Hej
Min LibreOffice er version 3.4.5 OOO340m1 (Build:502) og jeg kører ArchLinux.
Jeg er ret sikker på, at det er opsætningen af LibreOffice, den er gal med, for da jeg indtil fornylig køret openSUSE 12.1 var der ikke nogen problemer af den art.
Jeg hat lavet det 'klassiske' eksperiment: lavet en fil med det åndrige indhold 'blåbærgrød' og gemt den med navnet 'blåbærgrød.odt' LO brokker sig godt nok. Først:
"Fejl under forsøg på at gemme dokumentet Unavngivet1: /home/bent/Documents/blåbærgrød.odt findes ikke"
og så:
"Fejl under forsøg på at gemme dokumentet blåbærgrød: Objektet er ikke tilgængeligt. Det er ikke muligt at få adgang til objektet, fordi de nødvendige adgangsrettigheder mangler"
Ovenstående fejlmeddelelser til trods, så er dokumentet blevet gemt med det ønskede navn, Hvis jeg så prøver at åbne det igen med LO, får jeg meddelelsen:
"/home/bent/Documents/blåbærgrød.odt findes ikke"
Hvis jeg døber dokumentet om så det kan åbnes, er der de korrekte danske bogstaver, så det er kun filnavne, der er problemer med.
Til sidts: mit locale er en_DK.UTF-8
Mvh Bent
LibreOffice vil ikke åbne filer med æ, ø, å i filnavnet
Moderator: Lodahl
Hej, jeg har testet på ubuntu og kan uden problemer gemme og åbne filen
blåbærgrød.odt.
Samme version af LibreOffice som du har.
Har du prøvet at lave en simpel tekstfil med samme navn direkte i din filhåndtering?
Min locale er sat til
LANG=en_US.UTF-8
LANGUAGE=en_US:en
LC_CTYPE="en_US.UTF-8"
LC_NUMERIC="en_US.UTF-8"
LC_TIME="en_US.UTF-8"
LC_COLLATE="en_US.UTF-8"
LC_MONETARY="en_US.UTF-8"
LC_MESSAGES="en_US.UTF-8"
LC_PAPER="en_US.UTF-8"
LC_NAME="en_US.UTF-8"
LC_ADDRESS="en_US.UTF-8"
LC_TELEPHONE="en_US.UTF-8"
LC_MEASUREMENT="en_US.UTF-8"
LC_IDENTIFICATION="en_US.UTF-8"
LC_ALL=
blåbærgrød.odt.
Samme version af LibreOffice som du har.
Har du prøvet at lave en simpel tekstfil med samme navn direkte i din filhåndtering?
Min locale er sat til
LANG=en_US.UTF-8
LANGUAGE=en_US:en
LC_CTYPE="en_US.UTF-8"
LC_NUMERIC="en_US.UTF-8"
LC_TIME="en_US.UTF-8"
LC_COLLATE="en_US.UTF-8"
LC_MONETARY="en_US.UTF-8"
LC_MESSAGES="en_US.UTF-8"
LC_PAPER="en_US.UTF-8"
LC_NAME="en_US.UTF-8"
LC_ADDRESS="en_US.UTF-8"
LC_TELEPHONE="en_US.UTF-8"
LC_MEASUREMENT="en_US.UTF-8"
LC_IDENTIFICATION="en_US.UTF-8"
LC_ALL=
Det hænger helt klart sammen med locale. Jeg har prøvet at rette mit locale til det samme som dit (en_US.UTF-8 ) og så er der ingen problemer med at åbne og gemme blåbærgrød.odt.
Men da jeg hader AM/PM-notationen for klokkeslæt vil jeg gøre en hel del for at slippe for at bruge en_US, så hvad gør jeg??
Bent
PS testen med blåbærgrød.txt (lavet med vi) giver eksakt samme opførsel som blåbærgrød.odt. så det har noget at gøre med LOs interaktion med filsystemet.
Men da jeg hader AM/PM-notationen for klokkeslæt vil jeg gøre en hel del for at slippe for at bruge en_US, så hvad gør jeg??
Bent
PS testen med blåbærgrød.txt (lavet med vi) giver eksakt samme opførsel som blåbærgrød.odt. så det har noget at gøre med LOs interaktion med filsystemet.
Blåbærgrød.odt testet på ubuntu 10.11 uden problemer
locale
locale
Code: Select all
LANG=da_DK.UTF-8
LANGUAGE=
LC_CTYPE="da_DK.UTF-8"
LC_NUMERIC="da_DK.UTF-8"
LC_TIME="da_DK.UTF-8"
LC_COLLATE="da_DK.UTF-8"
LC_MONETARY="da_DK.UTF-8"
LC_MESSAGES="da_DK.UTF-8"
LC_PAPER="da_DK.UTF-8"
LC_NAME="da_DK.UTF-8"
LC_ADDRESS="da_DK.UTF-8"
LC_TELEPHONE="da_DK.UTF-8"
LC_MEASUREMENT="da_DK.UTF-8"
LC_IDENTIFICATION="da_DK.UTF-8"
LC_ALL=
Strange
Bruger Libreoffice 3.4 på OS Ubuntu-Linux 11.10 m. fl.
Bruger Libreoffice 3.4 på OS Ubuntu-Linux 11.10 m. fl.