Jeg har brug for at få en makro startet ved klik på en bestem celle. Jeg har fundet et eksempel som virker i det regneark, det findes i. Men når jeg har kopieret det til mit eget regneark, sker der intet. Jeg tror, jeg mangler en angivelse af en trigger/listener, men jeg kan ikke se en mouse-event mulighed i den version 6.4 jeg lige har installeret.
Er der en eller flere, som kan hjælpe?
Her er linket til den makro jeg har forsøgt mig med.
https://ask.libreoffice.org/en/question ... t-in-calc/
event tricker?
Moderator: Lodahl
-
Re: event tricker?
Har du husket at gå ind i Funktioner > Tilpas > Fanebladet Hændelser og knytte Standard.mouseclick.RegisterMouseClickHandler til hændelsen "Åbn dokument"?
Standard.mouseclick.RegisterMouseClickHandler er en makro i dit regneark, hvis du har kopieret makroerne fra det regneark, der findes via dit link, til dit eget regneark.
Med venlig hilsen
Jesper
Standard.mouseclick.RegisterMouseClickHandler er en makro i dit regneark, hvis du har kopieret makroerne fra det regneark, der findes via dit link, til dit eget regneark.
Med venlig hilsen
Jesper
Hej Jesper
Tak for dit svar, men det er præcis problemet. Jeg kan dobbelt-klikke på 'Åbn dokument', men der er ingen handler
Standard.mouseclick.RegisterMouseClickHandler der. Og heller ikke i det eksempel-ark, som jeg refererer til.
Jeg har kun kopieret den makro, som skal aktiveres ved copy/paste af koden.
Er der andet jeg skulle kopiere?
hilsen Torben
Tak for dit svar, men det er præcis problemet. Jeg kan dobbelt-klikke på 'Åbn dokument', men der er ingen handler
Standard.mouseclick.RegisterMouseClickHandler der. Og heller ikke i det eksempel-ark, som jeg refererer til.
Jeg har kun kopieret den makro, som skal aktiveres ved copy/paste af koden.
Er der andet jeg skulle kopiere?
hilsen Torben
-
Hej Torben
Jeg kommer i tanke om, at da jeg fik det til at virke i mit eget regneark, så skulle jeg først oprette et modul med navnet mouseclick. Undskyld, at jeg glemte det.
Det gør du under Funktioner > Vælg moduler.
Vælg her dit regneark og dernæst biblioteket Standard. Så bliver knappen Ny(t)... aktivt.
Skriv "mouseclick", eller et andet valgfrit navn, og Klik OK. Klik Luk og du er tilbage til makroeditorens hoveddialog.
I objektkataloget klapper du hierarkiet under dit regneark sammen og udvider det igen, så vises det nye modul.
Kopier koden ind, gem og luk makroeditoren.
Nu skulle du kunne tildele den krævede makro fra eksemplet, og få det til at virke. Der kan måske komme nogle beskeder om sikkerhed vedrørende afvikling af makroer. Du kan justere indstillingerne under Funktioner > Indstillinger > Sikkerhed > Makrosikkerhed > Sikkerhedsniveau.
Venlig hilsen
Jesper
Jeg kommer i tanke om, at da jeg fik det til at virke i mit eget regneark, så skulle jeg først oprette et modul med navnet mouseclick. Undskyld, at jeg glemte det.
Det gør du under Funktioner > Vælg moduler.
Vælg her dit regneark og dernæst biblioteket Standard. Så bliver knappen Ny(t)... aktivt.
Skriv "mouseclick", eller et andet valgfrit navn, og Klik OK. Klik Luk og du er tilbage til makroeditorens hoveddialog.
I objektkataloget klapper du hierarkiet under dit regneark sammen og udvider det igen, så vises det nye modul.
Kopier koden ind, gem og luk makroeditoren.
Nu skulle du kunne tildele den krævede makro fra eksemplet, og få det til at virke. Der kan måske komme nogle beskeder om sikkerhed vedrørende afvikling af makroer. Du kan justere indstillingerne under Funktioner > Indstillinger > Sikkerhed > Makrosikkerhed > Sikkerhedsniveau.
Venlig hilsen
Jesper
Hej Jesper
Tak for den tid du bruger på mig.
Jeg tror det går fremad
Jeg fik hægtet en macro på hændelsen 'Åbn Dokument', so far so good.
Men listen over hændelser er begrænset til overordnede hændelser vedr. program- og dokumenthåndtering. Hvor er hændelser vedr. musen eller valget af en celle osv?
For år tilbage har jeg arbejdet med Excel-makroer. Det var noget anderledes, så jeg tror ikke, at jeg har forstået opbygningen af LibreOffice rigtigt endnu.
Jeg har installeret SDK for version 6.4, men jeg kan ikke se, at det har gjort nogen gavn.
Har du tålmodighed til at give mig et skub mere?
hilsen Torben
Tak for den tid du bruger på mig.
Jeg tror det går fremad

Jeg fik hægtet en macro på hændelsen 'Åbn Dokument', so far so good.
Men listen over hændelser er begrænset til overordnede hændelser vedr. program- og dokumenthåndtering. Hvor er hændelser vedr. musen eller valget af en celle osv?
For år tilbage har jeg arbejdet med Excel-makroer. Det var noget anderledes, så jeg tror ikke, at jeg har forstået opbygningen af LibreOffice rigtigt endnu.
Jeg har installeret SDK for version 6.4, men jeg kan ikke se, at det har gjort nogen gavn.
Har du tålmodighed til at give mig et skub mere?
hilsen Torben
-
Hej Torben
Jeg vil godt prøve at give dig et skub mere. Vil du skrive en e-mail til mig, hvor du beskriver lidt mere detaljeret hvad du gerne vil lave?
Venlig hilsen
Jesper
Jeg vil godt prøve at give dig et skub mere. Vil du skrive en e-mail til mig, hvor du beskriver lidt mere detaljeret hvad du gerne vil lave?
Venlig hilsen
Jesper
Her Jesper
Jeg fundet ud af, at man ved højreklik på arknavnet får en meny, hvori punktet Ark-hændelser giver mulghed for at tildele makroer til 'højre klik' og 'dobbelt klik' i pågældende ark.
Det løser mit problem her og nu, så jeg kan komme lidt videre på egen hånd.
Jeg vender tilbage, når jeg går i stå igen.
Men tak for din hjælp indtil nu.
venlighilsen
Torben
Jeg fundet ud af, at man ved højreklik på arknavnet får en meny, hvori punktet Ark-hændelser giver mulghed for at tildele makroer til 'højre klik' og 'dobbelt klik' i pågældende ark.
Det løser mit problem her og nu, så jeg kan komme lidt videre på egen hånd.
Jeg vender tilbage, når jeg går i stå igen.
Men tak for din hjælp indtil nu.
venlighilsen
Torben