OpenOffice sletter indholdet i mine dokumenter

Åben debat samt brugerhjælp og support til LibreOffice generelt og oooforum.dk

Moderator: Lodahl

Post Reply
Tina

OpenOffice sletter indholdet i mine dokumenter

Post by Tina »

Jeg har nu adskillige gange været ude for, at jeg når jeg åbner et ODT-tekstdokument i OpenOffice bliver mødt med en boks, hvor den beder om at man udfylder med unikode, font og andre oplysninger og uanset hvad jeg gør - om jeg rent faktisk udfylder eller annullerer, så forsvinder teksten i mit dokument, så jeg ender op med en tom fil og ikke kan gendanne?!!

Jeg forstår ikke, hvad der sker, og det er ret frustrerende. Jeg gemmer ikke anderledes end jeg plejer. Det er lige sket igen, og jeg havde en backup af filen et andet sted, men den var gemt på samme måde. Jeg er ikke helt sikker men den fil er muligvis gemt på et tidspunkt, hvor jeg havde brug for at genstarte, fordi et eller andet crashede. Jeg er Mac-bruger.

Er der nogen, der kan hjælpe?? :(
Lodahl

Post by Lodahl »

Hej,
Det lyder rigtigt at du har haft et crash.

Selv har jeg oplevet samme problem, hvis jeg gemmer direkte på en USB og hiver USB'en ud af computeren før dokumentet er helt gemt.

Der er nok ikke så meget at gøre, men du kan prøve at gøre følgende:
I filsystemet skal du omdøbe odt-filen til .zip.
Herefter skal du åbne filen med et zip-program.
Udpak den fil der hedder content.xml
Åbn content.xml med en teksteditor eller xml-editor

Denne fil indeholder det "rå" indhold af dokumentet i xml-format.

Hvis du er heldig, kan du genskabe noget af indholdet.
Med venlig hilsen

Leif Lodahl
Blog: https://libreofficedk.blogspot.dk
LibreOffice: http://da.libreoffice.org
Tina

Post by Tina »

Tak for svar. Det er frustrerende, at der er sket flere gange, og det er først her sidst at jeg tænkte over, der måske var en sammenhæng mellem crash og det her problem. For det sker i øvrigt ikke, hvis den har genskabt dokumentet.. Jeg kan ikke helt gennemskue om det faktisk er OpenOffice, der indimellem skaber problemer for mig. Nå, men jeg må prøve din metode med .zip-filen.
Post Reply