Hej,
Det er de skrifttyper du har installeret på din pc. Hvis du bruger Windows kan du i Kontrolpanelet under skrifttyper installere og afinstallere skrifttyperne.
Fordi det kun er ved nogle skrifttyper der står fremmede skrifttegn til højre for skriftnavnet. I eksemplet er der ikke tegn til højre ved Trebuchet og Verdana, mens der er skrifttegn til højre for Vrinda og Tunga.
Når jeg ruller ned over skrifttypelisten i LO er det kun nogle skrifttyper der er fremmede skrifttegn til højre.
Hvis jeg fx vælger Vrinda font i LO og skriver tekst med denne, er det latinske bogstaver, og ikke thai-skrift, som typelisten indikerer.
PKO wrote:Umiddelbart ville jeg nu også have set det som en fejl.
Jeg har også denne fejl, i 4.1.3.2 og jeg ser det også som fejl.
Man kan ikke se hvordan skrifftypen ser ud, inden man vælger og prøver den. Kan man bagved fx i regedit rette det til ?
regards..
Windows har en mulighed for at skjule skrifttyper ud fra sprogindstillinger. Der står, at det måske ikke virker i alle programmer. Det er måske det, der er smuttet? Meningen er vist, at man, når man bruger et latinsk tegnsæt ikke skal besværes med at bladre gennem fonte, der kun indeholder thai, hindi og hvad man nu kan forestille sig. Og tilsvarende, hvis man bor i Thailand. Men for nogen må i hvert fald fonte med græsk og kyrillisk være relevante nok. Måske kan man lave en positivliste? Problemet lyder kompliceret. Man kunne jo også interessere sig for runeindskrifter.
Hmm tror ikke vi taler om det samme ?
Inden man vælger en ny skrif type, så plejer man at kunne se hvordan den ser ud, når man bladrer ned gemmen dem alle. Det kan man stadig, men man kan ikke se hvordan selve skrift typen/fonten ser ud, har den fødder eller er den lang og tynd eller en den med barne-skrift osv osv det er det som man godt vil se.
Det er nok det samme. Mange vil gerne være fri for at se fonte, der kun indeholder tegn i sprog, de ikke behersker/bruger. Windows kan filtrere dem fra, hvis man sætter et flueben i kontrolpanelet under skrifthåndtering (man kan også afinstallere dem, men det er måske lidt bøvlet). Men det kræver, at applikationen (OpenOffice) bruger de muligheder, som Windows giver. Det er der, der måske er en smutter.