Indsætning af tabeller/blanke sider

Brugerhjælp og support til tekstbehandling i LibreOffice Writer

Moderators: Lodahl, Ejnar

Post Reply
Panda

Indsætning af tabeller/blanke sider

Post by Panda »

Hejsa

Først og fremmest, er jeg meget glad for at have fundet dette forum. Det skal jeg nok komme til at bruge meget, i forbindelse med opsætning af mit speciale. :D

Jeg sidder og prøver at finde ud af, hvordan jeg sætter tabeller ind i open, som er lavet i excel.

Mit problem er, at tabellen består af mange koloner, således at den skal ligge ned (svarende til at printe ud i landskab-format). Så, kan jeg indsætte en tabel, og så roter den 90 grader, og derudover tilføre en tabeltakst nedenunder, som har samme retning ? :?:

En veninde har fortalt, at hun ikke kunne finde ud af dette i word, hvorfor hun i stedet først indsatte blanke sider i hendes dokument, hvor tabellerne skulle være. Så printerede hun dokumentet ud, og genbrugte de blanke sider (nu med sidetal og header), som hun derefter printerede hendes tabeller ud på, printet direkte fra excel. Dette kunne jeg også gøre, men så har jeg et nyt spørgsmål. Hvordan sætter jeg en tom side ind midt i dokumentet? Det har jeg ikke kunnet finde ud?

Jeg håber du/I kan hjælpe mig.
Med tak på forhånd.
Panda
Nuet er uundgåeligt
JFM

Re:Indsætning af tabeller/blanke sider

Post by JFM »

Hvis du vil indsætte en tom side, så kan du bruge CTRL + ENTER

Hilsen

Jørgen
Kaaredyret

Re:Indsætning af tabeller/blanke sider

Post by Kaaredyret »

Hei Panda

For at én side i et dokument skal udskrives i landskabsformat, så skal du bruge sidetypografier. (I Word skulle din veninde have brugt "sektioner").

• Tryk F11
• Tryk på det 4 ikon fra venstre i boksen der nu kom frem
• Højreklik nede i vinduet hvor som helst og vælg ny(t)
• I feltet navn skriver du Landskab
• Tryk på næste faneblad og vælg retning 'liggende'

Tryk OK, du har nu oprettet sidetypografien du skal bruge.

Når du på et tidspunkt i dokumentet skal bruge en side på lands, så vælger du

• Indsæt manuelt skift
• Vælg sideskift og vælg typografien landskab

TADA! NU skriver du på en side i landskabsformat

For at næste side igen har formatet stående gør du som ovenover, men vælger typografien 'standard'.
Panda

tabeltekst?

Post by Panda »

Hej igen

Tusind tak for hjælp. Det havde jeg aldrig selv fundet ud af. :)

Jeg have dog nogle enkelte problemer, fordi jeg har skrevet teksten, og der dermed skulle indsættes en ny side til tabellen. Det medførte, at da jeg vendte de eftersølgende sider igen til standard, så blev der indsat endnu en blank side. Da jeg så Del den, så blev de efterfølgende sider igen vendt til landskab, indtil jeg fandt ud af at slette den første blanke side i stedet. Angen gang jeg skulle gøre forsøget efter, og jeg Del den første blanke side, så vendte den også den anden blanke side til standard igen. Så nu er jeg lidt tilbage, hvor jeg startede.
Dermed må spørgsmålet blive, hvordan man sletter er blank side i overskud, uden at det har indflydelse på de efterfølgende sider?

I første forsøg fik jeg også kopierede mine celler ind i programmet, som jeg oprindeligt har lavet i excell. De havde dog ikke samme størrelsesforhold i OOo, som de havde i excell, så der må man lige sætte det op på ny. Er der her en smart måde, at be OOo om, at ændre en kolonnebrede, så det passer med indholdet, når kolonnerne ikke er lige brede?

Til sidst, hvordan tilfører man en tabeltekst? Man kan gøre det, ved at sætte en ramme om tabellen (under indsæt), men er der ikke en nemmere måde? For man skal bruge tid på at hive i rammen, så den har den rigtige størrelse til tabellen, selvom man har valgt automatisk størrelse. Jeg har til gengæld fundet ud af, at man derefter blot kan gøre rammens kanter usynlige under faneblandet kanter i ramme-vinduet, hvis man ikke vil have rammen udprintet!

Jeg får så sat tabeltekst til rammen, og har så endnu et spørgsmål. Hvordan kan man til billed- og tabeltekster, få OOo til at kalde fig. f.eks. 5.2 efter fig. 2 i kapt. 5? Jeg kan godt se, at der automatisk vil blive lagt +1 til hver ny fig. jeg får sat ind, men hvordan får jeg refferencen til kapitelet? Er der en smartere måde at gøre tingene på, end selv at gå ind og skrive et 5. før det grå felt?

Phew, det var mange spørgsmål. Jeg håber nogen gider svare. :roll:

Mvh. Panda
Nuet er uundgåeligt
Panda

uønsket indrykning

Post by Panda »

Hej

Nu sidder jeg igen med sider i et dokument, som har landskabsformat. Så langt så godt. Problemet er, at på den efterfølgende side, som har standardformat, der tror OOO at teksten skal anses som et nyt afsnit, hvorfor teksten bliver rykket ind, som jeg gerne vil have det for nye afsnit. Hvordan kan jeg undgå dette, i det ene tilfælde? :?

Med tak på forhånd.
Panda
Ejnar

"Billedtekst" til OLE-objekt

Post by Ejnar »

Hvis regnearket er indsat som OLE-objekt, kan du bare højre-klikke på det. Så er et af menuens punkter "Billedtekst..."
Vh
Ejnar
Panda

indrykning på det forkerte sted

Post by Panda »

Hjælp mig Hjælp mig Hjælp mig :(

Jeg forstår ikke, at hvis man i et dokument indsætter en blank side, at teksten på den efterfølgende side bliver rykket ind, som et nyt afsnit. :shock: Det dur altså ikke midt i en sætning. Hvad skal jeg gøre, når jeg gerne vil have en indrykning foran et nyt afsnit, men ikke midt i teksten, ved indsætning af en blank side. :cry:

Jeg vil blive så glad, hvis nogen kan/gad hjælpe mig.
Mvh. Pandabjørnen
Post Reply