Sløv opstart af LibreOffice 3.6.3

Åben debat samt brugerhjælp og support til LibreOffice generelt og oooforum.dk

Moderator: Lodahl

Post Reply
Nikolai Beier

Sløv opstart af LibreOffice 3.6.3

Post by Nikolai Beier »

Jeg opgradere LibreOffice på nogle venners computere (med Windows XP hhv. 7), fra version 3.5 til 3.6, og derefter virkede det som om at hver første opstart af LibreOffice efter at Windows er startet er blevet ca. dobbelt så langsom, fra knap 5 s til ca. 10 s på begge computere.

Kan det virkelig passe, at der er så stort et tilbageskridt, efter al det fremskridt, der er gjort i oprydning og optimering siden OpenOffice 3.2 ? Har andre observeret det samme?
Slente

Post by Slente »

Jeg har observeret det samme som dig. Den er også blevet langsommere til at gemme.
Torben Slente
Lodahl

Post by Lodahl »

Hej,
Det lyder underligt, fordi LibreOffice generelt bliver hurtigere fra version til version. Kan det tænkes at skyldes, at I tidligere har haft Hurtigstart aktiveret og ikke har det længere?
Med venlig hilsen

Leif Lodahl
Blog: https://libreofficedk.blogspot.dk
LibreOffice: http://da.libreoffice.org
Slente

Post by Slente »

Kan det tænkes at skyldes, at I tidligere har haft Hurtigstart aktiveret og ikke har det længere?
Hurtigstart? Er det når det starter op sammen med Windows, for så mener jeg at jeg slog det fra engang. Ser lige efter.
Torben Slente
Nikolai Beier

Post by Nikolai Beier »

Lodahl wrote:Hej,
Det lyder underligt, fordi LibreOffice generelt bliver hurtigere fra version til version. Kan det tænkes at skyldes, at I tidligere har haft Hurtigstart aktiveret og ikke har det længere?
I mine eksempler har hurtigstart været deaktiveret.
Lige efter opstart har Windows XP og 7 det med at se ud som om systemet er klar til brug, men reagerer langsomt indtil alt inklusiv "hurtigstart" er færdig med at blive indlæst. Derfor var det bedste kompromis at undvære hurtigstart, så længe den langsomme start kun tog maks 5 s.

Tiden det tager at indlæse dokumenter skulle angiveligt være forbedret i 3.6, og generelt skrives der jo om oprydning og optimering af LIbreOffice, så tilbageskridtet i opstartstid overraskede også mig.

De anvendte computere har nogle relativt sløve, roterende harddiske, så muligvis er dette med til at gøre forringelsen ekstra tydelig. Har LibreOffice monstro øget mængden af filstumper, der skal læses fra harddisken under opstart, fra 3.5 til 3.6?

Og mon version 4.0 har fået start-hastigheden op på niveau med 3.5? Jeg kan ikkeumiddelbart teste det selv.
Post Reply