[LØST]Hvis X er større end Y skal Z hæves med 1?

Brugerhjælp og support til regneark i LibreOffice Calc

Moderator: Lodahl

Post Reply
Makima

[LØST]Hvis X er større end Y skal Z hæves med 1?

Post by Makima »

Hej alle sammen.

Jeg står og skal til et event her imorgen og har været super stresset hele ugen.
En kammerat og jeg skal nemlig repræsentere Hjem-Is ved dette event og sælge nogle is.

Jeg er så ved at lave et salgs regnskab som vi kan bruge, både denne gang og fremover.
Det er sådan at vi selv har lidt penge på spil i dette projekt da det er første gang vi gør det, men alt hvad der evt bliver i overskud får vi jo så selv. :D
Men pga de penge vi har på spil vil jeg meget gerne have tal på ALT!.

Anyway..
Mit skema ser sådan her ud:
Image

Det jeg vil have den til er at automatisk ændre Antal Købt (Ks.), hvis Antal Solgt er højere end Antal Købt (Stk).

Antal Solgt bliver regnet sammen med =SUM($Antal.B3:B200) som kommer fra et andet ark.

Altså, lad os tage Isbåd som eksempel.

I 1 Ks. Isbåde er der 10 Stk.
Så hvis vi har solgt imellem 1 og 10 skal der, i Antal Købt (Ks.) kun stå 1.
Men har vi nu solgt 11 (eller 21, 31, 41, 51 osv) Isbåde, så vil jeg have den til at, automatisk ændre Antal Købt (Ks.) til 2 ( og 3,4,5,6, osv selvfølgelig) så ændrer den nemlig allerede Antal Købt (Stk) til det rette tal, i dette tilfælde 20 (30, 40, 50 osv..)

Håber der er nogle som forstår dette og kan hjælpe mig med det.
Min viden rækker kun til at jeg skal have en formel der gør noget lignende dette:

HVIS G3 > F3, SÅ +1 til D3

Men hvordan man skriver sådan en, aner jeg simpelthen ikke :)

Skriv endelig hvis dette kræver mere forklaring.

Mvh
Mikkel Christensen
Last edited by Makima on 29. Jun 2011 18:32, edited 1 time in total.
Makima

Post by Makima »

Typisk..
Efter at have siddet med det i flere timer, bestemmer man sig for at lave et indlæg med et spørgsmål og så finder med selv svaret 2 timer efter :D

Eller, jeg ved ikke lige om det var det jeg ledte efter, men det virker :P

Det jeg gjorde var at give F3 denne formular: =SUM(D3*E3) derved finder jeg hvor mange Isbåde vi har købt af Hjem-Is.
Men da vi kun kan købe hele kasser rundede jeg D3 op med denne formular: =RUND.OP(G3/E3) så hvis jeg har solgt 11 stk Isbåde hvor der kun er 10 i én kasse, så skriver den 2 istedet for 1,1 ks. og derved retter alle de andre tal sig selv til det rigtige :D

Håber i forstod den forklaring og jeg håber at andre måske kan få gavn at dette.

Mvh.
Mikkel Christensen
Post Reply