Fejl ved læsning

Brugerhjælp og support til regneark i LibreOffice Calc

Moderator: Lodahl

Post Reply
ejjj

Fejl ved læsning

Post by ejjj »

Jeg har et regneark som jeg havde åbnet så sent som i går, men nu får jeg denne melding "fejl ved læsning, der er fundet formatfejl i underdokumentet contens.xml på position 2,433221(række,kolonne).
:oops: hvad gør jeg?
Venlig hilsen
Jørgen Jespersen
Jens S

Post by Jens S »

Da regnearksfilen er zip-pakket, udpakker du den (jeg anvender den gatis 7z, så behøver du kun at højreklikke på filen og vælge 7z - Udpak filer..).
Du kan nu se at filen består af en række forskellige filer og mapper, og en af dem (og den vigtigste) hedder content.xml. Den åbnes med en alm. teksteditor som notesblok eller bedre den gratis Notepad++ ,som viser position i statusbjælken. xml-filen skulle være nogenlunde læsbar, så se efter om der er underlige tegn og symboler. Når du har rettet filen, så husk at zip-pak filerne igen.

mvh
Jens
ejjj

Post by ejjj »

Hej Jens
Hvorfor mener du at filen er zip-pakket? det mener jeg ikke at den er
Venlig hilsen
Jørgen Jespersen
Jens S

Post by Jens S »

ejjj wrote: Hvorfor mener du at filen er zip-pakket? det mener jeg ikke at den er
Fordi det ved jeg den er.
Ret efternavnet i filen fra .ods til .zip og så kan Stifinder udpakke den, (navneændring behøves ikke hvis du bruger 7z) og kan den ikke udpakkes er filen defekt.
ejjj

Post by ejjj »

Jens S wrote:
ejjj wrote: Hvorfor mener du at filen er zip-pakket? det mener jeg ikke at den er
Fordi det ved jeg den er.
Ret efternavnet i filen fra .ods til .zip og så kan Stifinder udpakke den, (navneændring behøves ikke hvis du bruger 7z) og kan den ikke udpakkes er filen defekt.
Nå ja selvfølgelig ved du det. Jeg har fulgt dig i mange indlæg og er slet ikke i tvivl om din viden.
Jeg har hentet Notepad++ og 7z. De virker fantasisk godt, jeg har også fundet frem til positionen ved hjælp af statuslinien men det er ikke lykkedes mig at finde en fejl, havde jeg haft din e-postadresse kunne jeg være meget fristet til at spørge dig om du ville kigge på den.
Venlig hilsen
Jørgen Jespersen
Jens S

Post by Jens S »

Send bare .ods filen til jnsvPCtdcspace.dk hvor PC erstattes med @

mvh
Jens
ejjj

Post by ejjj »

Tak for hjælpen Jens.
Du har reddet min dag :)
Venlig hilsen