Vi nærmer os OpenOffice.org 2.0 og har brug for din mening

Åben debat samt brugerhjælp og support til LibreOffice generelt og oooforum.dk

Moderator: Lodahl

Peter Grambo

Begejstret

Post by Peter Grambo »

Openoffice er for mig ikke alene den bedste alternative office pakke, men også det bedste stykke frie software jeg nogensinde har set og arbejdet med. Med 2'eren er det helt for vildt. Har ingen problemer og den er bare så dejligt at arbejde med at man skulle tro man arbejder i MS Office.
Der er ingen grund til at betale for office pakker når man her får alt for ingen penge.
Selveste1

Kalender

Post by Selveste1 »

Jeg syntes det er et enormt godt program, men jeg mangler stadig en Kalender ligesom den i fx. Microsoft Outlook, hvor alle på det sammen netværk kan se hvad de forskellige laver den dag. Jeg arbejder for en mindre virksomhed, og jeg er blevet bed om at finde et godt alternativ til Outlooks, og da jeg ved fra den gamle StarOffice 5.2 at der var en udmærket kalender med, mener jeg ikke det kan være så svært at få med i den nye OpenOffice.org 2.0. ellers syntes jeg ikke jeg har haft nogle af de problemer som er blevet nævnt ellers, andet en det med Stavekontrollen, men det har jeg fået løst.
Det er heller ikke noget problem for mig at den er baseret på JAVA.
Så hvis Kalenderen kunne komme med i en kommende version, er jeg sikker på, at - i mindst ville kunne få 500 brugere mere + mange af mit firmas kunder.

Jeg bruger både OpenOffice på arbejdet og hjemme, og har været med side I begyndte, men det er først nu jeg syntes den er blevet næsten helt perfekt (ved v. 1.1.4), men 2.0 er langt over mine forventninger :D :D

Hilsen
Selveste1
Henrik Semark
Gæst

Tekstboks?

Post by Gæst »

Hej,
jeg er generelt rigtig glad for OpenOffice - som jeg mener på mange måder er bedre end Word. Word er til gengæld også, det værste tekstehandlingsprogram, jeg kender!
Dog mangler jeg en funktion. Tekstbokse! Jeg kunne sagtens oprette en i 1.0 - så vidt jeg husker. Men jeg kan ikke finde den i toeren!
- Ordtællingen er blevet bedre - men der er et stykke vej endnu!

Ellers nogle ideer til fremover:
- Samarbejd med den kommende NVU (webeditor) - det ville være et kærkomment ekstraprogram. Og hvis den tilmed fungerede godt med OpenOffice, ville det være fedt.
- WikiPedia - Det må være rimeligt let, at lave en funktion, så man kunne klikke på et ord, der slog det op i WikiPedia, eller?

Ellers godt gået!
Kaaredyret

Re: Tekstboks?

Post by Kaaredyret »

Gæst wrote:Hej,
jeg er generelt rigtig glad for OpenOffice - som jeg mener på mange måder er bedre end Word. Word er til gengæld også, det værste tekstehandlingsprogram, jeg kender!
Dog mangler jeg en funktion. Tekstbokse! Jeg kunne sagtens oprette en i 1.0 - så vidt jeg husker. Men jeg kan ikke finde den i toeren!
- Ordtællingen er blevet bedre - men der er et stykke vej endnu!
Tekstbokse er der da endnu, i den danske version hedder de Rammer, (indsæt-ramme) og det er egentlig et ok udtryk da de kan rumme alt mellem himmel og jord, grafik inklusive.

Du har ret med de ting du nævner sidst, jeg har undret mig over den manglende pluginkultur i OOo, da tilføjelsesmuligheder som alle mulige kan bidrage med, professionelle som private, virkelig har betydet meget for mange programmer. Ikke mindst Quark XPress, Photoshop og andre programmer. Wiki i OOo kunne tredjeparter bidrage med på denne facon.

Jeg ved bare ikke hvor nemt det er i OOo, eller hvor meget der er gjort opmærksom på det. Plugins kan gøres ekstremt brugervenlige at sætte i spil for brugeren, det er makroer sgu ikke.
Lindbjerg

Småtings-afdelingen

Post by Lindbjerg »

Hej,

jeg er rigtig godt tilfreds med OpenOffice, og det er kun småting, jeg kan irriteres lidt over.
Lige i dette øjeblik sidder jeg med nogle tabeller i Writer, og når de skal formateres, savner jeg, at den sidst benyttede funktion mht. baggrundsfarve, kanter, stregtype etc. bliver liggende øverst på ikonen, så man efterfølgende bare kan klikke herpå.
Bedste hilsner
Lindbjerg
pertorp

OO 1.9.100

Post by pertorp »

Den nyeste beta ser rigtig godt ud og programmerne - undtagen Base - er vist rimeligt stabile. Specielt hvis man begynder at rode med relationer opstår der nemt problemer i Base. Jeg har to forslag til Base:

1. En guide til at lave relationer.
og/eller
2. En søg og erstat funktion, så man bedre kan leve uden relationer.

Den suverænt bedste nyhed ved den nye version er at hjælpefilerne nu er på dansk. Computersprog kan jo godt være for de indviede, så jeg tror at danske hjælpefiler kan få mange til at vælge oo, da de nu kan få mere hjælp på dansk.

Mvh
Per
LN

2.0

Post by LN »

:D Kanon......den nye 2.0 bliver nok bare fedest.......det eneste jeg nok bare lige kan komme i tanke om.....er måske lidt mere øjenguf på ikonerne....ala MS Office 2003.
Jens Skovgaard

Stor forventning til databasen

Post by Jens Skovgaard »

Største højdepunkt:
Databasen - HURRA. Jeg er database menneske og tager sandsynligvis nu skridtet (og arbejdet med konverteringen) over i OOO.

