Vi nærmer os OpenOffice.org 2.0 og har brug for din mening

Åben debat samt brugerhjælp og support til LibreOffice generelt og oooforum.dk

Moderator: Lodahl

hgr

Jeg savner nu stadig vis koder

Post by hgr »

Jeg er en af de håbløse folk der mener at det bedste tekstbehandlingsprogram der eksisterer er word perfect.

Jeg er meget tilfreds med oo2 indtil videre,men hvor ville jeg gerne have set noget Vis Koder facilitet som wordperfect har. For slet ikke at tale om mange af de øvrige wordperfect genialiteter. Tabel værktøjer osv osv.

Faktisk synnes jeg at dem der koder oo writer, burde kigge mere på wordperfect end word, når de koder.

Når det er sagt mener jeg at tabelhåndteringen i oo writer er meget meget meget bedre end den der findes i word.
o2

Video i powerpoint

Post by o2 »

Synes den nye OpenOffice er helt super. Det eneste minus jeg har fundet er at den ikke gengiver videoer "indbagt" i powerpoint-præsentations.
Det er muligvis et urimelig forlangende men det vil sætte prikken over det berømte "i" hvis det lader sig gøre.
finngl

Re:Vi nærmer os OpenOffice.org 2.0 og har brug for din menin

Post by finngl »

1) Første gang man starter OOo 2 Beta op bliver man bedt om at læse licensbetingelserne, registrere sig og udfylde et spørgeskema.
Det er en proces som vi ikke kan udsætte vores over 1000 bruger for, vi kunne ligeså godt give dem en 3 grads ligning, nogen vil klar det andre vil fejle!
Så der burde være en nem måde at fjerne den licens og registrerings ting på, som ikke krævede langtids søgen på Internettet for at fjerne den i et flere bruger miljø.

Der er der naturligvis. OOo 1.x har nogle udmærkede faciliteter til scriptet installation, som jeg brugte ifm. pilotprojektet hos Forbrugernes Hus sidste år. Brugerne skulle bare eksekvere et script, og så blev OOo installeret på deres PC uden at de skulle svare på noget som helst. Scriptet bevirkede samtidig, at en række OOo-indstillinger blev ændret i forhold til standardindstillingerne.

Jeg har ikke sat mig ind i hvordan man laver scriptet installation af 2.0, men jeg går ud fra et det er mere eller mindre det samme.

Med venlig hilsen

Finn G. Larsen
CRsoft

Brevfletning - flettefiler

Post by CRsoft »

Har anvendt kald af OO fra VB6 med success. Brevfletning har kunnet ske med en ;-separeret fil som tabel.
Det virker perfekt i 1.1.14

I den beta 2 version jeg har testet genkendes ;-formatet ikke længere som en tabel der kan flettes med, hvilket jeg syntes er en stor mangel.

Ellers et fantatisk produkt :-)

Svend E Johansen
Kolding
Lindy

Overfladisk

Post by Lindy »

Jeg ved dette er overfladisk, men jeg syntes andre emner er godt dækkede herinde. Personligt syntes jeg at OO dækker stort set alle behov jeg har til et kontor-program, og dem jeg kender (kunder og venner) som bruger det, er enige.

Men grafisk set, så er den stadig meget grim, for hvor banalt det er, så holder det mange fra at skifte, for de finder den simplethen ikke så behagelig at arbejde i, som f.eks. MS-Office.

Bedre ikoner, farvetema gennemtænkte menuer vil være til gavn for distrubuere den. Der er mange visuelle mennesker som ud over et solidt værktøj, vil have noget der ser godt ud og føles godt. Det syntes jeg ikke man skal glemme.
Kaaredyret

Re:Vi nærmer os OpenOffice.org 2.0 og har brug for din menin

Post by Kaaredyret »

Overfladisk? Ikke spor, der er mange der mener at funktionaliteterne tæller mest, men jeg synes selv at de undervurderer hvor meget design betyder i dagens verden hvor selv Netto sælger designernips og hvor der er langt til de tider hvor Daells Varehus kunne sælge varer fra DDR! Design er gået hen og blevet en stor del af hverdagen!

Hvis du tænker på OpenOffice.org 1.1.x så er jeg enig, men heldigvis er den kommende 2.0 peppet op med nye ikoner. Der er et par små skærmskud af det nye look på min hjemmeside og ganske sikkert flere på nettet. OpenOffice 2.0 tager sig bedst ud i sine nye klæder på Windows XP, mens det vel også ser nydeligt ud på Linux.

PS
Microsoft har dog efter min mening leveret Windows XP i et rædsomt design, så hvis man har Style XP installeret og ønsker et pænere udseende, så anbefaler jeg Reluna! OpenOffice.org 2.0 er i øvrigt programmeret så det udnytter visual styles fuldstændigt!

Reluna: http://www.deviantart.com/deviation/14801572/
Gæst

OO 2.0

Post by Gæst »

Jeg har nu anvendt OO siden version 1 og jeg er da begejstret over udviklingen og lever fint med småfejl i betragtning af prisen :)
Jeg har bemærket, at der i min udgave ligger nogle templates på fremmede sprog som åbenbart er defekte da de findes af min AV som sådan.
Det største problem er stadig, at kompatibiliten med Word og Excell dokumenter ikke er god og den er derfor uanvendelig til håndtering af rettelse i sådanne dokumenter.
Jeg syntes at brugerfladen og udseende er blevet flot og tidsvarende så det ligner tilsvarende købeprodukter.
Jeg er indtil videre tilfreds med version 2 vel vidende, at der vil blive rettet de fejl der er.
Bjarne
Christoph

kommentar

Post by Christoph »

hej
jeg synes at det er forrygende med alle de nye features som er meget stabile allerrede !!

