Brug af funktionen første værdi

Brugerhjælp og support til databaser i LibreOffice Base

Moderator: Lodahl

Post Reply
Janni

Brug af funktionen første værdi

Post by Janni »

Hej

Hvordan får jeg angivet i en forespørgsels design vindue, at jeg kun ønsker et felts første værdi, a la funktionen "First" i MS Access
Jesper K Brogaard

Re: Brug af funktionen første værdi

Post by Jesper K Brogaard »

Hej Janni

Pyha, det var svært at finde, men her er løsningen:

Gå i forespørgselsdesign for din forespørgsel
Vælg Rediger -> Egenskaber for forespørgsel
I feltet begrænsning kan du indtaste det ønskede antal rækker, du vil se.

Hvis du derefter går i Rediger i SQL-visning, kan du se, at din forespørgsel nu slutter med LIMIT 1

Du kan i øvrigt finde dokumentation om blandt andet Base her: https://documentation.libreoffice.org/e ... mentation/ i form af PDF-filer.

Med venlig hilsen
Jesper
Janni

Post by Janni »

Hej

Tak for dit svar. Den mulighed har jeg set. Den kan jeg ikke bruge. For det er ikke antallet af rækker der skal begrænses. Det er én bestemt værdi jeg vil have vist. Den forespørgsel jeg skal bruge det i - bruges til at generere en indkøbsseddel. Den indeholder selvfølgelig varer og mængden af varer, men den indeholder også et felt der gerne skulle vise, hvornår jeg skal bruge den pågældende vare første gang. Det vil sige, at jeg f.eks. kan have en linie hvor der står Agurk - 2 stk - mandag, næste linie aubergine - 1 stk -søndag, osv osv og til sidst måske en linie, hvor der står ørred - 500 gr onsdag. Så jeg har brug for at variende antal rækker. Det er kun feltet med ugedagen, hvor jeg skal have defineret, at det er den første værdi jeg skal bruge.
Jesper K Brogaard

Post by Jesper K Brogaard »

Ok, så er jeg vist med.

Hvordan angiver du, hvornår en vare skal bruges? Som jeg forstår det, må du have flere linjer for en vare for en uge (fra en madplan?) Det må give data som fx
Agurk, 1 stk, mandag
Agurk 2 stk, fredag
Mælk, 1 l, tirsdag
Mælk 2 l, lørdag

Og det skal så give to linjer på din indkøbsseddel:
Agurk, 3 stk, mandag
Mælk, 3 l, tirsdag

Vare og samlet mængde kan nemt skaffes, men ugedagen har jeg ikke kunnet knække. Jeg har ikke kunnet finde en funktion, der ligner "First" i Access (som jeg ikke har erfaring med). Jeg har derefter forsøgt at lave noget lignende i SQL med subselects, men uden held da LIMIT åbenbart ikke må bruges der.
Janni

Post by Janni »

Hej

Det er lige præcis det jeg står i. Men jeg må prøve mig frem. Tak for hjælpen :D
Post Reply