Når jeg åbner et nyt regneark, og jeg herefter forsøger at gemme det som DokumentA, Filtype ODF-regneark og automatisk filendelse i mappen Dokumenter, kommer meddelelsen: Fejl Fejl under forsøget på at gemme dokumentet DokumentA: Fejl ved skrivning. Filen kunne ikke skrives
Jeg har ikke før oplevet problemer med LibreOffice Calc. Jeg har for få dage siden opdateret til LibreOffice version 7.1.7.2 (x64) og har ikke haft problemer de første dage efter installationen. Windows 11 er installeret for 2 uger siden. PC'en er købt som ny for et år siden. Acer Aspire 5, SSD-solid hukommelse 1000GB er rigelig stor. Intel Core i7.
For at undgå at stå helt uden en Office-pakke installerede jeg en gratis pakke "Trio Office" via Microsoft store. Dette program havde de samme problemer med at gemme regneark som LibreOffice har på min PC. Det får mig til at mene at det må være min PC der er problemet.
Maskinen er fra købet i Bilka indstillet til automatisk at rydde op regelmæssigt i hukommelsen én gang i døgnet, hvilket jeg læste i en artikel på nettet sled unødigt på hukommelsen og jeg valgte derfor en overgang indtil for 1 måned siden at rydde op i hukommelsen manuelt ved hjælp af "Defragmenter og optimér drev" hver fjerde dag.
Kan der være lavet rod i SSD-hukommelsen på den vis?
dokumentet gemmes ikke
Moderator: Lodahl
-
Re: dokumentet gemmes ikke
Jeg tror, at du har ret i, at det er din pc, der har et problem.
Kan det være rettigheder til mappen, der er problemet? Prøv at gemme en tekstfil samme sted med Notepad og se, om det også giver et problem.
Prøv at køre "SFC" - System File Checker - for at reparere beskadigede filer. Du gør det ved at åbne en kommandoprompt som administrator og køre kommandoen "sfc/scannow".
Kan det være rettigheder til mappen, der er problemet? Prøv at gemme en tekstfil samme sted med Notepad og se, om det også giver et problem.
Prøv at køre "SFC" - System File Checker - for at reparere beskadigede filer. Du gør det ved at åbne en kommandoprompt som administrator og køre kommandoen "sfc/scannow".
Jeg har nu prøvet Notepad, og da er der ingen problemer.
Du spørger: "Kan det være rettigheder til mappen, der er problemet?"
Noget kan tyde på det, idet jeg får følgende meddelelse når jeg forsøger at åbne et LibreOffice tekstdokument:
"Dokumentet kunne ikke låses. Låsefilen kunne ikke oprettes for eksklusiv adgang for LibreOffice, på grund af manglende rettighed til at oprette en låsefil på filens placering eller manglende plads på disken" Her nævnes rettighed.
Ydrerligere kan jeg se at nogle filer er gemt i OneDrive; noget jeg ikke husker at have bedt om, der er jo masser af plads i min PC's hukommelse og jeg ønsker ikke at kunne åbne filerne på alle mine enheder via skyen som vistnok er den afgørende fordel ved at lagre i OneDrive. Måske er der tale om lagerplads mangel i OneDrive så?
Når jeg forsøger at køre kommandoen "sfc/scannow" i kommandoprompten, svarer den at jeg ikke har ret til at køre kommandoen sfc, - System File Checker.
Du spørger: "Kan det være rettigheder til mappen, der er problemet?"
Noget kan tyde på det, idet jeg får følgende meddelelse når jeg forsøger at åbne et LibreOffice tekstdokument:
"Dokumentet kunne ikke låses. Låsefilen kunne ikke oprettes for eksklusiv adgang for LibreOffice, på grund af manglende rettighed til at oprette en låsefil på filens placering eller manglende plads på disken" Her nævnes rettighed.
Ydrerligere kan jeg se at nogle filer er gemt i OneDrive; noget jeg ikke husker at have bedt om, der er jo masser af plads i min PC's hukommelse og jeg ønsker ikke at kunne åbne filerne på alle mine enheder via skyen som vistnok er den afgørende fordel ved at lagre i OneDrive. Måske er der tale om lagerplads mangel i OneDrive så?
Når jeg forsøger at køre kommandoen "sfc/scannow" i kommandoprompten, svarer den at jeg ikke har ret til at køre kommandoen sfc, - System File Checker.
-
Du skrev tidligere, at du forsøgte at gemme i mappen Dokumenter. Hvad er den fulde sti til denne mappe? Jeg har en mistanke til, at stien er til et sted i OneDrive. Jeg bruger selv ikke OneDrive så jeg kan ikke afprøve det.
Prøv også at tjekke stierne, LibreOffices bruger under Funktioner -> Indstillinger -> Stier. Peges der her mod OneDrive?
Jeg tror ikke, at det er relevant at køre sfc/scannow. Men hvis du vil køre kommandoen skal du gøre det i en kommandoprompt med administratorrettigheder. I Windows 10 kan du åbne sådan en prompt via Windows-tasten + X, hvor du får en menu med blandt andet menupunktet "Kommandoprompt (administrator)".
Prøv også at tjekke stierne, LibreOffices bruger under Funktioner -> Indstillinger -> Stier. Peges der her mod OneDrive?
