Jeg må bare købe en bog om makro'er så kan det være jeg kan lærer det for bunden. Men mange tak for tilbudet.
Det lyder som om det er noget i den stil jeg godt kunne bruge. Jeg har prøvet at aktivere det, men jeg kan ikke helt finde det. Det kan godt være at det bare er mig der er blind. Men burde det ikke være inde under diagramtype (hvis jeg højreklikker på mit allerede lavede diagram)??
#Finn
Du behøver ikke bruge tid på at lave et eller andet vildt for jeg er ikke sikker på at jeg vil kunne forstå det alligevel. Jeg må bare købe en bog om makro'er så kan det være jeg kan lærer det for bunden. Men mange tak for tilbudet.
Hov.. Var af en eller anden grund ikke lige logget ind, men hvis der skulle være nogen tvivl er det mig der har skrevet ovenstående indlæg 

Hehe, prøver lige en gang til. Forstår ikke lige hvad det er der går galt. (Hvis nu det stadig ikke virker skal jeg nok lade være med at spame hele natten.