Jeg foretager rettelse af tekster skrevet på regneark. Det drejer sig om oversættelse af forskellige tekster.
Kolonne C bruges til originalteksten - kolonne D til oversættelsen - kolonne E er en smal skillelinie - kolonne F og fremefter benyttes så til korrektionerne.
Nogle af replikkerne, der er skrevet i kolonne C og D fylder 2 linier.
Når jeg så undertiden må forklare en rettelse nærmere, kan teksten blive temmelig lang. Hvordan får man placeret den samlede tekst, så den kommer til at stå på 2 linier, svarende til kolonne C og D. I øjeblikket forsætter teksten på 1 linie, og jeg oplever, at den tit når meget langt frem i alfabetet ude til højre. Det gør læsningen lidt besværlig.
Er der noget jeg gør forkert? - Hvordan skifter man linie, så korrektionerne kommer til at stå på 2 linier, altså "flugter" med originalteksten?
Original tekst på 2 linier - rettelserne på én lang linie
Moderator: Lodahl
Hej
Hvis jeg forstår dig rigtig så ønsker du at indsætte et linjeskift i cellen. Det gør du med at placere cursor hvor du ønsker linjeskift og så taste Ctrl+enter. Når du indsætter linjeskift tilpasses højden i rækken aut.
En anden mulighed at du kan formatere cellen til 'Ombryd tekst automatisk' - se under Format - Celler - Justering. Kolonnebredden tilpasses så det giver bedste overblik.
mvh
Jens
Hvis jeg forstår dig rigtig så ønsker du at indsætte et linjeskift i cellen. Det gør du med at placere cursor hvor du ønsker linjeskift og så taste Ctrl+enter. Når du indsætter linjeskift tilpasses højden i rækken aut.
En anden mulighed at du kan formatere cellen til 'Ombryd tekst automatisk' - se under Format - Celler - Justering. Kolonnebredden tilpasses så det giver bedste overblik.
mvh
Jens
Endnu engang har du løst et problem for mig.
Ja, det var vist en lidt knudret måde, jeg fik stillet ovenstående spørgsmål på.
Men tak for dine 2 "løsningsmodeller" - Jeg har lige tjekket den sidste korrektur, jeg har lavet. Der er kun 5 steder, hvor der er behov for linieskift, så din første løsning > at taste Ctrl+Enter ved linieskift er klart den letteste. (Jeg har lige tjekket, om det virker. Det gør det!)
Nu har jeg printet begge de nævnte alternativer ud, til evt. senere brug. Man kan aldrig vide.
Tak for hjælpen.
M.v.h.
Ja, det var vist en lidt knudret måde, jeg fik stillet ovenstående spørgsmål på.
Men tak for dine 2 "løsningsmodeller" - Jeg har lige tjekket den sidste korrektur, jeg har lavet. Der er kun 5 steder, hvor der er behov for linieskift, så din første løsning > at taste Ctrl+Enter ved linieskift er klart den letteste. (Jeg har lige tjekket, om det virker. Det gør det!)
Nu har jeg printet begge de nævnte alternativer ud, til evt. senere brug. Man kan aldrig vide.
Tak for hjælpen.
M.v.h.
Berndt