administratorrettigheder - hvordan, hvorfor, problem

Brugerhjælp og support til tekstbehandling i LibreOffice Writer

Moderators: Lodahl, Ejnar

Post Reply
Odense

administratorrettigheder - hvordan, hvorfor, problem

Post by Odense »

Når jeg trækker regneark eller dokumenter fra en maskine til en anden - enten med pind eller via mail, så kan jeg ikke åbne og får beskeden at der kræves administratorrettigheder.
Hvordan kommer jeg ud over den blokering, så jeg kan arbejde i egne dokumenter på flere computere
Jens S

Post by Jens S »

Prøv at gemme filen først på din harddisk og så åbn den derfra. Hvis du åbner filen direkte fra email vil den åbne i 'skrivebeskyttet stand' og har du filen på en USB-stick anbefales også at flytte den til harddisken før redigering.

Har du stadig 'administrator' problemer, er det din personlige indstilling i Windows der skal rettes.

mvh
Jens
keme

Post by keme »

Det kan også være, at dokumentet var åbent da det blev kopieret. På åbne dokumenter er låsing aktiveret, og denne låsing kan følge med til kopien.

Luk dokumentet fra OOo inden du kopierer (eller inden du trækker ud din USB stik, dersom du sparer direkte til den).
andershl

W7 pro - L.O 3.6 kan ikke installere

Post by andershl »

L.O 3.3 holdt op med at fungere efter Java var blevet opgraderet. Så jeg slettede 3.3 og hentede 3.6 for at få den installeret i stedet. Det kunne den bare ikke: Efter kopiering og komponentregistrering giver den fejl 1303 - ...utilstrækkelige rettigheder til at tilgå.. c:\Program Files(x86)\Libre Office 3.6\ program ...Log på som en administrator eller.....

Sagen er bare, at der er én og kun én admin-konto på computeren, nemlig min egen.

Ved manuel søgning kan jeg bladre mig frem til nævnte bibliotek, og ganske rigtigt er det skrivebeskyttet på en måde, så jeg ikke kan ændre det.

Surt show: Nu har jeg intet officesystem på computeren.

???? [/img]
Lodahl

Post by Lodahl »

Når du installerer, kan du så højreklikke på installationsfilen og vælge "Kør som administrator"? Det lyder som noget Windows-halløj.
Med venlig hilsen

Leif Lodahl
Blog: https://libreofficedk.blogspot.dk
LibreOffice: http://da.libreoffice.org
andershl

Klaret, og undskyld, der var noget åbent

Post by andershl »

Tirsdag: Mit indlæg fra i går skulle have været oprettet som nyt under 'generelt', men menuen var åbenbart sat et andet sted.

Ja, jeg er sikker på, at det er noget Windows-halløj, og nej, man kan ikke højreklikke for at vælge 'kør som administrator'.

Så lige efter: Man kan højreklikke sig til 'Kør som administrator' ved et program, men for en installationspakke er det ikke en valgmulighed.

(og den pågældende/eneste administrator ville i givet fald altså være mig selv)..

Onsdag: Det blev så løst til sidst i dag: Jeg havde i forløbet genstartet dyret uden at det hjalp. Kun en "rigtig Windows-restart" hjalp: Afbryd, sluk HELT, og start så igen. Det hjalp.

Hurra for L.O, noget helt andet for MS Win.
Post Reply