Størrelse på tegning ved konvertering til PDF

Brugerhjælp og support til tegninger i LibreOffice Draw

Moderators: Lodahl, Boris

Post Reply
baj@private.dk

Størrelse på tegning ved konvertering til PDF

Post by baj@private.dk »

Tegning fra Libreoffice Draw. De mål der er opsat på tegningen via hjælpelinier ændrer sig ved konvertering til pdf fil. Jeg konverterer til PDF for at udprinte på Biblioteket

Eks. 20,3 x 14 på tegningen ændres til 19,3 x 13,5
Er der nogen der ved hvorfor og hvordan man kommer ud over dette. Det er vigtigt at tegningen holder mål, når den senere udskrives.
Bent Jensen
APPWEB

Re: Størrelse på tegning ved konvertering til PDF

Post by APPWEB »

Hej Bent

Det tror jeg ikke på, bruger det selv nogle gange UDEN problemer, har lige kontrolleret det et par gange, en tegning 8x12 cm er også 8x12 cm i PDF-format og på min printer.

Du skal nok kigge efter om den printer du bruger er sat til at "tilpasse printermargin" eller lign..
Det er som regel der at folk fejler.

Hilsen AppWeb
baj@private.dk

Re: Størrelse på tegning ved konvertering til PDF

Post by baj@private.dk »

Hej Appweb

Tak for svar. Det gælder i øvrigt ikke kun PDF formatet. Jeg har gemt i 3 formater. PS, PDF og PNG. De printes i præcis samme størrelse. Og altså for småt. ca. 5 %.

Jeg har desværre ikke adgang til printeropsætningen på biblioteket. Så det er ikke en mulighed. Men jeg tror at du er inde på noget med selve printeropsætningen. For hvis det havde været formatet. Så burde der være forskel på de tre udskrifter. Hvilket der så ikke er.

Min bror har en printer. Inkjet. Og han har her til aften også udskrevet og målt disse tegninger for mig. De udskrifter er også for små i forhold til den oprindelige tegning. Men sjovt nok kun ca. 2,5 - 3 %.
Jeg må kigge på printeropsætningen. Måske ligger svaret der.
Hilsen Bent
Post Reply