Diagrammer og grupper

Brugerhjælp og support til regneark i LibreOffice Calc

Moderator: Lodahl

Post Reply
draco

Diagrammer og grupper

Post by draco »

Jeg har flere ark hvor jeg bruger grupper så jeg kan kollapse de værdier som ikke er relevant pt, samt for at holde overblikket.

Det som er irriterende er at når jeg laver et diagram ud fra data'en i en gruppe og samler den, så forsvinder al data i diagrammet og derfor gør det ubrugligt.

Synes det er underligt at diagrammets data forsvinder når man samler en gruue, da cellerne jo stadig er der (jeg skjuler dem jo ikke eller sletter dem), men dette kan åbenbart ikke håndters eller også er der et flueben der måske er sat forkert?

nogen som er bekendt med dette problem?

Kørerer OO 3.3 på Mac
Jens S

Post by Jens S »

Data i diagrammer forsvinder også hvis du bruger Format - Rækker - Skjul og filtrering.
Løsningen er dobbeltklikke på diagrammet, højreklik derefter og vælg 'Format data serier' og under faneblad 'Indstillinger' vælge 'Vis værdier fra skjulte celler'.
Hvis denne mulighed ikke findes i Oo 3.3, bør du nok skifte til en nyere version.

mvh
Jens
draco

Post by draco »

Jens => tak for svar..
draco

Re: Diagrammer og grupper

Post by draco »

Sidder med OO 4.1.1 og vil gerne have bruge den mulighed for at lave diagrammer ud fra grupperet og sammenfoldes data..

Har et diagram som virker fint, men når jeg så lukker de rækker så forsvinder dataen i diagrammet

Jeg har prøvet at dobbetklikke på diagrammer og kigget i
- Diagram væg
- Diagram område
- Diagram type
- dataområder/dataserie

men kan ikke finde noget sted at sætte flueben i "vis værdier fra skjulte celler"

EDIT:
Hvis jeg istedet for grupperet data, vælger funktionen "skjul" så forsvinder data'en også i diagrammet..

EDIT EDIT:
Fandt denne tråd
https://forum.openoffice.org/en/forum/v ... =9&t=35116

Men kunne ikke finde format - data series så jeg hentede nyeste 4.1.1 UK på openoffice.org for at se om det var noget i den danske OOO som drillede..
men her er der heller ikke nogen data series under menuen Format
- Chart Wall
- Chart Area
- Chart Type
- Data Range der er en der hedder data series, men der er ikke noget sted der står noget med skjulte celler...

Så jeg er lidt på bar bund med at finde det sted jeg skal sætte det flue ben
Jens S

Post by Jens S »

Prøv at se på dette skærmbillede - nederste halvdel af boksen 'Inkluder værdier fra skjulte celler'
https://www.dropbox.com/s/07hcowj2nqfi2 ... 0.png?dl=0

Bemærk boksen kan se lidt forskellig ud alt efter diagramtypen du anvender, men højreklik på et af linjer/søjler i diagrammet - og vælg den øverste 'Formater dataserie'

mvh
Jens
draco

Post by draco »

Tak for svar, nu har jeg fundet den og fået diagrammerne til at fungere som jeg ønsker..

God jul og godt nytår
Post Reply