Impress-præsentation

Brugerhjælp og support til præsentationer i LibreOffice Impress

Moderators: Lodahl, Jesper Krogh

Post Reply
Guest

Impress-præsentation

Post by Guest »

Hej
Kan man ligesom i Powerpoint gemme sin præsentation, så den starter direkte op? Så vidt jeg kan se, så skal man først ind i filen, og derefter v.h.a. F9 aktivere præsentatione.
Håber at nogen af jer har en mulig løsning.
Søren Thing Pedersen

Re:Impress-præsentation

Post by Søren Thing Pedersen »

Fra OOo 1.1 kan præsentationer startes automatisk med -start fra kommandolinjen.

Se også:
http://www.oooforum.org/forum/viewtopic ... highlight=
Claus Sørensen

Post by Claus Sørensen »

Søren Thing Pedersen wrote:Fra OOo 1.1 kan præsentationer startes automatisk med -start fra kommandolinjen.

Se også:
http://www.oooforum.org/forum/viewtopic ... highlight=
Fra ovenstående henvisning kan man se, at det er -show og ikke -start.

Under Linux (og formodentlig også Solaris og Mac OS X) skal man huske, at tilvalget skal placeres lige efter kommandoen:

Code: Select all

simpress -show generalforsamling2004.sxi
Det har dog den ulempe (i hvert fald på min installation), at man skal klikke Annuller til AutoPilot præsentation før selve præsentationen går i gang.

Det er dog også muligt at putte det direkte ind i præsentationsdokumentet ved at udføre følgende:
  1. Vælg Funktioner -> Makroer -> Makro....
  2. Vælg i listen Makro fra under navnet for den åbne præsentation modulgruppen Standard.
  3. Vælg Nyt.
  4. Skriv StartAutomatisk og klik OK
  5. Markér det hele med CTRL-A og slette det med Delete-tasten.
  6. Kopiér følgende kode ind:

Code: Select all

Sub StartAutomatisk
      ThisComponent.Presentation.Start 
    End Sub
  7. Luk makroredigeringen ned med ALT-F4.
  8. Nu skal makroen tilknyttes hændelsen Åbn dokument ved at vælge Funktioner -> Konfigurer.
  9. Oppe i listen over hændelser vælges Åbn dokument og oppe til højre skal Dokument være valgt.
  10. Under Makroer vælges navnet på det åbne dokument og herunder Standard og her igen StartAutomatisk.
  11. Vælg Tildel og luk dialogboksen med OK.
  12. Gem dokumentet og luk det.
Næste gang skulle dokumentet gerne starte præsentationen automatisk, når det åbnes.

Hvis det skal bruges til præsentation på en maskine med Microsoft Windows installeret, så kan man gemme præsentationen som en Microsoft PowerPoint-fil men i stedet for filtypenavnet .ppt, så brug .pps (slå Automatisk filtypenavn fra, der står for PowerPoint Slideshow. Når et sådant dokument åbnes på en Microsoft Windows-maskine med Microsoft Office-installeret, vil præsentationen startes automatisk.

Jeg håber en af ovenstående metoder kan bruges.
Guest

Post by Guest »

Tror det vil være et stort ønske at næste version indeholder denne funktion, da en makro jo er temmelig forvirrende. Synes det er lidt af en falliterklæring at man skal gemme i Powerpoint-format!
Claus Sørensen

Post by Claus Sørensen »

Jeg ser det ikke, som en falliterklæring, at man ved at gemme i andre produkters formater, aom understøtter muligheden for direkte afspilning - og dermed giver brugeren friheden til at vælge.

En frihed man ofte ønsker sig af andre programmer.

Så vidt jeg husker bliver automatisk afspilning af slideshows implementeret i OpenOffice.org 2.0, men jeg kan ikke se status i øjeblikket, da der er planlagt nedetid for OpenOffice.orgs webserver de næste par timer pga. hardwareopdatering.
Søren Thing Pedersen

Post by Søren Thing Pedersen »

OOo 1.1 kan eksportere præsentationer til Flash-præsentationer, som indtil videre er det bedste bud på en crossplatform afspiller, hvor man er uafhængig af en OOo-installation. Crossplatform er en del af OOo's målsætning.

Desværre er konverteringen af en præsentation til Flash endnu ikke istand til at konvertere alle funktioner til Flash.

Det ideelle ville nok være en Java-viewer.
Guest

Re:lyd i Impress

Post by Guest »

jensh wrote:
Jeg har samme problem, så jeg ville være glad, hvis nogle kunne hjælpe
med at indsætte lyd i min præsentation. Både på de enkelte slides og
som gennemgående musik, hvor slidene skifter undervejs.

Jeg har prøvet at importere et objekt med lyd, men det giver bare en
grim kasse på min skærm, som intet har med lyd at gøre.

Alle mine lyd-filer er wma-format. Er det et problem? Hvis det er,
er der så nogen, der kender en gratis (open-source?) konverter?

Jeg havde også en enkelt MP3-fil på min computer, men den kunne
OpenOffice 1.1.3 heller ikke åbne.

Bedste hilsner

Jens
--
Post Reply