Lighedstegnet = vises ikke i LibreOffice calc.

Brugerhjælp og support til regneark i LibreOffice Calc

Moderator: Lodahl

Post Reply
Berndt

Lighedstegnet = vises ikke i LibreOffice calc.

Post by Berndt »

Jeg læser korrektur på tyske og danske tekster, som skrives i regneark - LibreOffice calc. (i formaterne .xls (modtage) og .ods (sende)). Kolonne A = linienummerering - kolonne B = dansk tekst - kolonne C = tysk tekst. Kolonne D bruges til markering af, at oversættelsen er læst, dvs. "hvor langt jeg er kommet". Kolonnerne E - F - G er beregnet til rettelser og/eller kommentarer.
Nu har jeg opdaget, at lighedstegnet (=) ikke kommer frem, når jeg trykker på Shift+ Nul (altså tasten med de 3 tegn  = 0 } ). Der kommer i stedet en linie foroven (svarende til _ ), 
dvs. i samme vandrette plan som som disse ´´´.

Hvad kan årsagen være? - Kan jeg gå ind et sted og få tegnet frem, så det virker ligesom i alle andre programmer?
Jeg har prøvet at skrive 5 gange lighedstegn ( ===== ) efter hinanden i regnearket, men så kommer der bare en lang linie for oven, som sagt.
Men i Indtastningslinien - den lange hvide bjælke oven over skemaet, som viser den tekst, jeg fx skriver i kolonnerne E, F eller G - vises lighedstegnene korrekt, altså 5 gange lighedstegn ( ===== ).
Jeg har modtaget forskellige forslag, men intet har hjulpet. Hvordan løser man problemet?
Indtil videre vil jeg bruge --> ( fx: 4 x 4 --> 16 ), men det er jo lidt kluntet at se på.

På forhånd tak.
M.v.h.
Berndt
PKO

Re: Lighedstegnet = vises ikke i LibreOffice calc.

Post by PKO »

Hej Berndt,

Jeg går ud fra, at du anvender Windows. Hvilket tastatur har du sat op i dit system? Det er vel ikke sådan, at du både har dansk tastatur samt tysk installeret? Hvis dette er tilfældet vil tegnene på dit tastatur ikke svare til det, du får frem i dine programmer.

En anden uheldig ting ved at bruge tegnet = er, at det i regnearksprogrammer bruges til at starte et formeludtryk! Du kunne dog formatere kolonnen D til tekst og denne vil ikke blive anset som et formeludtryk men som et tekstformat.

Det vil altid være en fordel at oplyse hvilken version af LibreOffice der anvendes, specielt taget i betragtning hvor ofte der frigives opdateringer/versioner.
Berndt

Re: Lighedstegnet = vises ikke i LibreOffice calc.

Post by Berndt »

PKO.
Tak for dine ekstra spørgsmål, som jo tvang mig til at gå dybere ind i de tekniske finesser.
Jeg har tjekket versionen: Der står i oversigten over mine programmer > LibreOffice 4.2.8.2.

Jeg vidste ikke, at der var så mange ting at tage højde for. Men jeg tror, at jeg nu har fundet løsningen.
Ved at prøve at bruge en anden skrifttype i teksten i den modtagne vedhæftede fil end den af afsenderen benyttede (Times New Roman), er problemet nemlig pludselig bragt ud af verden.

Når jeg modtager en tekst til gennemsyn (p.t. = dansk oversat til tysk) er den skrivebeskyttet og hedder
.xlsx. For at komme i gang har jeg derfor måttet ændre den til .ods, hvorefter jeg har kunnet gå i gang med rettelser og kommentarer.
Ved nu samtidig at ændre skrifttypen fra Times New Roman til fx. Arial eller Verdana i den nye udgave af teksten er problemet med lighedstegnet pludselig forsvundet, uvist af hvilken grund.
Måske kan du forklare mig det. Jeg må indrømme, at jeg ikke er nogen ørn til det her.
Foreløbig tak for dit svar.
Berndt
Post Reply