Hejsa.
OpenOffice sættes automatisk op til dansk hvis man installere den nyeste beta. 1.9.100
Men hvordan kan man skifte sprog på noget af teksten, eller hele dokumentet, som man jo bla kan i word.
Jeg ønsker at køre dansk sprog, men enkelte dokumenter skal jo skrives på engelsk, så jeg ønsker ikke at gøre sprogvalget til engelsk generelt.
Nogen forslag ?
Skifte sprog for et enkelt dokument i writer 1.9.100
Re:Skifte sprog for et enkelt dokument i writer 1.9.100
Tekstens sprog-egenskab styres via typografi på enten tegn- eller afsnitsniveau. Det mest hensigtsmæssige vil normalt være at styre det via afsnitstypografien.
I vinduet 'Typografier og formatering' (som normalt kan fås frem med F11-tasten), vælger man Afsnitstypografier (den første ikon). Så højreklikker man den aktuelle typografi (d. v. s. den, man har brugt til tekst, som skal være på skiftevis dans/engelsk) og vælger Ny (hvis der er flere typografier involveret, må man gentage hele operationen for hver typografi). Nu laver man så en ny typografi, som initielt arver alle sine egenskaber fra den oprindelige. Den eneste egenskab, der skal ændres, er egenskaben Sprog, som findes på fanebladet Skrifttype. Gem typografien under et passende navn, f. eks. '[gl. typografinavn] - Engelsk'. Du har nu en 'engelsk typografi', hvilket vil sige at den bliver stavekontrolleret på engelsk.
I vinduet 'Typografier og formatering' (som normalt kan fås frem med F11-tasten), vælger man Afsnitstypografier (den første ikon). Så højreklikker man den aktuelle typografi (d. v. s. den, man har brugt til tekst, som skal være på skiftevis dans/engelsk) og vælger Ny (hvis der er flere typografier involveret, må man gentage hele operationen for hver typografi). Nu laver man så en ny typografi, som initielt arver alle sine egenskaber fra den oprindelige. Den eneste egenskab, der skal ændres, er egenskaben Sprog, som findes på fanebladet Skrifttype. Gem typografien under et passende navn, f. eks. '[gl. typografinavn] - Engelsk'. Du har nu en 'engelsk typografi', hvilket vil sige at den bliver stavekontrolleret på engelsk.
,finngl wrote:Tekstens sprog-egenskab styres via typografi på enten tegn- eller afsnitsniveau. Det mest hensigtsmæssige vil normalt være at styre det via afsnitstypografien.
Ok. Tak for svar, men det er så lige en ting som jeg synnes er tosset.
Sprog har ikke noget med en typografi at gøre, men med selve dokumentet.
Æv der var en ting der er mere logisk i word.
Dit problem - at have flere sprog i samme dokument - viser jo ellers netop at sprog ikke har noget med dokumentet at gøre.
Ja ok, så skrev jeg det ikke klar nok. Jeg skrev noget af teksten eller hele dokumentet.finngl wrote:Dit problem - at have flere sprog i samme dokument - viser jo ellers netop at sprog ikke har noget med dokumentet at gøre.
Men rent faktisk er det jo altid hele dokumentet man har behov for at skifte sprog på.
Kigger vi på det rent logisk, objekt tankemæssigt, så er en typografi, noget med opsætning udsende. Sprog er en egenskab der ikke relaterer sig til skrifttyper mm.
Så jeg mener stadig at det er et sted hvor OO er mindre logisk end Word.
Men så er der jo 99 % andre steder hvor det er modsat.
Forestil dig i øvrigt hvis du skal skrive breve på 4-5 sprog. Så får du ederknagme en lang liste af typografier. Ikke så smart.
Re: Skifte sprog for et enkelt dokument i writer 1.9.100
Jeg er ikke hjemme lige nu og kan ikke huske mit versionsnummer - men jeg kan ændre sprog under Funktioner, Indstillinger og pinden Sprogindstillinger - der er der en underpind som hedder spog hvor jeg kan vælge sprog. Og det vigitige er at der kan sættes et flueben for at sprogvalget kun skal gælde for "dette dokument".hgr wrote:Jeg ønsker at køre dansk sprog, men enkelte dokumenter skal jo skrives på engelsk, så jeg ønsker ikke at gøre sprogvalget til engelsk generelt.
?
Jørgen
Ja, naturligvis. Hvis man vil ændre sprog for et helt dokument, går man bare ind under Funktioner - Indstillinger - Sprogindstillinger, vælger 'Standardsprog for dokumenter' og sætter flueben i 'Kun dette dokument'.
Jeg havde udelukkende fokuseret på hvordan man kan have flere sprog indenfor SAMME dokument. Og det er da rigtigt, at hvis man f. eks. vil kunne stavekontrollere på 7 sprog i et og samme dokument, og man har brugt 7 forskellige typografier i hvert sprog, ja, så skal der altså oprettes 49 typografier i alt. Og det er er selvfølgelig lidt bøvlet... :)
Jeg havde udelukkende fokuseret på hvordan man kan have flere sprog indenfor SAMME dokument. Og det er da rigtigt, at hvis man f. eks. vil kunne stavekontrollere på 7 sprog i et og samme dokument, og man har brugt 7 forskellige typografier i hvert sprog, ja, så skal der altså oprettes 49 typografier i alt. Og det er er selvfølgelig lidt bøvlet... :)
Stavekontrol på flere sprog i ét dokument
Hej
Under:
Funktioner -> Indstillinger -> Sprogindstillinger -> Skrivehjælp -> Indstillinger -> Kontroller på alle sprog
Kontroller på alle sprog:
Kontrollerer stavning imod alle installerede sprogordbøger. Skrifttypeattributten "Sprog" tages derfor ikke i betragning.
/emmet
Under:
Funktioner -> Indstillinger -> Sprogindstillinger -> Skrivehjælp -> Indstillinger -> Kontroller på alle sprog
Kontroller på alle sprog:
Kontrollerer stavning imod alle installerede sprogordbøger. Skrifttypeattributten "Sprog" tages derfor ikke i betragning.
/emmet