Når jeg har lavet et dokument med billeder, og genåbner det, sker det næsten hver gang at nogle af blllederne og rammerne enten er forsvundet eller har skiftet placering.
I Sidepanel > Billeder kan jeg se billedet er der. Ved at klikke på billednavnet i listen finder den billedet, men det er blot skjult - også når dokumentet udskrives som pdf.
Problemet har været omtalt gennem de seneste år i forskellige versioner af LO. Men jeg har ikke fundet noget løsningsvar på problemet. Heller ikke i indlægget her viewtopic.php?f=1&t=6334&sid=0e8af72f40 ... 5ef00ee99a
Har nogle erfaringer med dette - og har fundet en løsning, eller forklaring på problemet
Bruger LO 5.1.0.3, Dokument 160 sider, 20 billeder indsat i ramme, Billeder anker til rammen. >Indstillinger > Libre Office > Hukommelse >Grafik er forsøgt opjusteret i forhold til standarder.
Intet har hjulpet.
Billeder forsvinder stadig
Billeder forsvinder stadig
Kurt J
Re: Billeder forsvinder stadig
Hej Kurt,
Kunne du ikke beskrive din arbejdsgang?
Er der en speciel grund til at du indsætter billederne i ramme?
1. Arbejdsgang. Er færdig med dokument, har indsat billeder forskellige steder. Alt ser rigtigt ud. Gemmer dokument. Genåbner det.PKO wrote:Hej Kurt,
Så opstår problemerne: nogle billeder er væk eller ligger skjult så man ikke kan se dem, andre er placeret på andre sider end da jeg lukkede. Uanset om de forankres til side eller afsnit.
2. Når billeder er indrammet er det for at indsætte billedtekst under billederne. Men det samme sker, selv om billeder ikke er i ramme.
Når man søger på nettet er der mange steder (engelske) hvor man beskriver tilsvarende problemer med billedplacering i Writer. Især tidligere udgaver af LO helt tilbage fra version 3.x, men de er der stadig i 5.x. Jeg har ikke fundet løsningssvar. Se fx https://ask.libreoffice.org/en/question ... ten-fails/
Kurt J
-
Hej Jensen 10
Har du lagt mærke til hvordan du bruger ombrydning. Hvis et billede f.eks. flytter fra én side til en anden sker der en ombrydning, det kan være ganske forvirrende.
Jeg arbejder selv en del med tabeller der lige som billeder fylder et større område. De kan også hoppe lidt rundt hvis der ikke er plads til dem. Jeg letter problemerne ved at bruge indstillingen ingen ombrydning. Hvis der ændres noget så ombrydning tillades hopper alt rundt i én forvirring. Hvis man kan genetablere ombrydningerne hopper teksten på plads igen.
Det er ekstra svært hvis ombrydningen sker hen over et sideskift. Jeg har kun små korte dokumenter, jeg kan undgå dette problem ved at bruge webvisning, så skal der ikke skiftes sider. Hvis der alligevel sker et sideskift næste gang jeg åbner dokumentet tilføjer jeg en masse tomme linjer sidst i dokumentet så de tabeller, der er forsvundet til næste side kan være på den første side, så vises de rigtigt næste gang dokumentet åbnes.
LibreOffice kan godt have svært ved at finde ud af om et billede kan være på siden, og når muligvis ikke frem til samme resultat hver gang. Og når et element utilsigtet skifter side sker der en hel masse ombrydning.
Når jeg bruger billeder på f.eks kort (4 sider) laver jeg tvunget sideskift for at holde lidt orden på det.
Jeg kan godt se, at du ikke rigtigt kan bruge mine forslag, men nu har jeg beskrevet hvordan jeg ser problemet.
Med venlig hilsen
Eigil Wiwe
Har du lagt mærke til hvordan du bruger ombrydning. Hvis et billede f.eks. flytter fra én side til en anden sker der en ombrydning, det kan være ganske forvirrende.
Jeg arbejder selv en del med tabeller der lige som billeder fylder et større område. De kan også hoppe lidt rundt hvis der ikke er plads til dem. Jeg letter problemerne ved at bruge indstillingen ingen ombrydning. Hvis der ændres noget så ombrydning tillades hopper alt rundt i én forvirring. Hvis man kan genetablere ombrydningerne hopper teksten på plads igen.
Det er ekstra svært hvis ombrydningen sker hen over et sideskift. Jeg har kun små korte dokumenter, jeg kan undgå dette problem ved at bruge webvisning, så skal der ikke skiftes sider. Hvis der alligevel sker et sideskift næste gang jeg åbner dokumentet tilføjer jeg en masse tomme linjer sidst i dokumentet så de tabeller, der er forsvundet til næste side kan være på den første side, så vises de rigtigt næste gang dokumentet åbnes.
LibreOffice kan godt have svært ved at finde ud af om et billede kan være på siden, og når muligvis ikke frem til samme resultat hver gang. Og når et element utilsigtet skifter side sker der en hel masse ombrydning.
Når jeg bruger billeder på f.eks kort (4 sider) laver jeg tvunget sideskift for at holde lidt orden på det.
Jeg kan godt se, at du ikke rigtigt kan bruge mine forslag, men nu har jeg beskrevet hvordan jeg ser problemet.
Med venlig hilsen
Eigil Wiwe