Jeg er for nylig konverteret fra Win 8.1 til Windows 10.
Derefter downloadede jeg LibreOffice.
I starten åbnede vedhæftede filer i mails i LibreOffice uden problemer. Formentlig efter en af de utallige opdateringer af Windows 10 kan jeg ikke længere åbne i LibreOffice og får kun tilbudt at åbne i Word m.v. som jeg ikke har og ikke vil have.
Hvad gør jeg?
LibreOffice som default i Windows 10
Moderator: Lodahl
Re: LibreOffice som default i Windows 10
Den besværlige løsning:
Læg den vedhæftede fil i downloadmappen.
Kopier den til skrivebordet.
Kopier filnavnet til udklipsholder.
Åbn LibreOffice.
Tryk på "Åben fil".
Men altså, hvordan bliver LibreOffice default i Windows 10?
Læg den vedhæftede fil i downloadmappen.
Kopier den til skrivebordet.
Kopier filnavnet til udklipsholder.
Åbn LibreOffice.
Tryk på "Åben fil".
Men altså, hvordan bliver LibreOffice default i Windows 10?
Dit mailprogram skal have besked på at åbne de pågældende filtyper i LibreOffice, da jeg ikke kender dit mailprogram kan jeg ikke sige dig hvordan du gør det.
Er det Windows 10 der har glemt LibreOffice skal du gå i Indstillinger > System > Standard apps, brug evt. en af muligheder forneden.
Er det Windows 10 der har glemt LibreOffice skal du gå i Indstillinger > System > Standard apps, brug evt. en af muligheder forneden.
Karl Erik
Tak.
Men der er lukket for LibreOffice alle steder på min Windows 10.
Min mail er hos one.com - bruger hotmail-type, så der kan ikke reguleres fra one.com.
Men der er lukket for LibreOffice alle steder på min Windows 10.
Min mail er hos one.com - bruger hotmail-type, så der kan ikke reguleres fra one.com.
Hvis du overhovedet ikke kan åbne LibreOffice så prøv at genindstallere det.
Karl Erik
Det kan jeg sagtens.
Men vedhæftede filer kan ikke åbnes med LibreOffice, undtagen via den nævnte besværlige procedure.
Men vedhæftede filer kan ikke åbnes med LibreOffice, undtagen via den nævnte besværlige procedure.
Når jeg skriver
"Men der er lukket for LibreOffice alle steder på min Windows 10."
refererer jeg til dit forslag om at gå ind under indstillinger.
"Men der er lukket for LibreOffice alle steder på min Windows 10."
refererer jeg til dit forslag om at gå ind under indstillinger.
Hej
Når du modtager en mail med en vedhæftet fil, starter du med at gemme den. Som standard bliver den gemt i mappen 'Overførsler'. Åbn stifinder fra proceslinjen - du kan fastgøre denne mappe, så næste gang skal du bare højreklikke og vælge den.
I mappen overførsler finder du nu den vedhæftede fil. Højreklik på den og vælg 'Egenskaber' (helt nede i bunden). Øverst i dialogboksen er der et felt 'Åbnes med' - tryk på knappen 'Skift' og vælg LibreOffice og afslut med OK.
Nu kan du åbne filen ved at dobbeltklikke på den.
Næste gang du møder en fil af anden type der skal åbnes af LibreOffice, bruger du samme metode.
mvh
Jens
Når du modtager en mail med en vedhæftet fil, starter du med at gemme den. Som standard bliver den gemt i mappen 'Overførsler'. Åbn stifinder fra proceslinjen - du kan fastgøre denne mappe, så næste gang skal du bare højreklikke og vælge den.
I mappen overførsler finder du nu den vedhæftede fil. Højreklik på den og vælg 'Egenskaber' (helt nede i bunden). Øverst i dialogboksen er der et felt 'Åbnes med' - tryk på knappen 'Skift' og vælg LibreOffice og afslut med OK.
Nu kan du åbne filen ved at dobbeltklikke på den.
Næste gang du møder en fil af anden type der skal åbnes af LibreOffice, bruger du samme metode.
mvh
Jens
Hvis du læser dine mail hos One.com via deres webmail så er det din browser der skal have at vide hvad den skal gøre med den slags filtyper. Hvis du fortæller hvilken browser du bruger er der måske en der kender den.
Iøvrigt, har du problemer med at åbne f.eks. PDF-filer?
Iøvrigt, har du problemer med at åbne f.eks. PDF-filer?
Karl Erik
Tak for hjælpen. Det prøver jeg.
PDF giver ingen problemer.
Jeg bruger normalt Chrome.
Mvh.
Christian
PDF giver ingen problemer.
Jeg bruger normalt Chrome.
Mvh.
Christian