Ordliste/orddeling

Brugerhjælp og support til tekstbehandling i LibreOffice Writer

Moderators: Lodahl, Ejnar

Post Reply
fourtyfours

Ordliste/orddeling

Post by fourtyfours »

Hurra så lykkedes det at få skilt programmerne ad, en stor tak til de der har lagt så meget arbejde i projektet.
Hvad er der galt med ordlisten, den accepterer ikke sammensatte ord, eller er det bare mig der er en klump :P
E Schultz

ordliste

Post by E Schultz »

Har samme problem, hvad er der galt?
Når man kører stavekontrol vil den dele en masse af de ord der ikke skal deles.
Med venlig hilsen Schultz
http://www.verdensnavle.dk/
Kaaredyret

Re:Ordliste/orddeling

Post by Kaaredyret »

Jeg husker sikkert galt, men jeg tror at filen da_DK.aff indeholder de regler som Writer kontrollerer ord efter.

På min maskine har jeg disse to filer liggende i

c:/Program Files/OpenOffice.org/share/dict/ooo

da_DK.aff (21.145 byte)
da_DK.dic (186.590 byte)

Bruger du OpenOffice på dansk, version 1.1?

Hvis den udgave kommer med det orddelingsrod, så er det en blunder som bør rettes i førstkommende danske version. Det kostede MIG bøvl og jeg måtte besvære Jacob Sparre som rettede filerne fra da.speling.org til så det virkede. Men da.speling.org er ikke leverandør af ordbøger til OpenOffice, de har blot lagt deres ordbog ud i et kompatibelt format, så vidt jeg kan forstå.

At det skulle være så besværligt var noget deprimerende, jeg kan ikke forestille mig at folk uden de store IT-evner ville klare den opgave.
eschultz

Post by eschultz »

Hej Kåre
jeg har:
da_DK.aff (21.145 byte)
da_DK.dic (186.590 byte)
samt hyph_da_DK.dic (5.900 byte)
jeg går ud fra at den sidste er mine egne tilføjelser :-)
Hvis du gider må du meget gerne sende mig den rettede fil :-)
ezNOSPAM@verdensnavle.dk at NOSPAM skal fjernes ved du vel .-)
Jeg er ret imponeret af din side og skal nok reklamere lidt for den.

eschultz
Kaaredyret

Post by Kaaredyret »

Tak tak! :)

Du har fået en mail nu med filerne; hvis ikke de er kuren, så ved jeg ikke rigtigt hvad der skal gøres mere...

hyph_da_DK.dic burde da være noget orddelingshurlumhej, om jeg tolker navnet rigtigt.

Nå, men lad os se om DET virker!
E Schultz

Post by E Schultz »

Tak for filerne
det hjalp ikke meget, men det er åbenbart lige som med et tekstgenkendelsesprogram, learning by dooing.
Fjernsalg = fjern salg
telefonsalg = telefon salg
forretningssted = forretnings sted
handelskøb = handels køb
forbrugerkøb = forbruger køb
firmabilen = firma bilen
prisoplysninger--
butikskøb--
købsaftalen--
købsaftale--
prisdannelse--
hyldekant--
prisskilte--
internetbutik--
hovedregel--
varesortiment--
leveringsdato--
usamlede--
mobiltelefoner = mobiltelefonen = mobil telefoner = mobiltelefon er
Kaaredyret

Post by Kaaredyret »

Død og pine... jeg tror lige jeg afinstallerer min OOo totalt, og installerer igen. Nu hvor jeg alligevel ikke bruger det mere, så kan jeg teste lidt uden frygt for at det pludselig ikke virker efter hensigten mere.

RESULTAT:
Nå, nu får jeg samme resultatet som dig... om jeg begriber hvor indstillingen så var gemt! Det er ikke godt at Writer deler alle ord den ikke genkender, MS Word gjorde det vist i Word 95, og Microsoft fik SÅ mange høvl for det...
Michael L.

Post by Michael L. »

Hm.

Er det ikke som der lige bliver skudt et mellemrum ind mellem grundstammen på ordene og endelsen? Jeg får forslag op fra stavekontollen hvor der fx hænger et e (som i "hæng e") og svæver. Det ligner en simpel programmingsfejl. Er der ikke nogen der lige fikser den?

NB: Flemming Leth-type(r) - you rock!
Kaaredyret

Post by Kaaredyret »

Programmørerne peger på de, der udfylder reglerne for orddeling som står i de konfigurationsfiler der.
michael

Post by michael »

:D

Hvilken vej red de, igen?

Mao. er der en løsning på problemet?

NB: Diskuteres emnet under andre tråde?
E Schultz

Post by E Schultz »

Har kontaktet Jacop Sparre hos SSLUG d. 26/11
håber han kan hjælpe med problemet.
E Schultz

Post by E Schultz »

28/11
Jacob har svaret, at han arbejder med problemet.
(Sådan fortolker jeg hans mail til mig i dag)
Henrik

Post by Henrik »

Jeg lige installeret da.spelling.org ordbogen til OOO 1.1 og oplever det samme med at ordene blive delt i grundstamme og endelse. Er der noget hjælp at hente?? Stavekontrollen er ikke meget værd i sin nuværende form..

Henrik
Kaaredyret

Post by Kaaredyret »

Det er et problem der i et worst case scenario SKAL være løst når OOo 2.0 kommer på gaden. Sparre hjalp mig med problemet i december 2002, da jeg sad og sloges med problemet i en beta af OOo.

Desværre har jeg ikke mailen med den fil han sendte mig mere! :(

Jeg var på det tidspunkt ret irriteret over problemet, fordi det for det første gjorde ordbogen til et helvede at bruge (og ukorrekt endda) og fordi den nærmeste opfordrede til at dele ord op, som man ser danskere gøre alt for tit i dag (engelsk indflydelse på sproget?).

Jeg var en lykkens pamfilus og slog til da Sun gav licenser væk til StarOffice 7 til medlemmer af sun.com (altså alle der lystede) og har deres kommercielle danske ordbog. Virker som en drøm.

Men man savner perfekt stavekontrol, synonymordbog og meget lidt grammatisk kontrol også (mest til engelsk) fra Word. Det er noget af det, der gør det værd at punge ud til en tekstbehandler, de der værktøjer. Det bliver spændende hvad OOo.org får strikket sammen på sigt!
E-Schultz

Stor forbedring i OOo 1.1.1

Post by E-Schultz »

Hurra nu går det fremad, stavekontrollen er blevet betydelig forbedret i den nye udgave 1.1.1. Stadig ikke perfekt, men meget bedre.
Man skal blot hente den nye OpenOffice.org 1.1.1, og installere den ovenpå den gamle d.v.s. i samme bibliotek, og sige ja til at overskrive alle de gamle filer, så kører det. (Windowsudgaven)
Venlig hilsen E Schultz
Post Reply