Jeg har i en del år installeret OOO hos mine kunder, med god succes, også selv om de har været et sving omkring MS-office. Det er rimelig nemt for dem at komme ind i miljøet. Med OOO ver. 2 bliver det endnu nemmere at "sælge" OOO til kunder, venner og bekendte.

Største skuffelse:
Personligt har mit primære tekst/rengnearkværktøj af historiske årsager været SmartSuite/WordPro. Og WordPro kan importere alle de formater jeg har arbejdet med siden midtfirserne + alle de nye. OOO listen over importmuligheder er efter mit behov meget kort. StarOffice var her næsten på højde med SmartSuite. Så hvis bare OOO kunne læse LWP, så lever resten af mit gamle liv videre på min OS/2-maskine :wink: . Jævnfør "Største højdepunkter" mener jeg dog at det må være vigtist at bruge de knappe resourser på MS-office "folke-konveteringen".

Men igen generelt: Kryds og bolle med pil opad.

Med venlig hilsen

Jens Skovgaard
Michael

Hvad med Debian

Post by Michael »

Findes der en dansk udgave af 2.0 Beta (m100) til Debian ?

mvh
Michael
as

Den nye openoffice

Post by as »

Jeg fik aldrig databasen til at virke ?
Den kunne ikke lave forms, den i windows.
Den nye 2.0 fandt jeg ikke ud af at installerer i SUSE !
Er det noget der er rettet ?
Guest

Re: Vi nærmer os OpenOffice.org 2.0 og har brug for din meni

Post by Guest »

Jeg vil gerne opfordre alle til at give en tilbagemelding, så vi kan få et godt overblik at arbejde videre ud fra.

Jeg har lige prøvet regnearket og jeg synes det ser ud som om man ikke kan vælge at få vist ligningen for en regressionlinie. Det er en STOR mangel, men det kan godt være at det bare er mig der ikke ved hvordan.

Venlig hilsen

Jakob
Guest

Re: Vi nærmer os OpenOffice.org 2.0 og har brug for din meni

Post by Guest »

Spørg også gerne venner, familie, kolleger, medstuderende etc. om deres behov er opfyldt i den kommende OpenOffice.org 2.0.

Hej

Jeg vil da gerne komme med et par ideer mere. Jeg kan ikke forstå at det stadig ikke er muligt at smække tastaturgenveje på "layout styles" det kan man i word, og det er en stor fordel hvis man skriver tekster hvor der hele tiden er overskrifter etc.. Jeg ved det har været et ønske til tidligere versioner så jeg kan ikke forstå at det ikke er med.

En kalender ala outlook ville være fedt, og allerhelst en der kunne synce med palm/pocket PC, både mht kalender, aftaler, adresser etc. Det ville fylde et hul da det nu kun er muligt at synce med outlook og det er jo dem vi gerne vil undvære :0). Palm sync er jo oplagt eftersom det er den eneste reelle konkurrent til MS på pda området. Hvis en sådan kalender også kunne synces som groupware i lille firma ville det være ekstra cool.

Hvorfor ikke lave openoffice "skinable" så er i også ude over det med at folk synes det er for kedeligt.. Når det er muligt er der helt sikkert en hel masse der vil lave fedt layout.

Når det er sagt vil jeg da lige rose også. Det er faktisk temmeligt fantastisk at man kan bruge sådan et program gratis, og det ser ud til at version 2.0 bliver et ret fedt program.

Men hvorfor bliver der egentlig ikke lavet en mac version. Det er da også et temmeligt overbevisende argument for folk der skal vælge software at det kan fås til alle platforme..

Venlig hilsen

Jakob
Nicolach

Tastaturgenvej?

Post by Nicolach »

Selvklart ros til OOO2, endskønt man måske prøver at ligne Word for meget - hvorfor ikke prøve med lidt mere nytænkning. Tekstbehandling kan jo ikke kun gøres på en måde. 8)

Jeg har benyttet mig af OOO siden 0.0.9 både til erhverv og privat, uden at opleve væsentlige fejl og mangler - faktisk har jeg oplevet flere konversionsproblemer ml. forsk. udgaver af word en OOO -> word.

I 2´eren har jeg oplevet en ustabilitet ved indlæsning fra abby finereader OCR til Writer - programmet låste - arrgh. Men det kan også have været M$ installationen som var fejlen(er den jo).

Mht. min overskrift - Jeg MANGLER den standard "gem som" genvej som findes i alle grafiske programmer (ved faktisk ikke om den er i Draw, da jeg aldrig har brugt det, testede det i v. 1.1.1, og det var ikke fleksibelt nok) -off track.

Men Please-be om: Ctrl-Shift-S alias "gem som". Jeg fatter ikke den ikke er der. (heller ikke i word). :?: :?: :?:
Poul R

Vis koder

Post by Poul R »

Først og fremmest tillykke med godkendelse af formatet.
Dernæst vil jeg give hgr ret i, at vis koder (som i Wordperfect), er en kæmpe mangel i mange tekstbehandlingssystemer.
Yderligere kunne jeg godt tænke mig muligheder for integration til .lwp (WordPro fra Lotus), da jeg benytter dette rent arbejdsmæssigt.
vels

Re:Vi nærmer os OpenOffice.org 2.0 og har brug for din menin

Post by vels »

Findes der roadmap for version 2.0 hvor man kan se hvornår de forventer at 2.0 bliver stable? har kigger på openoffice.org men syndes ikke jeg kan finde et.
Post Reply