Lange tekster i et field kan IKKE læses?

Brugerhjælp og support til regneark i LibreOffice Calc

Moderator: Lodahl

Post Reply
tinem

Post by tinem »

Kan ikke finde ud af hvad jeg skal gøre for at læse disse, nogen som kan hjælpe?

https://tinemuller.dk/div/libreoffice_calc_field.jpg
PKO

Re: Lange tekster i et field kan IKKE læses?

Post by PKO »

Hej,

Der er to muligheder:

Du kan formatere kolonnen til automatisk at ombryde teksten til flere linjer. Klik på kolonnen og højreklik og vælg formatering. Herunder finder du muligheden. Du kan også gøre det via menuen formatering.

Anden mulighed er at markere kolonnen/erne og dobbeltklik på markering mellem kolonnerne og de udvider sig til hele teksten.
tinem

Post by tinem »

Super tak. Jeg fulgte rådet
Klik på kolonnen og højreklik og vælg formatering. Herunder finder du muligheden

Og valgte at gemme filen, men da jeg så åbnede den igen havde den IKKE husket dette, var det ikke meningen eller skal man gøre det hver gang man åbner den?
PKO

Post by PKO »

Jo,

Formatering skal huskes når du gemmer filen.

I hvilket format gemmer du filen?
tinem

Post by tinem »

Brug tekst csv format
tinem

Post by tinem »

Jeg får en pop-up box som siger:

Dette dokument indeholder muligvis formatering eller indhold som ikke kan gemmes i det aktuelt valgte filformat “Tekst CSV”.

Benyt standard-ODF-formatet for at sikre, at dokumentet gemmes korrekt.

Har før set denne besked, men har altid gemt som csv og har ikke haft problemer før.

Prøvede så nu at gemme som ODF format - og filen gemte nu rettelsen, men får filnavnet med endelsen .ods og det er jo lidt forvirrende at filen ikke hedder .csv, men er det sådan I andre gør og måden at gøre det på?
PKO

Post by PKO »

csv format er et tekst dokument uden formattering og kan ikke gemme formatering lavet i et regneark.

.ods er et regnearksfomat som gemmer forskellige egenskaber på et dokument i et åbent format fra Dokument Foundation https://www.documentliberation.org/about/

Microsoft har sit eget format .XLSX
tinem

Post by tinem »

Skal det forstås sådan at man også kan videresende denne fil med endelsen .ods til andre som ikke lige bruger Calc og så kan de selv ændre endelsen så den passer til deres system?
.ods virker jo meget bedre for mig end .csv, så tak for denne oplysning. :-)

Tillægsspørgsmål:
Kan jeg lægge sådan en .ods fil online så andre kan downloade denne, så jeg er fri for at sende mails og vedhæfte denne og folk glemmer at sørge for den er vedhæftet når de sender mailen videre?
PKO

Post by PKO »

Hej,

Andre burde kunne åbne og redigere din .ods. Dog kan MS brugere sikkert ikke lide formatet. De foretrækker .xlxs format. Jeg gemmer altid i dette format og har ikke noget problem med dette.

Selvfølgelig kan andre tilgå en sådan fil hvis du har et online sted du kan anbringe denne fil via dropbox, Google sheets eller Microsoft online og du tildeler adgang.
Post Reply