Stavekontrol og grammatiktjek

Åben debat samt brugerhjælp og support til LibreOffice generelt og oooforum.dk

Moderator: Lodahl

Post Reply
jeppe
Site Admin

Stavekontrol og grammatiktjek

Post by jeppe »

Som I måske ved, har vi en dansk stavekontrol som vedligeholdes på hjemmesiden stavekontrolden.dk

Det er et par år siden der har været aktivitet på den fælles postliste stavekontrol@da.libreoffice.org. Men til gengæld har Lars Jødal ikke ligget stille i forhold til at tilføje, opmærke og opdatere ord. Det er blevet til mange tusind!

Foranlediget af hans ønske om også at forbedre nogle af affixreglerne, besluttede jeg at gøre alvor af en længe påtrængende plan om at opdatere stavekontrolden.dk. Jeg har derfor programmeret et nyt system helt fra bunden, så det nu fremstår mere nutidigt både i form og indhold. Det betyder at Lars og jeg nu har kunnet kvalificere nogle af de dele af affixfilen der ikke fungerede som de skulle. Stavekontroldens ordbog er derfor nu endnu bedre end før. Hent den seneste version på stavekontrolden.dk.
Hvis andre sprog vil bruge systemet, vil det også være ligetil nu.

Hvis nogen har mod på at bidrage, fx ved at sende os dokumenter hvori der er ord, der ikke genkendes af Stavekontrolden, eller ved at behandle de mange ord som nu har fået et første eller to besøg af Lars og andre, så skal I være mere end velkomne. Gå ind på stavekontrolden.dk og opret en bruger. Nu kan I uploade ord. Hvis I ønsker at blive ordbehandlere, så skriv en mail til mig, så opgraderer jeg jeres bruger til også at kunne det. Hvis I oplever fejl eller mangler eller har gode ideer, så sig endelig til.

Næste skridt er at få opdateret ordbogen i LibreOffice og andre steder. Det er meget længe siden jeg har hørt fra Esben som er maintainer på LibreOffices extension. Jeg håber han har det godt og blot er optaget af andre ting. Jeg vil gerne overtage vedligeholdelsesopgaven, men jeg skal finde ud af hvordan jeg teknisk får adgang. Hvis der er andre der vil tage opgaven med at stå for at holde de forskellige repositorier up-to-date, så siger jeg gerne ja tak.

Og næste skridt kunne også være at tage et seriøst næste skridt i retning af at få en grammatiktjekker til at fungere. Esben har meget gjort et stort arbejde i den retning, men der er stadig meget langt før det virkelig fungerer. Arbejdet foregår her: https://www.languagetool.org/, se https://www.languagetool.org/languages. Vi er så vidt jeg kan se, godt hjulpet fordi vi allerede i ordbogen har oplysninger om ords ordklasse. Jeg er dog ikke helt klar over hvordan languagetool får den oplysning... nogen der kan gennemskue det? Jeg tror det kan give mening at udvikle en udvidelse af stavekontrolden.dk (hjemmesiden) så vi der kan revidere grammatik-reglerne i direkte tilknytning til vores ordliste. Jeg vil gerne gøre en indsats for at finde ud af mere. Hvis nogen vil deltage - eller hvis I kender studerende eller forskere eller bare grammatikinteresserede som har lyst til at lave en opgave/speciale eller bidrage til dansk sprogudvikling (intet mindre ☺), så sig til!

Mange hilsner
Jeppe
lajo

Re: Stavekontrol og grammatiktjek

Post by lajo »

Hej

Som beskrevet af Jeppe, er der kommet en hel del ord til.

Det gælder en række navne (proprier), f.eks. berømtheder som William Shakespeare, Karen Blixen og Niels Bohr, men også personer fra litteraturens verden som Dr. Frankenstein, grev Dracula og Lord Voldemort. Vores danske folketingspolitikere er også lagt ind(*), og diverse udenlandske statsledere såsom Angela Merkel, Emmanuel Macron og Donald Trump. Desuden forskellige gamle grækere som Platon og Arkimedes og sagnhelten Perseus. Hertil en stribe bibelske navne som Bileam, Nahum og Hizkija.

(*) Fornavnet af Liselott Blixt er ikke lagt ind, idet hendes fornavn ikke blot er usædvanligt (13 personer i dagens Danmark ifølge www.dst.dk/navne), men også er en oplagt skrivefejl for det helt almindelige navn Liselotte (ca. 3600 personer).

En hel del ord stammer fra avislæsning, så corona, flokimmunitet og håndsprit er naturligvis lagt ind. De to sidste blev i forvejen accepteret, som sammensatte ord: flok-immunitet og hånd-sprit. Fordelen ved alligevel at lægge dem ind som selvstændige ord er, at så kan de også foreslås af stavekontrollen, når man klikker på et ord med rød streg under.

Sammensætninger accepteres ikke vilkårligt, men kun når ordbogen har fået at vide hvordan ordet skal sættes sammen. F.eks. skal e'et fjernes fra "billede": billedramme (ikke billederamme). Adskillige tusind ord har fået tilføjet "fugeelement", som definerer dette.

Som hospitalsfysiker, der arbejder med isotoper af nogle nok relativt ukendte grundstoffer, savnede jeg f.eks. technetium (grundstof nr. 43) og lutetium (grundstof nr. 71). Alle grundstofnavne fra det periodiske system er nu lagt ind, sammen med deres forkortelser (Tc og Lu i de to eksempler). Og som hospitalsansat møder jeg også ret mange fagtermer fra anatomi og fysiologi. Den slags bliver man aldrig færdig med, men hvis forhåbentlig kan også andre sundhedsfolk få glæde af fagtermer som humerus (overarmsknogle), tibia (skinneben), diaphragma (mellemgulv) og mange flere.

Den foreløbige udgave kan hentes på https://stavekontrolden.dk i menuen "Ordlister". Hent blot filen "da_DK.oxt", åben den i LibreOffice og genstart. Skulle du mod forventning ønske dig tilbage den gamle udgave, så hent den på https://extensions.libreoffice.org/exte ... dictionary - men fortæl meget gerne, hvad der var galt. Du kan skrive på lajo#rn.dk (hvor # erstattes med @).

Har du selv et interesseområde med sit eget udvalg af ord som ikke genkendes, så prøv at sende dem ind. En tommelfingerregel: Hvis det omtales på dansk Wikipedia eller på denstoredanske.dk, så er det bredt nok til at være med i en generel ordbog. Blot som et eksempel: Ordbogen er i øjeblikket svag på dinosaurer... er der nogen som tager den op? :)

Filer med ord kan indsendes på https://stavekontrolden.dk under menupunktet "Vil du bidrage?" Ord som allerede genkendes af ordbogen frasorteres automatisk, og ud får chancen for at redigere i ordene før du trykker send. Ønsker du desuden at bidrage med arbejdet med at klassificere ord, så opret dig som bruger på hjemmesiden og giv os et praj.

Mange hilsener
Lars Jødal
Post Reply