DSUM(område,sumfelt,"logisk kriterie")

Brugerhjælp og support til regneark i LibreOffice Calc

Moderator: Lodahl

Post Reply
Ekstern

DSUM(område,sumfelt,"logisk kriterie")

Post by Ekstern »

Hej.

Jeg bruger 123 til omfattende budget og regnskabsformål.
Der er en (og kun en årsag) til at jeg ikke er skiftet til Excel eller Open Office - det skyldes DSUM formlen eller rettere Database Summering.

I 123 kan man som parameter i selve formlen angive database kriterier til at udvælge hvilke records som skal medtages.

Hvis man laver rengskaber eller andre analyse opstillinger er det hamrende brugbart, fordi du kan hardkode layout etc., mens data kan hentes dynamisk. F.eks. kan man lave et skema, hvor hver celle bruger kriterier, der tilpasser sig headerinformation i den kolonne og række, cellen indgår i (Måned, Type, Kategori, Medarbejder etc.).

I Excel m.m. virker DSUM anderledes fordi man skal bruge et udpeget område, hvilket betyder at det ikke kan tilpasse sig til den celle, hvori formlen står. Det er grænsende til ubrugeligt.

Samtidig kan man via HVIS/IF have forskellige DSUM-formler, der tilpasser sig efter om det er en total eller andre quirks, der ofte skal til for at lave det rigtige.

Man kan med enormt komplicerede tekniske løsninger omgå problemet, men det kræver en masse ekstra hjælpefelter, der altid skal udvikles specielt. Det er langtsomt og uoverskueligt i forhold til den direkte metode.

Jeg kan ikke selv, men hvis nongen lavede en sådan løsning ville jeg skifte til Open Office med det samme. :wink:
Post Reply