Jeg er gymnasielærer og arbejdet meget med tabeller og rettefunktionen i writer.

1- det er træls man ikke kan rette formler så det er synlig som rettet (blå skrift !

2+ det er fint at den ikke har overtaget MS-rettefunktion som retter alt alle formateringer som gør den faktisk ubrugeligt i praksis. Så jeg retter alle .doc filer i ooo2.0 det fungerer upåklageligt.

3- Det er irriterende at kurseren ikke flytter sig op eller ned når man bruger hævet eller sænket skrift.

4- jeg kan ikke få stavekontrollen til at virke hellere ikke synonymordbogen

5- til gymnasiebrug mangler grammatik kontrollen

6+ tegne programmet er fantastisk !! næsten Corel Draw

7- det ville være fantastisk hvis man kunne slå en LATEX formeleditor til.

8- formeleditoren har for lille en visning!! det er faktisk et stort problem
man skal afslutte næsten alle formler som indeholder brøker med en %newline% for at få vist det hele i filen

Chrisotph

ps.
fedt i gider
Christoph

starup frustration

Post by Christoph »

Jeg skal installere ooo2.0 på en skole med 200computer og 2000brugere.
vi kører med madatory profiles på windows xp
dvs at alle indstillinger bliver overskrevet hver gang man logger af.
ooo2.0 er ikke til at bruge fordi den gennemgår installationsproceduren hver gang en ny bruger logger på og vil bruge programmet.

kan man ikke slå alt det startfis fra ??
der er ingen på vores skole der gider at læse licensbetingelser eller svare på spørgmål kan det ikke bare starte op ?

hvordan instiller man det ?

Christoph
Jørgen Jensen

Hastighed

Post by Jørgen Jensen »

Jeg synes OpenOffice er godt, der er vist ikke noget at klage over, blot er det lidt irriterende det tager så lang tid fra man trykker på ikonet, og til programmet starter
Med venlig hilsen
Jøegen Jensen. :oops:
N L Olsen

OpenOffice 2.0

Post by N L Olsen »

Jeg har været væk fra OpenOffice i en længere periode fordi de tidligere versioner havde svært ved at forliges med mit operativsystem XP professional eller hvad der nu var årsagen til jævnlige udfald af OpenOffice med deraf følgende genoplivning mm.

Men jeg savner en stabil udgave som kan adoptere mit operativsystemets datoformat og ikke forsøger at introducere sit eget i.e. 10.05.2005. Jeg savner også tidligere version(er)s evne til at samarbejde med MS Outlook eller en anvendelig pendant til Outlook at flette sine breve mm med.

Bortset fra det har jeg været meget glad for OO og vil kunne blive det igen, hvis jeg får løst problemet med stabiliteten.
skip_2600

datofelt

Post by skip_2600 »

Jeg mindes der i tidl. ver. var mulighed for indsættelse af dato. dog uden automatik.
Dette synes, at mangle i min nye Beta?

Jeg er utrolig glad for min Oo - har fjernet Office fra min komputer for mere end et år siden og tingene køre aproblematisk. Her og nu er jeg specielt glad for kompatibiliteten både fra og til officefiler.

En helt vidunderlig ting er selvfølgelig min enestående mulighed for, at lave mine dokumenter om til adobeformat.

Med den dybeste respekt

Hugo M
Torben

Kombination med MS Access

Post by Torben »

Hej

Jeg har forsøgt at forbinde en MS Access-database til OO2.0. Det går delvist godt. Base forstår Tabeller og Forespørgsler i Access, men lægger dem alle som Tabeller. Desværre forstår den ikke Formularer og Rapporter (hvad der ellers står i begyndelsen, når man skal forbinde med en eksisterende database.

Er der nogen, der kan hjælpe?

Vh
Torben, Hvidovre
jazcyk

tilbagemelding ....

Post by jazcyk »

jeg er osse MEGET tilfreds med OO-2. Især databasen er det store scoop - ikke så meget pga. den medfølgende database, men pga. "connectivitet" til standard ODBC og JDBC-databaser. Jeg bruger en del MySQLdatabaser og har tidligere brugt Access via ODBC når det var muligt (det var det tit ikke!) suppleret med andre klienter. Men her er OO's database langt stærkere end Access. Det gælder især kompabliteten mellem datatyper, hvor Access virkeligt har problemer (hvis man eksporterer fra Acces til mySQL eller Oracle kan man ligeså godt starte med at rette dataskemaet igennem!). Men også "datavinduet" i Writer og Calc opfordrer til at bruge de DATA som virksomheden/orgtanisationen råder over. Jeg vil påstå at OO-2 betyder et stort skridt for at få DATABEHANDLING ind i det almindelige kontormiljø (i stedet for bare TALBEHANDLING).

Selvfølgelige har der været nogle problemer, men med m100 er der vist ikke mange tilbage.

Og et var på et spørgsmål: Hvorfor starter OO så langsomt op. Hivs du har slået "Quickstarteren" fra, så er derfor. Med M$-Office har du ikke valget - når du installerer den, så vil Windows loade en del af koden ved opstart. Så en sammenligning mellem de to kræver at "Quickstarteren" er slået til.
JanM

Skabeloner loader IKKE

Post by JanM »

Hej
I version 1.9.98 til Windows kunne jeg sagtens hente mine skabeloner udviklet i Writer version 1.1.x. Men med den nye 1.9.100 går programmet ned, og taler om dokument gendannelse så man blir helt svedt. Er det en generel fejl i den nye version, eller skyldes det at jeg IKKE afinstallerede version 1.9.98 inden installationen af version .1.9.100

Nogen gode ideer??

mvh Jan M
Post Reply