Farve på markeret tekst/søgt tekst

Brugerhjælp og support til tekstbehandling i LibreOffice Writer

Moderators: Lodahl, Ejnar

Post Reply
soren

Farve på markeret tekst/søgt tekst

Post by soren »

Hej!

Når jeg gennemsøger et dokument for specifikke ord, vil jeg gerne kunne se dem mere tydeligt end tilfældet er i øjeblikket. De fremhæves med en lysegrå transparent markering.
Det ville lette gennemgangen af dokumentet betydeligt, hvis man kan ændre farven på markeringen.
Er det muligt og i så fald hvordan? (Jeg har forsøgt at ændre en del af indstillingerne i "udseende" men har ikke ramt "rigtigt" endnu. Så jeg tænker, at jeg kigger det forkerte sted.

vh

Søren
Jens S

Re: Farve på markeret tekst/søgt tekst

Post by Jens S »

Hej
Hos mig er markering lyseblå i Windows 10 og orange i Ubuntu. Du kan ændre gennemsigtighed under indstillinger - LibreOffice - Vis. Som standard er den sat til 75%. Farven kan ikke ændres og har muligvis noget med OS at gøre.
Jeg vil give dig ret i at den ikke er særlig tydelig - det ville være bedre med en markering som i browserne, hvor farven er kraftigere blå og teksten samtidig ændres til hvid.

mvh
Jens
soren

Post by soren »

Hej Jens!

Også tak for dette svar!

Havde fundet den indstilling du nævner, men syntes ikke rigtig det gjorde nogen forskel.
Jeg har brug for at de fundne ord træder tydeligt frem.
Måske skal man lægge det ind som et ønske til udviklerne. Der må være mange, der har brug for denne funktion.

vh
Søren
soren

Post by soren »

Farven på markeringen er OS-afhængig og kan indstilles i grundindstillingerne i OS. (Ihvertfald på mac)
Har ikke forsøgt i windows, men det er formentlig det samme.
Har ændret markeringsfarven til en mere tydelig farve, som jo så gælder for alle programmer.

vh
Søren
jensen10

Post by jensen10 »

Hvis du sætter gennemsigtigheden ned (fx fra 75% til 50%) under indstillinger som nævnt ovenfor, bliver den blå farve tydeligere, men bliver stadig ved at være blå i Windows
Kurt J
Post Reply