Auto udfyldning af tal ud fra en Drop Down liste
Moderator: Lodahl
Auto udfyldning af tal ud fra en Drop Down liste
Hejsa Folkens
Jeg har nu brugt Open office i mange år efterhånden, og synes ganskeenkelt det er et bedre tilbud end MS Office. Men i dag er jeg kommet til kort;
Jeg har været ved at lave et karakterark til et Live Rollespil. her i skal jeg udregne nogle point men vil egentligt helst have at regne arket selv gør det udfra de indformationer jeg får. Jeg ved godt hvordan jeg laver Dropdown lister, men jeg vil gerne have at arket selv sætter et tal ind i en anden box når jeg vælger en bestemt mulighed på listen.
Eks.
i A1 er der en dropdown liste hvor man kan vælge imellem 5 forskellige "muligheder". mulighed 1, mulighed 2 osv.
Hvis man vælger mulighed 1 skal der i feltet ved siden af automatisk stå: 3
hvis man vælger "mulighed 2" skal der i feltet ved siden af stå: "5"
og så videre...
Nogen der ved hvordan man gør?
MVH Rasmus
Jeg har nu brugt Open office i mange år efterhånden, og synes ganskeenkelt det er et bedre tilbud end MS Office. Men i dag er jeg kommet til kort;
Jeg har været ved at lave et karakterark til et Live Rollespil. her i skal jeg udregne nogle point men vil egentligt helst have at regne arket selv gør det udfra de indformationer jeg får. Jeg ved godt hvordan jeg laver Dropdown lister, men jeg vil gerne have at arket selv sætter et tal ind i en anden box når jeg vælger en bestemt mulighed på listen.
Eks.
i A1 er der en dropdown liste hvor man kan vælge imellem 5 forskellige "muligheder". mulighed 1, mulighed 2 osv.
Hvis man vælger mulighed 1 skal der i feltet ved siden af automatisk stå: 3
hvis man vælger "mulighed 2" skal der i feltet ved siden af stå: "5"
og så videre...
Nogen der ved hvordan man gør?
MVH Rasmus

Hej
Anbring din Mulighed 1, Mulighed 2, osv i kolonne E1 til E5 (celler til datavalidering for kolonne A1 til A5). I kolonne F1 til F5 sættes de dertil svarende værdier 3, 5, 7 osv.
Formlen i B1 kan så være:
HVIS(A1="";"";INDEKS($F$1:$F$5;SAMMENLIGN(A1;$E$1:$E$5;0)))
Kopier nedad i kolonne B. HVIS funktionen er for at undgå fejlmeddelelser, hvis cellen foran i kolonne A er tom.
mvh
Jens
Anbring din Mulighed 1, Mulighed 2, osv i kolonne E1 til E5 (celler til datavalidering for kolonne A1 til A5). I kolonne F1 til F5 sættes de dertil svarende værdier 3, 5, 7 osv.
Formlen i B1 kan så være:
HVIS(A1="";"";INDEKS($F$1:$F$5;SAMMENLIGN(A1;$E$1:$E$5;0)))
Kopier nedad i kolonne B. HVIS funktionen er for at undgå fejlmeddelelser, hvis cellen foran i kolonne A er tom.
mvh
Jens
Jeg tror ikke jeg forstår dig, kunne du give mig et konkret eksempel. Tænker du på at begge betingelser skal være opfyldt kan formlen være HVIS(OG(A1=3;A4=5);2;"") eller hvis en af betingelserne er opfyldt HVIS(ELLER(A1=3;A4=5);2;""). Du kan også lave betingede formler som HVIS(A1=3;HVIS(A4=5;2;"");"")
mvh
Jens
mvh
Jens
Hej igen.
Jeg har lige været lidt travl, Men nu fik jeg tid til at se på det igen.
din "HVIS(ELLER(A1=3;A4=5);2;"")" er vidst den der komme tættest på, men de andre ser også ud som om de lige skal undersøges...
Nu prøvede jeg efter bedste Evne. Det kom til at se sådan her ud:
Men det gav en fejl. Nogen der ved hvad jeg har gjort forkert?
Jeg har lige været lidt travl, Men nu fik jeg tid til at se på det igen.
din "HVIS(ELLER(A1=3;A4=5);2;"")" er vidst den der komme tættest på, men de andre ser også ud som om de lige skal undersøges...
Nu prøvede jeg efter bedste Evne. Det kom til at se sådan her ud:
Code: Select all
=HVIS(ELLER(A22="";A23="";A24="";A25="";A26="";A27="";A28="";);6;"";INDEKS($L$50:$L$66;SAMMENLIGN(ELLER(A22="";A23="";A24="";A25="";A26="";A27="";A28="";);6;"";$J$50:$J$66;0)))

