Jens Præst wrote:Jeg mener ikke at det er rimeligt at undervisnings institutionen kræver bestemte kontorpakker/styresystemer for at man kan følge undervisningen.
Det giver heller ikke mening. Men det er vel også næsten kun DRM-beskyttelsen - Linux-folket kan vel åbne næsten alt andet? Jeg kan som tidligere nævnt godt forstå, at de gerne vil have kontrollerede forhold under eksamen - ikke mindst efter alle COWI-fadæserne - min i den daglige undervisning bør det ikke have betydning, medmindre det er et redskabsprogram som Mathematica, SAS/SPSS eller hvad det nu måtte være. Men den slags er vel fortsat til rådighed på uddannelsesinstitutionernes maskiner.
Jens Præst wrote:Men så bliver advokaterne jo også trænet i kun at kende M$
Juristerne er et godt sted at sætte ind for firmaerne. Jo mindre de mennesker, der konkret kan ramme monopolforholdene, er inde i problematikken, jo tryggere sidder de etablerede på tronen...
Men er strikse programvalg i undervisningen ikke mest de ældre og/eller mindre teknisk kompetente lærere? Ganske vist er nogle af de teknisk stærkeste lærere, jeg har mødt, lige op ad pensionsalderen, men det er de ubetinget ringeste også, og det var tydeligvis en transitionsproblematik. Når jeg ser på sådan en som
Peter Lyberth - som Linux-folket nok bedst kender fra
Linuxin.dk og
Nettips som
The Slayer - som er nyuddannet lærer, så giver det mig da håb for den tekniske indsigt i lærerstanden.