Data format i celler

Brugerhjælp og support til regneark i LibreOffice Calc

Moderator: Lodahl

Post Reply
Asger-P

Data format i celler

Post by Asger-P »

Hejsa

Jeg er netop gået fra OpenOffice til LibraOffice og er stødt på et problem med formatering af dato celler.
Jeg har denne format kode: NNNND" / "MM" - "YYYY som blir til f.eks. lørdag 25 / 04 - 2020

Når jeg i Open Office skrev 25/04-20, så blev det automatisk formateret til ovenstående, men i
LibraOffice sker der ingenting, er der noget andet jeg skal gøre for at det bliver gjort automatisk ?

På forhånd tak
Venlig hilsen
Asger
PKO

Re: Data format i celler

Post by PKO »

Hej Asger,

For god ordens skyld hedder programmet Libreoffice.

I calc kan du have forskellige opsætninger for dato.

Hvis ud indsætter dato i den samme kolonne hele tiden kan du formatere denne som dato.

Højreklik på bogstavet for kolonnen som du ønsker at formatere og vælg format dato under kategori.

Helt til højre har du mulighed for tilvalg af sprog og under format kan du indenfor det pågældende sprog vælge formatet du ønsker.

Derefter skulle det fungere.
Asger-P

Post by Asger-P »

PKO wrote: 19. Jul 2020 14:32 Derefter skulle det fungere.
Men det gør det ikke, det er jo derfor jeg skriver her.
Jeg er ny i forhold til LibreOffice, men jeg har brugt Open office de sidste 18 år.

Her er et link til et simpelt regneark hvor jeg mener jeg har sat det rigtigt op, men datoen
ændrer sig ikke automatisk til det rigtige format.
http://asger-p.dk/DatoFormat.ods

Hvis jeg åbner filen i OpenOffice, så virker det som det skal, så måske det er en bug.

Venlig hilsen
Asger
PKO

Post by PKO »

Hej Asger,

Dit sprog i denne fil er sat til engelsk og ikke dansk. Ret til dansk.

Hvis du vil have, som du skriver i filen, skal du oprette under format som i min engelske version dd/mm-yyyy. Hvis du vil have mellemrum med skal de indsættes i formatet.

Du skal indtaste 20-07 og derefter fremkommer det korrekte format.

file:///usr/share/libreoffice/help/en-US/text/shared/01/05020301.html?DbPAR=SHARED#bm_id3153514
Asger-P

Post by Asger-P »

PKO wrote: 20. Jul 2020 09:20 Dit sprog i denne fil er sat til engelsk og ikke dansk. Ret til dansk.
Det forstår jeg ikke for når jeg åbner filen så står der dansk i bunden af vinduet:

Image

Måske hvis du bruger en engelsk LibreOffice, for jeg har ikke valgt sprog i filen.

Dato formatet skal se således ud : NNNND" / "MM" - "YYYY for at få det jeg ønsker, som jeg
også skrev i min første post.

Men fordi du nu fik mig til at kigge under sprog indstillinger, så fandt jeg løsningen. For blandt
sprogindstillingerne er der en linje der hedder accepterede datomønstre og der skulle jeg bare
tilføje D/M-Y og så virker det som forventet.

Image

Tak for hjælpen
Venlig hilsen
Asger
Modd

Post by Modd »

Jeg synes, at de skal forstå det mere detaljeret, men de skal også hvile dem, og mens de hviler, vil jeg anbefale, at de tager til dette sted hvor mange arbejdsdage er der på et år 2018, hvor de altid kan læse nyttige oplysninger, er jeg sikker på, at de vil være tilfreds.
Post Reply