Sidetal

Brugerhjælp og support til tekstbehandling i LibreOffice Writer

Moderators: Lodahl, Ejnar

Post Reply
kkn

Sidetal

Post by kkn »

Jeg er ved at rette gamle skabeloner til, som jeg i sin tid har lavet i OpenOffice, så de virker i Libre Office. Jeg har et problem med sidetal, hvor første side ikke tæller med, altså så side 1 er anden side, side 2 er tredje side osv. Jeg kan godt lave det, men så står der et 0 på første side. Jeg har sat sidetallene ind i sidefoden helt til højre.
Det undre mig at felterne viser >SIDETAL< og ikke hvad sidetallet er – det kommer først frem ved udskrivning eller udskriftsvisning.
Jeg håber det giver mening, og at nogen kan hjælpe.
Jens S

Re: Sidetal

Post by Jens S »

Hej
1.Under hjælp finder du følgende:
Starter med et defineret sidetal
Vi forestiller os at du gerne vil have mere kontrol over dokumentets sidenummerering. Du skriver et tekstdokument som skal begynde med side 12.
1. Klik i det første afsnit af dit dokument.
2. Vælg Formater - Afsnit - Tekstforløb.
3. Under Skift aktiverer du Indsæt. Aktiver Med sidetypografi så du kan angive det nye Sidetal. Klik på OK.

Det nye sidetal er en attribut til det første afsnit på siden.
2. Du skal fjerne markeringen ved Menu: Vis - Feltnavne (eller Ctrl+F9)

mvh
Jens
kkn

Post by kkn »

Hej Jens
Tak for svar men..

1) Jeg får stadig indsat et sidetal på første side, hvis jeg følger din opskrift.
Jeg prøver at rode lidt videre med det, jeg fandt ud af, at hvis jeg gør første side til 'titelside', kan sidetallet undgås på første side - >Formater>Titelside - men så forsvinder sidehovedet fra denne side.
Nu er det ikke et kardinalpunkt for mig, at kunne formatere et dokument på denne måde, men jeg husker det blot som en let procedure i OOo.

2) Tak - hvor let kan det være :-)

Mvh. Keld
Jens S

Post by Jens S »

Hej
Jeg synes også det er lidt underligt at du skal skifte sidetypografi for at ændre sidetal som er en egenskab for afsnitstypografi.
Man skal altså starte med en f.eks. sidetypografi 'Første side' , herefter indsætte manuelt sideskift og forsætte ved sidetypografi 'Standardtypografi' . Sidehoved og sidefod virker kun indenfor den sidetypografi, hvor de er defineret.

mvh
Jens
kkn

Post by kkn »

Hej Jens

Så kom jeg i mål :-)
Jeg er ikke helt istand til at genfortælle, hvad jeg gjorde, der var megen *prøven sig frem*, men det var det manuelle sideskift, der gjorde udslaget.

Jeg takker mange gange for hjælpen.

mvh. Keld
kkn

Post by kkn »

Men det var nu nemmere i gamle dage :-

https://www.youtube.com/watch?v=vTXBkllFD2k

en skam at denne funktion er forsvundet.
Post Reply