Jeg tror ikke, at det er relevant at køre sfc/scannow. Men hvis du vil køre kommandoen skal du gøre det i en kommandoprompt med administratorrettigheder. I Windows 10 kan du åbne sådan en prompt via Windows-tasten + X, hvor du får en menu med blandt andet menupunktet "Kommandoprompt (administrator)".
I tiden fra jeg skrev sidst og indtil du svarede nåede jeg at slette stort set alle dokumenter i OneDrive mappen, idet jeg helt vil væk fra at lagre i OneDrive, idet jeg oplever at maskinen lagrer i OneDrive uden at det er mit behov og min accept. Det er ligesom bare noget maskinen begyndte på på et tidspunkt og jeg oplever at der er filer der nu kun findes i OneDrive mappen og ikke længere på maskinens SSD lager.
Jeg vil tilbage til at mine worddokumenter kun skal lagres i hukommelsen på min maskine. Måske skal jeg slette OneDrive mappen og deaktivere OneDrive så den ikke længere synkroniserer med min PC's lager med OneDrive
I LibreOffice under Funktioner -> Indstillinger -> Stier
finder jeg at dokumenter og billeder bliver gemt ad følgende stier:
Dokumenter C:\Users\mijo6\OneDrive\Documents
Billeder C:\Users\mijo6\AppData\Roaming\LibreOffice\4\User\ Her er skrevet et tegn, der minder om et udråbstegn, men som er svært at læse
Et eksempel på stien til et worddokument omhandlende slægtsforskning.
Den fulde sti: Mappe Ikon > Denne pc > Acer (C:) > Brugere > mijo6 > OneDrive > Dokumenter > Slægtsforskning > De enkelte worddokumenter omhandlende slægtsforskning
Ny åbnede dokumenter kan jeg ikke åbne eller genmme, og jeg forstår stadig ikke hvorfor mit LibreOffice gemmer i .xls format, det er jo slet ikke en mulighed under "Gem som" menupunktet, hvor jeg ellers kan vælge at gemme i en række forskellige formater som bla. ODT og Excel 97-2003, uden at programmet altså udfører det valgte. Mit kalender dokument der er et 2 år gammelt dokument der selv har valgt .xls formatet kan jeg stadig åbne og jeg kan redigere idet og gemme ændringerne, men kun som .xls. Stien er: Et mappe ikon > Denne pc > Dokumenter > Nyeste > LibreOffice Calc ikon, navnet på dokumentet
I øjeblikket bøvler jeg med blødning og smerter omkring en stor tumor i mit hoved. Jeg var ved min egen læge i går, og jeg prøver at finde energi og overskud til at skrive til dig, Derfor er der lidt længe imellem mine svar til dig.
Jeg vil tilbage til at mine worddokumenter kun skal lagres i hukommelsen på min maskine. Måske skal jeg slette OneDrive mappen og deaktivere OneDrive så den ikke længere synkroniserer med min PC's lager med OneDrive
I LibreOffice under Funktioner -> Indstillinger -> Stier
finder jeg at dokumenter og billeder bliver gemt ad følgende stier:
Dokumenter C:\Users\mijo6\OneDrive\Documents
Billeder C:\Users\mijo6\AppData\Roaming\LibreOffice\4\User\ Her er skrevet et tegn, der minder om et udråbstegn, men som er svært at læse
Et eksempel på stien til et worddokument omhandlende slægtsforskning.
Den fulde sti: Mappe Ikon > Denne pc > Acer (C:) > Brugere > mijo6 > OneDrive > Dokumenter > Slægtsforskning > De enkelte worddokumenter omhandlende slægtsforskning
Ny åbnede dokumenter kan jeg ikke åbne eller genmme, og jeg forstår stadig ikke hvorfor mit LibreOffice gemmer i .xls format, det er jo slet ikke en mulighed under "Gem som" menupunktet, hvor jeg ellers kan vælge at gemme i en række forskellige formater som bla. ODT og Excel 97-2003, uden at programmet altså udfører det valgte. Mit kalender dokument der er et 2 år gammelt dokument der selv har valgt .xls formatet kan jeg stadig åbne og jeg kan redigere idet og gemme ændringerne, men kun som .xls. Stien er: Et mappe ikon > Denne pc > Dokumenter > Nyeste > LibreOffice Calc ikon, navnet på dokumentet
I øjeblikket bøvler jeg med blødning og smerter omkring en stor tumor i mit hoved. Jeg var ved min egen læge i går, og jeg prøver at finde energi og overskud til at skrive til dig, Derfor er der lidt længe imellem mine svar til dig.
Hej Michael
Mon ikke det er det samme problem, du har skrevet om i dette indlæg?
viewtopic.php?p=18111&sid=f9122af8de7f7 ... 9c8#p18111
Og du skriver, at du ikke er interesseret i at bruge OneDrive.
Så kopier alle dine dokumenter, der evt ligger på OneDrive til et katalog på f.eks. C:\Users\mijo6\Documents\
og afinstaller OneDrive
Mvh
MrMonk
Mon ikke det er det samme problem, du har skrevet om i dette indlæg?
viewtopic.php?p=18111&sid=f9122af8de7f7 ... 9c8#p18111
Og du skriver, at du ikke er interesseret i at bruge OneDrive.
Så kopier alle dine dokumenter, der evt ligger på OneDrive til et katalog på f.eks. C:\Users\mijo6\Documents\
og afinstaller OneDrive
Mvh
MrMonk