Valg og installation af stavekontrol

Brugerhjælp og support til tekstbehandling i LibreOffice Writer

Moderators: Lodahl, Ejnar

Post Reply
Madam Min

Valg og installation af stavekontrol

Post by Madam Min »

Jeg bruger LO på xubuntu. Den er installeret med dansk og amerikansk stavekontrol, men jeg ville gerne have en engelsk af slagsen, så jeg installerede libreoffice-l10n-en-gb
Det virker imidlertid ikke, Engelsk (Storbritanien) er ikke markeret som installeret i indstillingerne.
Iflg. pakkehåndteringen er aspell-en installeret, og den skulle inkludere amerikanske, britiske og canadiske stavemåder, men vælger jeg sprog til Engelsk (Storbritanien) er der ingen stavekontrol. Hvordan kan jeg få den engelske GB-stavekontrol?

Edit:
Jeg fandt og installerede myspell-en-gb i stedet, det hjalp :-)
Madam Min

Post by Madam Min »

Det er alligevel ikke løst. I dag skulle jeg igen bruge britisk engelsk, men måtte helt ind i Funktioner - Indstillinger - Sprogindstillinger for at vælge sprog, som jeg så kunne markere som 'kun for det nuværenede dokument'. På statuslinjen så det ellers også ud til at jeg kunne vælge sprog, men der kunne jeg kun vælge amerikansk i stedet for dansk. Heller ikke under Funktioner - Sprog var 'Engelsk (Storbritanien)' på listen. Hvordan kan det være?
henningflind

Post by henningflind »

Jeg har fundet en dansk guide på Microsoft som måske kan hjælpe dig?!
http://office.microsoft.com/da-dk/word- ... 54272.aspx
Jens S

Post by Jens S »

Jeg har installeret Ubuntu ved siden af min Windows 8, så jeg var inde i Ubuntu for at se på LibreOffice og kunne konstatere at der ingen stavekontrol var medleveret (udover standard en-us/specielt for Ubuntu-versionen?).
Stavekontrol skal tilføjes under Funktioner - Udvidelsesadministration, men jeg kan desværre ikke finde tilføjelsen nogen steder (måske andre ved hvor den findes), så jeg har en ældre model her https://dl.dropboxusercontent.com/u/260 ... GB-oed.oxt (dobbeltklik på filen og den installerer sig aut.)
Den danske stavekontrol kan hentes på www.stavekontrolden.dk

mvh
Jens
Madam Min

Post by Madam Min »

Hej henningflind og Jens
Tak for jeres bidrag, men
1. når først jeg har været omkring Funktioner-Indstillinger-osv. kan jeg godt skifte sprog via statuslinjen
2. jeg har fået britisk stavekontrol på, og nu er den også listet i indstillingerne , den er bare bøvlet at aktivere når jeg har brug for den.
sofiehedensted

Post by sofiehedensted »

Det lyder mærkeligt. Jegkan ikke umiddelbart se, hvad problemet skulle være, men du må meget informere, når du finder svaret
Post Reply