Definere/ændre celle-navne, regneark

Brugerhjælp og support til regneark i LibreOffice Calc

Moderator: Lodahl

Post Reply
Taurus54

Definere/ændre celle-navne, regneark

Post by Taurus54 »

Jeg har forgæves søgt efter en løsning - hvis jeg har overset noget så giv gerne et link.

Jeg bruger LibreOffice 3.5.2.2

1: Når jeg definerer et navn (Indsæt > Navne > Definer) kan jeg oprette navne for en celle, og jeg kan bruge navnet i nye formler. Men eksisterende formler bliver ikke opdateret. Det betyder at man skal ind i hver enkelt formel og rette cellereferencen, f.eks. C3 til AntalOvernatninger. Jeg forventede at eksisterende formler ville blive ændret automatisk.

2: Ændring af definerede navne. Hvis jeg ændrer et allerede oprettet navn på en celle (Indsæt > Navne > Administrer), f.eks. ændrer AntalOvernatninger til AntalOvernatningerVoksne giver det fejl (#NAVN?) i de formler der indeholder referencen AntalOvernatninger, hvilket skyldes at navnet ikke ændres i eksisterende formler :-(

Umiddelbart synes jeg at LibreOffice halter bagefter Excel med hensyn til navne - eller også bruger jeg det ikke godt nok, eller jeg husker forkert med hensyn til Excel.
mvh
Jørgen L. Sørensen
Jens S

Post by Jens S »

Umiddelbart synes jeg at LibreOffice halter bagefter Excel med hensyn til navne - eller også bruger jeg det ikke godt nok, eller jeg husker forkert med hensyn til Excel.
Excel kan ting som OpenOffice ikke kan og omvendt, men hvis du omdefinerer et navn, kan du nemt gøre brug af det nye navn i alle formler med 'Søg og Erstat'.
Søg efter: AntalOvernatninger
Erstat med: AntalOvernatningerVoksne
eller
Søg efter: C3
Erstat med: AntalOvernatninger
husk evt. markere alle ark.

mvh
Jens
Taurus54

Post by Taurus54 »

Jens S wrote: Excel kan ting som OpenOffice ikke kan og omvendt ...
Tak. OpenOffice rækker godt nok til mig, selv om det sker at der er noget jeg savner - og så kan man jo lige så godt spørge hvis blot ien ikke kunne finde det ;-)

Jeg klarede det ved at lave en søg og erstat som du også foreslår - da jeg ikke så tit bruger regneark, kan jeg godt leve med det.
mvh
Jørgen L. Sørensen
Post Reply