Det er ikke muligt at læse fra din formel, nøjaktigt hvad du ønsker at finde.rasmus91 wrote:=HVIS(ELLER(A22="";A23="";A24="";A25="";A26="";A27="";A28="";<her er en tom parameter, som lader ELLER() give fejl>);6;"";<Oops, vi er fortsat indeni HVIS(), og her er da en fjerde parameter som vil give fejl. Måske det skal startes en ny HVIS()?>INDEKS($L$50:$L$66;SAMMENLIGN(ELLER(A22="";A23="";A24="";A25="";A26="";A27="";A28="";<her er endda en tom parameter, som vil give fejl fra ELLER()-funktionen>);6;"";$J$50:$J$66;0)))
Forklar gærne hvordan dit regneark skal virke, som PKO siger, istendenfor å fortælle hvad det er, der ikke virker. Eksempler er ret ofte bedre end en ren sproglig forklaring.
Det jeg prøver på, er i én celle at tjekke indholdet i fem andre celler, for at sammen ligne det med noget andet, og dermed kunne autoudfylde med en dertil bestemt værdi:
lad os tage et eksempel:
i 6 Celler har vi givet mulighed, med en Dropdown liste, for at man kan vælge forskellige typer frugt. disse har i cellen til højre en pris der selv bliver udfyldt.
Et eksempel på muligheder forvalg er; "pærer kurv1" og "pærer kurv2" lad os sige vi er interesseret i, i et felt at fylde ud hvor mange æbler folk har valgt at tage. "æbler kurv1" indeholder måske 5 æbler, mens "æbler kurv2" indeholder 7 og "æbler kurv 3" indeholder 8. For at feltet kan forstå hvad der kommer på listen skal vi derfor brug to tjek værdier til æblerne; første værdi er den der står i cellen til højre for den hvor man vælge at skrive æblerne ind. Anden er den der fortæller Cellen hvor mange æbler der er i kurven, således at det bliver udfyldt automatisk.
og det jeg har brug for at vide er hvordan man så i et felt kan få den til selv at tjekke alle seks Celler der kan komme til at "være æbler i" og så kunne finde ud af "hvor mange" der er.
Tak for hjælpen =)
lad os tage et eksempel:
i 6 Celler har vi givet mulighed, med en Dropdown liste, for at man kan vælge forskellige typer frugt. disse har i cellen til højre en pris der selv bliver udfyldt.
Et eksempel på muligheder forvalg er; "pærer kurv1" og "pærer kurv2" lad os sige vi er interesseret i, i et felt at fylde ud hvor mange æbler folk har valgt at tage. "æbler kurv1" indeholder måske 5 æbler, mens "æbler kurv2" indeholder 7 og "æbler kurv 3" indeholder 8. For at feltet kan forstå hvad der kommer på listen skal vi derfor brug to tjek værdier til æblerne; første værdi er den der står i cellen til højre for den hvor man vælge at skrive æblerne ind. Anden er den der fortæller Cellen hvor mange æbler der er i kurven, således at det bliver udfyldt automatisk.
og det jeg har brug for at vide er hvordan man så i et felt kan få den til selv at tjekke alle seks Celler der kan komme til at "være æbler i" og så kunne finde ud af "hvor mange" der er.
Tak for hjælpen =)

Er det kurv-nummer der bestemmer antal af frugt, kan du anvende
=SUM.HVIS($A$1:$A$6;"Æbler";$D$1:$D$6)
hvor kolonne A indeholder navnet "Æbler" og kolonne D antal frugt. Du kan se et lille eksempel her http://dl.dropbox.com/u/2601866/%C3%86b ... %A6rer.ods og hvis det ikke hjælper dig videre så lad os se en prøve på det du allerede har lavet
hvor kolonne A indeholder navnet "Æbler" og kolonne D antal frugt. Du kan se et lille eksempel her http://dl.dropbox.com/u/2601866/%C3%86b ... %A6rer.ods og hvis det ikke hjælper dig videre så lad os se en prøve på det du allerede har lavet
hmm... tja, noget i den stil. Men det jeg prøver er lidt avanceret:Jens S wrote:Er det kurv-nummer der bestemmer antal af frugt, kan du anvende
http://dl.dropbox.com/u/10738489/mage%2 ... ritoss.ods
I det felt udfor hvor der står "Speciale i" har jeg lavet en liste hvor man kan vælge en "magi skole" til højre for står der "niveau" og i feltet derudfor kan man så vælge et tal mellem 1 og 5. Men det jeg gerne vil vide, er hvordan jeg sørger for at max værdien i feltet er 2 indtil værdien i D10 stiger til 36, hvor max værdien så skal stige til 3. og når værdien i D10 når 90 skal max værdien i "niveau" feltet så blive 4, og til sidst når D10 når 162 skal max værdien i "niveau" feltet være 5.
det ville være rart hvis i kan vise mig hvordan man kan gøre netop dette også hvor maxet ikke er begrænset af en værdi i et andet felt, men af en tekst.
Men tak for hjælpen indtil videre og tak for at i gider kigge på det.

Du er ikke helt klar i spyttet her, hvornår skal værdien være 1? Desuden skal du ikke anvende validering men beregn resultatet med en formel.I det felt udfor hvor der står "Speciale i" har jeg lavet en liste hvor man kan vælge en "magi skole" til højre for står der "niveau" og i feltet derudfor kan man så vælge et tal mellem 1 og 5. Men det jeg gerne vil vide, er hvordan jeg sørger for at max værdien i feltet er 2 indtil værdien i D10 stiger til 36, hvor max værdien så skal stige til 3. og når værdien i D10 når 90 skal max værdien i "niveau" feltet så blive 4, og til sidst når D10 når 162 skal max værdien i "niveau" feltet være 5.
Det forstår jeg ikke, tekst kan forhindre en beregning, men kun værdier kan indgå i en beregning.det ville være rart hvis i kan vise mig hvordan man kan gøre netop dette også hvor maxet ikke er begrænset af en værdi i et andet felt, men af en tekst.
http://dl.dropbox.com/u/2601866/mage%20 ... itoss2.ods
mvh
Jens