beregning af opsparing

Brugerhjælp og support til regneark i LibreOffice Calc

Moderator: Lodahl

Post Reply
thj01

beregning af opsparing

Post by thj01 »

Jeg ved hvordan man beregner afdrag på lån og alt sådan noget, men jeg kan f.... ikke finde ud af hvordan jeg kan beregne en opsparing ud fra rentesats, periode og ydelse

Er der en der kan hjælpe - jeg vil blive meget glad for det

Har tyndslidt nettet for at finde et regne ark der kunne hjælpe mig
LarsBrandi

Rentes rente

Post by LarsBrandi »

Hvad med :

=YDELSE(RENTE;NPER;NUTIDSVÆRDI;FREMTIDSVÆRDI)

Findes under indsæt--->funktion---->finansiel
mvh

Lars Brandi Jensen
thj01

øhhh

Post by thj01 »

Det jeg ønsker er en formel hvor jeg kan taste

min rentesats ind

min månedtlige ydelse

og det antal år som opsparingen løber

Det skal ikke være hundred procent præcist, da det skal bruges til en emneuge i en 8. klasse. Dt skal bruges til at lave et overslag over hvormeget man kan spare op over et vist antal år. f.eks en pensionsopsparing.

Jeg har selv forsøgt med den og andre af de funktioner der står i den menu, men de er alle beskrevet på kaudervælsk - hvilket jeg ikke forstår.

Jeg forstår ikke svaret, da jeg ikke aner hvad en nutids- og fremtidsværdi er. Der må være en wizard derude der lige kender den funktion der skal bruges, og som selv jeg kan forstå.

Men tak for dit hurtige svar. :wink:
LarsBrandi

Re: øhhh bøøøøh

Post by LarsBrandi »

thj01 wrote:
Jeg forstår ikke svaret, da jeg ikke aner hvad en nutids- og fremtidsværdi er. Der må være en wizard derude der lige kender den funktion der skal bruges, og som selv jeg kan forstå.

Men tak for dit hurtige svar. :wink:
Ja annuiteter er noget værre noget. Og den formel jeg gav dig var også forkert til dit formål. Nej du skal have fat i FV.

=FV(rente;Antal perioder;Konstant ydelse,Nutidsværdi)

Nutidsværdi er ikke nødvendig i dit tilfælde

Nå, okay kaudervælsk, men de små søde poder skal jo også lære noget, så jeg pinder det ud nu. Skriv følgende i et regneark :

Celle A17 = Rente
Celle A18 = Ydelse
Celle A19 = Antal år
Celle A20 = Opsparet beløb

Celle B17 = 0,1
Celle B18 = 1000
Celle B19 = 10
Celle B20 = =FV(B17;B19;B18)

Du skulle nu gerne få 15937,42

Hvordan fremkommer denne værdi så ?

1,1*1000= 1100
1,1*(1100+1000)= 2310
1,1*(2310+1000) =3641
1,1*(3641+1000) =5105,1
1,1*(5105,1+1000)= 6715,61
1,1*(6715,61+1000)= 8487,17
1,1*(8487,17+1000)= 10435,89
1,1*(10435,89+1000)= 12579,48
1,1*(12579,48+1000)= 14937,42
14937,42+1000= 15937,42

Sådan
mvh

Lars Brandi Jensen
thj01

Re:beregning af opsparing

Post by thj01 »

Tak for dummies versionen

Jeg har prøvet med den formel før, men hvorfor bliver resultatet negativt??

Hvis jeg skal lave indbetalinger hver måned skal jeg så dividere renten med 12 og gange antal år med 12??
Ægteparret

Vi skal låne penge. Hvordan laves en låneberegning?

Post by Ægteparret »

Hejsa til jer alle.
Dette er første gang vi skriver på denne side.
Anledningen er, at vi skal købe et hus. Som I alle ved, er der mange muligheder på diverse banker og kreditforeningers hjemmesider for at beregne et beløb, der skal betales for et givet lån til en given rente, betalt over så og så mange terminer.
Spørgsmålet er så: Hvordan kommer de frem til dette beløb? (Vi vil nemlig gerne regne på, hvilket kreditforeningslån vi vil tage. Ved at tage et ét-årigt flexlån er renten fx 2,5 % og ydelsen pr. md i de næste 30 år 5500. Vi ønsker så at regne på, hvor meget renten må stige, før vi når en smertegrænse på fx. 8000 kr.) Hvis der er nogen, der har et svar, må I meget gerne lave en "Dummies præsentation" med hvordan vi skriver dette i regnearket. På forhånd tak.
Ægteparret
pertorp

Opsparing med renters rente

Post by pertorp »

Dengang jeg studerede købte jeg en bog der hed udvidede rentetabeller. Den blev udgivet på forlaget samfundslitteratur. Jeg ved ikke om den findes endnu. I den kan man slå op hvad 100 kr. om måneden bliver til på et antal år. Genial lille bog der tager hensyn til rentes rente. Du kan ikke dividere den årlige rente med 12 for at finde den månedlige rente. Rentes rente er for bankfolk og andre med forstand på økonomi, men det betyder at der lægges rente både på det indbetalte beløb og på de renter der løber på kontoen.

Ting du skal være opmærksom på:

- Antal år/måneder.
- Hvornår tilskrives renter.
- Betaler du et engangsbeløb ind eller betaler du et beløb hver måned.

Det bedste eksmpel på rentes rente er de dyre kontokort ordninger som f.eks. acceptcard. Renten er vist omkring 2% om måneden. Det er 26,8% om året. Det blev vist lidt teknisk, men jeg håber det var en hjælp.

Per
Guest

Re:beregning af opsparing

Post by Guest »

Hej

Hvis vi kalder

- Antal terminer (rentetilskrivninger) for n
- Rentesats for r (husk 10%=0,10)
- Ydelsen for Y

så hedder formlen for den opstilling der er nævnt tidligere i tråden:

Slutbeløb = Y x ((1+r)^n - 1) / r

Og denne formel er endda helt præcis. Teorien bag er beskrevet i alle gymnasielærebøger om matematik.

Dog er der en unøjagtighed i Lars Brandis opstilling, da der tilsyneladende ikke bliver skrevet rente til i det sidste år. Det er fordi, at vi regner med terminer (rentetilskrivninger) og 1. termin er når man sætter de første penge ind. Prøv at bruge computeren (eller min formel) til at regne de øvrige beløb ud i Lars' opstilling, så vil I se fejlen.

Bedste hilsner
Jens
Post Reply