sortering af tal blandet med tekst, formateret som tekst

Brugerhjælp og support til regneark i LibreOffice Calc

Moderator: Lodahl

Post Reply
Jens Præst

sortering af tal blandet med tekst, formateret som tekst

Post by Jens Præst »

jeg har et regneark som producere nogle resultater med tal og tekst sat sammen med sammenkædning-funktionen, eks 120-C, 45-II, 3-IV
disse vil jeg gerne have sorteret som man kan med tal, største-funktionen
(det er vel entlig en måde at sortere tekst på samme måde som tal, jeg er ude efter)

Flere af resultaterne kan gå igen, og jeg er interesseret i at få dem stående én gang og i rækkefølge efter tal delen.

3-IV
45-II
120-C

på forhånd tak
Jens S

Post by Jens S »

Hvis du vil sortere en tekstkolonne efter talværdier, skal du oprette en hjælpekolonne med tallene. Hvis du ikke allerede har den (du nævner sammenkædning af to celler - den ene er måske tal), tager du en kopi af din tekstkolonne og foretager en Søg & Erstat af den nye kolonne.
Søg efter: (.*)-(.*)
Erstat med: $1
x kun markerede celler
x regulære udtryk
Erstat Alt.
Marker nu begge kolonner og også mellemliggende kolonner. Sorter så det hele efter talkolonnen.

mvh
Jens
Jens Præst

Post by Jens Præst »

Jeg vil gerne være fri for en manuel indgriben.

det drejer sig om hvor langt man kan komme på en given tid, fra en celle (system) till en anden på et 50x50 kort, disse celler er også delt op i 50x50

Jeg vil så gerne have en pænere præsentation af mulighederne, end den jeg har, helst i numerisk orden. Uden at skulle gøre andet end at fortælle hvor jeg kommer fra og hvor lang tid det skal tage.

Det nemmeste er nok at ændre på min notation, så jeg angiver kvadarterne i koordinatsystemet som 0,1;0,2;0,3;0,4 istedet for I,II,III,IV. Og jeg dermed slipper for problemet med tekst og holder mig til tal, som jeg kan sortere automatisk

de fundene systemer er i BH35:BH395 og detailjerne i BI35:BC395
https://dl.dropboxusercontent.com/u/206 ... uplic.xlsx
Post Reply