Regneark volder mig problemer, når de modtages som vedhæftet fil. Det er 3. gang jeg stiller et spørgsmål her om brugen af regneark i.f.m. korrekturlæsning.
Denne gang er det valg af skrifttype og -størrelse, der driller. Jeg har prøvet at finde en løsning i vejledningerne, men uden held.
Den tekst jeg p.t. modtager, er skrevet i Times New Roman. Mine kommentarer / rettelser skrives automatisk i samme skrift. Men hvis der i min rettelse indgår en forklaring med noget kopieret tekst (fra en hjemmeside, fx), er denne tekst ofte skrevet i Verdana på regnearket - med for lille punktstørrelse. Jeg har prøvet lidt forskelligt, men kan ikke finde ud af, hvordan jeg undgår at skulle ind og rette.
Når jeg selv åbner OOo.Calc, undrer jeg mig over, at standardskriften på mit tomme regneark er Arial, altså en helt 3. skrift.
Jeg håber nogen kan forklare mig logikken, og hvad jeg kan gøre for at forenkle proceduren.
På forhånd tak.
Fastholdelse af skrifttype / -størrelse.
Moderator: Lodahl
Hej PKO.
Jeg har i mellemtiden modtaget noget nyt materiale til korrekturlæsning.
Jeg ved ikke helt hvorfor, men visse rettelser og kommentarer skrives korrekt i Times New Roman som den modtagne tekst, mens andet som nævnt skrives i Verdana, trods mit forsøg på at gøre teksten ensartet (uformateret tekst).
Da det forsåvidt er ligegyldigt, har jeg aftalt med modtageren, at vi bare fortsætter som vi plejer.
Tak for tippet.
M.v.h.
Jeg har i mellemtiden modtaget noget nyt materiale til korrekturlæsning.
Jeg ved ikke helt hvorfor, men visse rettelser og kommentarer skrives korrekt i Times New Roman som den modtagne tekst, mens andet som nævnt skrives i Verdana, trods mit forsøg på at gøre teksten ensartet (uformateret tekst).
Da det forsåvidt er ligegyldigt, har jeg aftalt med modtageren, at vi bare fortsætter som vi plejer.
Tak for tippet.
M.v.h.
Berndt
Hej,
Du beskriver ikke, hvordan du gør.
For mig ser det ud som, du har forskellige typografier i dit dokument. Du kan se disse ved brug af F11.
Typografi kan være forskellige for enkelt dele i dit dokument. Inde i din typografi kan du eksempelvis formattere en del af din tekst med andet. Eksempelvis kunne du vælge at fremhæve eller bruge en anden skrifttype.
Du bør nok sætte dig ind i hvordan typografi virker og bør anvendes.
Ofte ser du, at nogle formatterer tekst manuelt istedet for at anvende typografi. Hvis du modtager et document som er manuelt formatteret kan det være et sandt mareridt at redigere i dette.
https://help.libreoffice.org/Writer/Sty ... matting/da
Du beskriver ikke, hvordan du gør.
For mig ser det ud som, du har forskellige typografier i dit dokument. Du kan se disse ved brug af F11.
Typografi kan være forskellige for enkelt dele i dit dokument. Inde i din typografi kan du eksempelvis formattere en del af din tekst med andet. Eksempelvis kunne du vælge at fremhæve eller bruge en anden skrifttype.
Du bør nok sætte dig ind i hvordan typografi virker og bør anvendes.
Ofte ser du, at nogle formatterer tekst manuelt istedet for at anvende typografi. Hvis du modtager et document som er manuelt formatteret kan det være et sandt mareridt at redigere i dette.
https://help.libreoffice.org/Writer/Sty ... matting/da