DLKonvolut

Brugerhjælp og support til tekstbehandling i LibreOffice Writer

Moderators: Lodahl, Ejnar

Post Reply
Normann Louis Olsen

DLKonvolut

Post by Normann Louis Olsen »

DL konvoluttens format er 110*220 mm.

Den er for bred til min printer (MG6150 Pixma), så jeg anvender Papirretning stående.

Det har fungeret udmærket indtil nu, hvor der tilsyneladende er ændret i opsætningen af min udgave af LibreOffice(Linux Ubuntu 18.04 LTS). Ændringen betyder at teksten, altså udskriften på konvolutten, står på tværs, trods utallige forsøg på at dreje den.

Er der en venlig sjæl, som kan hjælpe med at finde en løsning?

P.S. Jeg ved at man kan rotere en tekst ved at vælge at håndtere dokumentet som en tegning, men det er meget bøvlet, hvis der skal rettes i teksten. Så den løsning vil jeg helst undgå.
Med venlig hilsen
Louis
PKO

Re: DLKonvolut

Post by PKO »

Hej,

Bruges denne til brevfletning eller er der tale om et enkeltstående dokument?

Jeg vil mene at du i Writer skal have dokumentet som liggende og ved valg af printer skal vælge stående.

Men det ville være en god ide at du måske beskrev skridt for skridt hvordan du gør.
Normann Louis Olsen

Der er tale om et enkeltstående dokument.
Jeg starter med at definere et nyt dokument med sidehøjde 11 og -bredde 22 cm og vælger papirbakke fra udskriftsindstillingerne. I udskriftsindstillinger vælger jeg papirstørrelse DL, papirretning Landskab og Papirbakke Rear tray. Hertil går det godt, dvs. i Vis udskrift ses konvolut nu med adresse placeret som ønsket.
Det går galt når jeg vil udprinte konvolutten, printeren kan tilsyneladende ikke helt genkende formatet, den foreslår i stedet 4X8, og adressen står nu på tværs.
Hvad vil du anbefale?
Med venlig hilsen
Louis
PKO

Post by PKO »

Hej,

Jeg vil foreslå dig følgende.

Jeg har en engelsk version og du må selv finde de danske oversættelser.

Via menuen Format/Page skal du vælge Format DL envelope og sætte denne til landscape.

Og derefter ville jeg gøre som du har lavet i din printeropsætnng.
Normann Louis Olsen

Mange tak til PKO.
Jeg har forsøgt at installere en engelsk version af LibreOffice, men uden held. Selvom jeg vælger engelsk som sprog ender installation med at være på dansk. Årsagen er måske mit styresystem(Linux/Ubuntu).
Hvis den engelske version bedre kan håndtere konvolutter end den danske, så kan vi måske regne med/håbe på at den danske version bliver opdateret?
Med venlig hilsen
Louis
Normann Louis Olsen

I denne tid, hvor konvolutter er ved at være en saga blot, kan det måske undre nogen, at jeg stadig interesserer mig for emnet. Men det gør jeg altså, og nu har jeg fundet en løsning, men godt nok hos en konkurrent til LibreOffice: AbiWord.
Der kan jeg skrive og printe på en DL konvolut, præcis som i gamle dage med LibreOffice.
Med venlig hilsen
Louis
Post Reply