Nybegynder til regneark

Brugerhjælp og support til regneark i LibreOffice Calc

Moderator: Lodahl

Post Reply
nyb23

Nybegynder til regneark

Post by nyb23 »

Da jeg aldrig har brugt et regneark før er jeg en smule på Herrens mark.

Jeg er for tiden i gang med en masse opringninger som jeg forsøger at holde styr på i et regneark. Efter hver indførsel eksporterer jeg det som PDF, da jeg synes det er nemmere at overskue når man bare skal læse i dokumentet.

Jeg har nu lavet et dokument og skrevet de første par poster ind.
Designet er fint, men jeg tænkte på om jeg ikke kunne slette de celler i bredden som jeg ikke vil komme til at bruge og indstille de resterende til, tilsammen, at udfylde bredden på et A4 papir, hvorefter jeg kunne rykke rundt så nogle celler er bredere end andre.

Dokumentet skal kunne fortsættes i en uendelighed nedad.

Jeg ved det lyder en smule kryptisk og jeg er mere end villig til at sende filen pr. mail hvis det kan hjælpe på forståelsen.

Da jeg er rimeligt hængt op og har en masse der skal indføres i dokumentet ville jeg værdsætte det hvis alt dette kunne være ordnet inden imorgen tidlig.

Venlig hilsen
Andreas Skjæmt Andersen
JensBP

Re: Nybegynder til regneark

Post by JensBP »

nyb23 wrote:
Tja du skal nok finde hæftet "regnenark for dummies" i en boghandel. De er hurtige at læse igennem og giver et meget grundlæggende indblik i regneark. Vi kan ikke lære dig grundlæggende regenark i dette forum
Designet er fint, men jeg tænkte på om jeg ikke kunne slette de celler i bredden som jeg ikke vil komme til at bruge og indstille de resterende til, tilsammen, at udfylde bredden på et A4 papir, hvorefter jeg kunne rykke rundt så nogle celler er bredere end andre.
Du retter bare som du vil, så de celler du bruger fylder A4 siden. Under udskrivning markerer du så de kolonner du ønsker udskrevet.
Dokumentet skal kunne fortsættes i en uendelighed nedad.
Der er vist en øvre grændse for antal rækker nedad men det er vist mere end 65000 rækker så mon ikke det er nok
Da jeg er rimeligt hængt op og har en masse der skal indføres i dokumentet ville jeg værdsætte det hvis alt dette kunne være ordnet inden imorgen tidlig.
Det er meget kort tid at lære regneark på.
Skriv ind i de celler du skal bruge og glem at der er tomme celler du ikke bruger.

Held og lykke med det.
Med venlig Hilsen
Jens B. Pedersen
Fyn
Guest

Post by Guest »

JensBP wrote:
Tja du skal nok finde hæftet "regnenark for dummies" i en boghandel. De er hurtige at læse igennem og giver et meget grundlæggende indblik i regneark. Vi kan ikke lære dig grundlæggende regenark i dette forum

- Kan et Excel hæfte bruges? Det er nemlig det eneste jeg kan få i den lokale boghandel (bor på landet).
Du retter bare som du vil, så de celler du bruger fylder A4 siden. Under udskrivning markerer du så de kolonner du ønsker udskrevet.

- Vil denne markering ad de ønskede celler automatisk rette cellerne til så den samlede bredde svarer til bredden på et A4 papir?
Kaaredyret

Re:Nybegynder til regneark

Post by Kaaredyret »

Det er vist sådan noget lignende du skal gøre. Funktionen til at definere hvor grænserne for udskrift går (med musen i et billede a'la vis udskrift) er med i en kommende OOo 2.0, men vist ikke i OpenOffice 1.x.

(Der ligger den i View -> Page break preview)
Guest

Post by Guest »

Tak skal du have Kaare.

Jeg bruger faktisk betaversionen af 2.0, så jeg havde den funktion til at ligge.

Selvom problemet hermed er løst vil jeg gerne købe det begynderhæfte alligevel men kan i ikke lige fortælle mig om et Excel hæfte er godt nok eller om man kan bestille et Calc hæfte hjem et sted fra til en overkommelig pris?
JensBP

Post by JensBP »

Anonymous wrote:
- Kan et Excel hæfte bruges? Det er nemlig det eneste jeg kan få i den lokale boghandel (bor på landet).
Ja det mener jeg umiddelbart. Grundprincipperne er jo lidt de samme.
- Vil denne markering ad de ønskede celler automatisk rette cellerne til så den samlede bredde svarer til bredden på et A4 papir?
Nej. I "view" slår du "View pagebreak" til. Så mingelerer du med kolonnebredderne til de passer til siden. Inden kan du i "format" sætte siden op med magin m.m.
[/quote]
Med venlig Hilsen
Jens B. Pedersen
Fyn
Guest

Post by Guest »

Anonymous wrote:
JensBP wrote:

:)
JFM

Post by JFM »

Jamen Leif Lodahl og har jo været så venlig at skrive en vejledning til OpenOffice regneark. Meget af det kan du nemt bruge i OOo 2.0

http://da.openoffice.org/about-documentation.html

Hilsen

Jørgen
Post Reply