Spalter uden ombrydning

Brugerhjælp og support til tekstbehandling i LibreOffice Writer

Moderators: Lodahl, Ejnar

Post Reply
Gunnar

Spalter uden ombrydning

Post by Gunnar »

Jeg har en bog fra 1648 på 82 sider. De 'krøllede' bogstaver (fraktur) er omskrevet til latinske, så bogen kan læses af nutidens læsere. Bogens sider er trykt med et sidehoved og en lodret streg, så der er en bred kolonne til brødteksten og en smal til små kommentarer til brødteksten. Dette har jeg forsøgt at efterligne med spalter, men så forløber brødteksten både i den brede spalte og i den smalle, og fra side til side i begge spalter. Derefter forsøgte jeg med at lave en bred margen og skrive kommentarerne der, jo, så havde jeg det lay-out, som jeg søgte, men så kunne jeg ikke flytte markøren fra margen til brødtekst feltet og vis versa for at hente tekst fra brødteksten (hvor kommentarerne var) ud i margenen.
Så forsøgte jeg mig med 'tekstfelt', men det gik kun for en side.
Er det umuligt at lave spalter, der er uafhængige af hinanden dvs så jeg kan skrive brødtekst i den ene og kommentarer hertil i den anden. Eller hvordan løses problemet, hvis det overhovedet kan lade sig gøre?
I Tina Christensens bog 'Tekstdokument StarOffice OpenOffice' side 61 omtales sidehoved og sidefod bl.a. med et billed, der skal vise noget om sidehoved og sidefod, her vises også det jeg ønsker, men det forklares ikke. Og i øvrigt er alle sider i Tina Christensens bog i det lay-out jeg ønsker.
Nu strammer jeg den lidt. Hvis det kan lade sig gøre, kan da de lige- og ulige-nummerede sider have et omvendt lay-out, dvs den smalle spalte ligger ved ydermargenen, idet bogen trykkes på begge sider af papiret? Det egentlige formål er dog at lægge bogen på nettet i pdf-format til fri download af interesserede.
Jeg en temmelig nybegynder i OpenOffice, som jeg har valgt, fordi programmet kan klare tryk i pdf (og er gratis) .
Ellers er jeg gammel (i begge betydninger :-) )bruger af WordPerfect Suite 8, som jeg heller ikke kan styre til det, jeg har brug for. Ja, jeg har såmænd også forsøgt i MS Word 2000 uden held, og jeg har ikke megen lyst til købe for meget fra Bill Gates :-), jeg har nok i Windows XP derfra.

Med venlig hilsen
Gunnar
pedaflex

Re:Spalter uden ombrydning

Post by pedaflex »

OpenOffice.org Writer er og bliver et tekstbehandlingsprogram. Ikke en application til DTP - eller layout, som det hedder på jævnt dansk. Desværre er der mig bekendt ikke nogle gode open source-programmer til Windows, der kan klare den opgave. Til gengæld behøver du ikke komme i Bill Gates' lomme. Henne hos de gæve mennesker fra Adobe har de udviklet InDesign og PageMaker til en opgave, som den du beskriver, som OO.o Writer altså ikke kan klare - og ikke bør forventes at kunne. Tjek de to programmer hos Adobe efter devicen: "Du prøver, før du køver"

http://www.adobe.com/products/tryadobe/main.jsp
Jens Hornsgaard

Re:Spalter uden ombrydning

Post by Jens Hornsgaard »

Hej alle

Mon Latex kan klare problemet med tekst i spalterne? Det er jo gratis og opensource, så det passer godt til mentaliten i dette forum og så sparer man nogle tusinde kroner til et DTP-program. Til ukyndige bør jeg dog advare om, at Latex aldeles ikke er intuitivt og tager tid at lære (men det er muligt).

Bedste hilsner
Jens
Post Reply