Jeg lige skrottet OpenOffice på min Ubuntu 10.04 pc og har i stedet installeret LibreOffice.
Ifølge "Om LibreOffice" har jeg nu version 3.3.2 (OOO330m19 (Build:202) tag libreoffice-3.3.2.2, Ubuntu package 1:3.3.2-1ubuntu2~lucid1).
Problem: Hvorfor kan jeg ikke lave orddeling?
Jeg ved ikke om det virkede i OpenOffice - det var sjældent jeg brugte den og kan ikke huske om jeg nogen sinde har brugt orddeling.
Mit problem i LibreOffice:
Når jeg vælger Funktioner > Sprog > Orddeling får jeg en (rodet) alert-boks som viser noget i stil med
"under afvikling af orddelingen.:
Dansk understøttes ikke af stavekontrollen eller er ikke aktiveret i øjeblikket.
Kontroller venligst installationen og installer eventuelt det nødvendige sprogmodul,
eller aktiver det pågældende sprogmoudl under 'Funktioner - Indstillinger - Sprogindstillinger - Skrivehjælp'."
Den almindelige stavekontrol virker udmærket så sprogmoduler er i hvert fald delvis installeret og aktiveret.
Når jeg går ind i indstillingerne for skrivehjælp kan det godt se ud som om der mangler noget hvis jeg vælger "Rediger" moduler.
Beskrivelse af hvorledes det ser ud:
Linien "Stavekontrol" er med fed skrift.
Under den kommer der en linie med et flueben i en check-box og "Hunspell SpellChecker"
Derunder kommer der 3 linier med fed skrift:
Grammatik
Orddeling
Synonymordbog
Når jeg klikker (enkelt- eller dobbeltklik) på disse linjer sker der ikke et dyt - det er min fornemmelse at jeg måske mangler noget her.
Og hvis jeg klikker på linket "Hent flere ordbøger online" får jeg en fejlside med "This page does not seem to exist… "

Jeg har dog ikke kunnet finde noget brugbart på nettet om det.
Jeg har også tjekket i Ubuntu om jeg måske har glemt at installere nogle sprogpakker uden dog at kunne finde noget der tyder på det.