Sjove tegn i fontliste

Åben debat samt brugerhjælp og support til LibreOffice generelt og oooforum.dk

Moderator: Lodahl

Post Reply
jamdk

Sjove tegn i fontliste

Post by jamdk »

I alle programmerne kommer der sjove koreanske/kinesiske eller lignende tegn i højre side af rulleboksen hvor der vælges skrift typer.

Lige et billede af dette:
Image

Skulle der være en der ved hvordan man slipper af med dem.

Køre V3.5 af Libre Office

Mvh
Jesper
jensen10

Post by jensen10 »

Tror det er en fejl i programmet.

Du kan fjerne dem her: Funktioner > Indstillinger >LibreOffice > Vis > Fjern markeringen i Forhåndsvisning af skrifttyper.

Men dette indebærer samtidig, at man ikke ikke kan se eksempler på, hvordan skrifttyperne ser ud.
Kurt J
PKO

Post by PKO »

Hej,

Det må være fonte eller skrifttyper som findes på dit system.

Jeg tvivler stærkt på, at det skulle være en fejl i programmet!
Lodahl

Post by Lodahl »

Hej,
Det er de skrifttyper du har installeret på din pc. Hvis du bruger Windows kan du i Kontrolpanelet under skrifttyper installere og afinstallere skrifttyperne.
Med venlig hilsen

Leif Lodahl
Blog: https://libreofficedk.blogspot.dk
LibreOffice: http://da.libreoffice.org
jensen10

Post by jensen10 »

Men det er ikke rigtigt, at der i højre side af skrifttypeoversigten skal stå tekster på swahili, thai og lignende.
Det må være en fejl
Kurt J
PKO

Post by PKO »

Nej, det er ikke en fejl, hvis disse fonte er installeret på systemet!
Det fremgår jo af billedet. Hvorfor mener du det er en fejl?
jensen10

Post by jensen10 »

Fordi det kun er ved nogle skrifttyper der står fremmede skrifttegn til højre for skriftnavnet. I eksemplet er der ikke tegn til højre ved Trebuchet og Verdana, mens der er skrifttegn til højre for Vrinda og Tunga.

Når jeg ruller ned over skrifttypelisten i LO er det kun nogle skrifttyper der er fremmede skrifttegn til højre.

Hvis jeg fx vælger Vrinda font i LO og skriver tekst med denne, er det latinske bogstaver, og ikke thai-skrift, som typelisten indikerer.
Kurt J
TheBuzz

Post by TheBuzz »

PKO wrote:Nej, det er ikke en fejl, hvis disse fonte er installeret på systemet!
Det fremgår jo af billedet. Hvorfor mener du det er en fejl?
Umiddelbart ville jeg nu også have set det som en fejl. Heldigvis ser det hele rigtigt ud på min :)

De bedste hilsner
Tom Frank Christensen (Freelance PHP programmør)
Onsdagslotto
Lidt om mig selv: Freelance PHP programmør
Eksempel på arbejde: Lotto VoresByg.dk og konens Hundevennen
nmouse

Post by nmouse »

TheBuzz wrote:
PKO wrote:Umiddelbart ville jeg nu også have set det som en fejl.
Jeg har også denne fejl, i 4.1.3.2 og jeg ser det også som fejl.
Man kan ikke se hvordan skrifftypen ser ud, inden man vælger og prøver den. Kan man bagved fx i regedit rette det til ?
regards..
Ditlev

Post by Ditlev »

Windows har en mulighed for at skjule skrifttyper ud fra sprogindstillinger. Der står, at det måske ikke virker i alle programmer. Det er måske det, der er smuttet? Meningen er vist, at man, når man bruger et latinsk tegnsæt ikke skal besværes med at bladre gennem fonte, der kun indeholder thai, hindi og hvad man nu kan forestille sig. Og tilsvarende, hvis man bor i Thailand. Men for nogen må i hvert fald fonte med græsk og kyrillisk være relevante nok. Måske kan man lave en positivliste? Problemet lyder kompliceret. Man kunne jo også interessere sig for runeindskrifter.
med venlig hilsen

Ditlev Petersen
nmouse

Post by nmouse »

Hmm tror ikke vi taler om det samme ?
Inden man vælger en ny skrif type, så plejer man at kunne se hvordan den ser ud, når man bladrer ned gemmen dem alle. Det kan man stadig, men man kan ikke se hvordan selve skrift typen/fonten ser ud, har den fødder eller er den lang og tynd eller en den med barne-skrift osv osv det er det som man godt vil se.
Ditlev

Post by Ditlev »

Det er nok det samme. Mange vil gerne være fri for at se fonte, der kun indeholder tegn i sprog, de ikke behersker/bruger. Windows kan filtrere dem fra, hvis man sætter et flueben i kontrolpanelet under skrifthåndtering (man kan også afinstallere dem, men det er måske lidt bøvlet). Men det kræver, at applikationen (OpenOffice) bruger de muligheder, som Windows giver. Det er der, der måske er en smutter.
med venlig hilsen

Ditlev Petersen
Post Reply