Autoudfyld af årstal i dato
Moderator: Lodahl
Autoudfyld af årstal i dato
Regneark. LibreOffice 4.1.3.2
Tidligere kunne jeg blot i DATO taste f.ex. 02-12 Pil tilhøjre til næste
felt, så blev DATO automatisk: 02-12-2013, men det sker ikke mere.
Jeg har fulgt Jens S opskrift af Tirs Sep 24, 2013 9:08.
Alt er slået til. Hjælp.
Nu har jeg fundet en gammel LibreOffice 3.3 fra gemmerne.
OG DEN VIRKER, men der må være noget jeg helt har overset i 4.1.3.2
Cellen er formateret til DD-MM-YYYY, som den hele tiden har været.
Venlig hilsen Ole Olsen, ny i Forum.
Tidligere kunne jeg blot i DATO taste f.ex. 02-12 Pil tilhøjre til næste
felt, så blev DATO automatisk: 02-12-2013, men det sker ikke mere.
Jeg har fulgt Jens S opskrift af Tirs Sep 24, 2013 9:08.
Alt er slået til. Hjælp.
Nu har jeg fundet en gammel LibreOffice 3.3 fra gemmerne.
OG DEN VIRKER, men der må være noget jeg helt har overset i 4.1.3.2
Cellen er formateret til DD-MM-YYYY, som den hele tiden har været.
Venlig hilsen Ole Olsen, ny i Forum.
Det skulle gerne se sådan ud: https://www.dropbox.com/s/ngixv8ibfwpydsz/datoinput.png og hvis det ikke virker så prøv at slette din profil. Det gør du ved i Windows Kør... skriver: %appdata% og går ned og sletter mappen LibreOffice. Den gendannes aut. ved genstart af LibreOffice, men du mister dine personlige indstillinger, så tag evt. backup af mappen.
I forbindelse med version 4 blev der gennemført en standardisering af de lokale dato-udtryk, der bevirkede at tidlige anvendte indtastningsmetoder ikke kunne bruges. Hvis du f.eks. nu åbner et dansk regneark i en svensk LibreOffice, vil 04-12-13 nu blive vist som 13-12-04.
mvh
Jens
I forbindelse med version 4 blev der gennemført en standardisering af de lokale dato-udtryk, der bevirkede at tidlige anvendte indtastningsmetoder ikke kunne bruges. Hvis du f.eks. nu åbner et dansk regneark i en svensk LibreOffice, vil 04-12-13 nu blive vist som 13-12-04.
mvh
Jens

Tak for hjælpen.
Jeg havde skrevet: D-M;D-M-Y-;D-
og ikke som du foreslog: D-M-Y;D-M;D-
Det virker nu.
Kan man ikke nøjes med at sætte kun en dag ind, således at når det er
i samme måned så vil følgende gå godt?
15-11-2013 Dette er den sidste dato i et regneark.
17 skal så blive til: 17-11-2013 blot jeg flytter til et andet felt.
Altså den "stjæler" MM og YYYY fra den ovenstående.
Dovenskab er ofte en god drivkraft. Venlig hilsen Ole Olsen
Det forstår jeg ikke, rækkefølgen er ligegyldig, du kan også tilføje yderligere måder for indtastning såsom D/;D/M;D/M Y bare de enkelte inputværdier er adskilt af semikolon.Jeg havde skrevet: D-M;D-M-Y-;D-
og ikke som du foreslog: D-M-Y;D-M;D-
Det du foreslår om man kan formatere cellerne som dato med koden: DD-11-YY. Desværre, det kan man ikke.15-11-2013 Dette er den sidste dato i et regneark.
17 skal så blive til: 17-11-2013 blot jeg flytter til et andet felt.
mvh
Jens
Hej igen.
I dit svar til JFM dato: Tirs Sep 24, 2013 9:08 Indlæg nr 957
Skriver du at man blot kan taste f.ex. 24- og resultatet bliver 24-09-13 (aut. aktuel måned og år)
[Hvis man altså er i September 2013].
Mit spørgsmål går nu på at den selv kan hente både måned og år. Dvs i dag kan jeg blot taste 5- og resultatet bliver så 05-12-2013 (Eller blot 05-12-13).
Kan det gøres i Ver. 4.1.3.2 ?
Venlig hilsen Ole Olsen.
I dit svar til JFM dato: Tirs Sep 24, 2013 9:08 Indlæg nr 957
Skriver du at man blot kan taste f.ex. 24- og resultatet bliver 24-09-13 (aut. aktuel måned og år)
[Hvis man altså er i September 2013].
Mit spørgsmål går nu på at den selv kan hente både måned og år. Dvs i dag kan jeg blot taste 5- og resultatet bliver så 05-12-2013 (Eller blot 05-12-13).
Kan det gøres i Ver. 4.1.3.2 ?
Venlig hilsen Ole Olsen.
Re: Autoudfyld af årstal i dato
Den indstilling er tilsyneladende flyttet, jeg kan i hvert fald ikke finde den - ved du hvor man kan indstille Calc til automatisk at udfylde et datofelt hvis man ex skriver "21-"?
Du kan nu finde den under Funktioner - Indstillinger - LibreOffice Calc - Calendar
mvh
Jens
mvh
Jens
Så er det måske derfor jeg ikke kan findet det, det er der nemlig ikke noget der hedder i mit program på min Linux-boks. Under Funktioner - Indstillinger - LibreOffice Calc finder jeg
https://www.dropbox.com/s/y7rtg41v2szef ... ceCalc.png
- Generelt
Standarder
Vis
Beregn
Formel
Sorteringslister
Ændringer
Kompatibilitet
Gitter
Udskriv
https://www.dropbox.com/s/y7rtg41v2szef ... ceCalc.png
Beklager, men mit svar var forkert og årsagen til at det virker på min computer skyldes alene at jeg bruger en gammel profil, som har overlevet adskillige ny versioner af LibreOffice.
Der er ikke længere direkte tilgang, men det kan godt laves alligevel.
Gå ind under Funktioner - Indstillinger - LibreOffice - Avanceret.
Åbn knappen Ekspertkonfiguration
Søg på teksten DateAcceptancePatterns
Under værdien L10N (det betyder LocalisatioN L + 10 tegn + N) har DateAcceptancePatterns en strengværdi der skal rettes til D-M-Y;D-M;D-
Se https://www.dropbox.com/s/lb551hwkmajii ... s.png?dl=0
God fornøjelse
Jens
Der er ikke længere direkte tilgang, men det kan godt laves alligevel.
Gå ind under Funktioner - Indstillinger - LibreOffice - Avanceret.
Åbn knappen Ekspertkonfiguration
Søg på teksten DateAcceptancePatterns
Under værdien L10N (det betyder LocalisatioN L + 10 tegn + N) har DateAcceptancePatterns en strengværdi der skal rettes til D-M-Y;D-M;D-
Se https://www.dropbox.com/s/lb551hwkmajii ... s.png?dl=0
God fornøjelse
Jens
Mange tak skal du have. Det forklarer også hvorfor jeg kun har problemet på en installation og ikke kunne finde indstillingen på nogen af dem.
Men ærgerligt at de har valgt at kamuflere det og 'nørdificere' det på den måde.
Men ærgerligt at de har valgt at kamuflere det og 'nørdificere' det på den måde.