Datofejl i diagrammer

Brugerhjælp og support til regneark i LibreOffice Calc

Moderator: Lodahl

Post Reply
mogens nielsen

Datofejl i diagrammer

Post by mogens nielsen »

Et diagram med x-aksen ref. til en kolonne(A) med datoer (stigende) og y-aksen er kolone B med forskellige måleværdier. Datoerne er indrapporteret i felter def. som datofelt.
De første værdier har korrekt dato, men efter 1.1.2011 bliver der fejl i datoen på diagrammet fx bliver 3.2.11 til 22-08-08 og 3.3.11 til 26-08-08.
mogens nielsen
Jens S

Post by Jens S »

Hej

Umiddelbart kan jeg ikke genskabe fejlen, så kontroller lige om alle datoerne bliver opfattet som datoer ved at markere kolonnen og så brug ctrl+m, så vi du se alle de serielle værdier for datoerne (40544 osv). Hvis de er i orden så tryk ctrl+z for at gendanne og så må du oploade en prøve på regnearket.

mvh
Jens
PKO

Post by PKO »

Hej,

Hvilken formatering har du på kolonne A?

Jeg har testet på LibreOffice 3.3.1 Linux med formatering 31-12-1999 sat på kolonne A. Det fungerer udemærket.
mogens nielsen

Post by mogens nielsen »

PKO wrote:Hej,

Hvilken formatering har du på kolonne A?

Jeg har testet på LibreOffice 3.3.1 Linux med formatering 31-12-1999 sat på kolonne A. Det fungerer udemærket.
Jeg har datoformatering på kolonne A. Det er ikke der fejlen opstår. Det er på diagrammet (stregdiagram), hvor jeg anvender kolonne A som etiket i x-aksen dvs. bundlinien der sætter værdi på de enkelte knæk på kurven fra Y-aksen. Det er kun værdier efter 1-1-2011 der bliver oversat forkert.
På et søjlediagram er der korrekte datoer, men pga diagrammets fysiske størrelse bliver sidste ciffer i året skåret af. Kan man få etiketteksten til at stå på "højkant"?
Mogens
mogens nielsen
Jens S

Post by Jens S »

mogens nielsen wrote: Kan man få etiketteksten til at stå på "højkant"?
Mogens
Dobbeltklik på x-aksen, så kan du formatere og rotere alt det du lyster.
PKO

Post by PKO »

Hej,

Jeg har lavet diagrammet også. Dato er korrekt angivet.

Hvis du markerer x-aksen og derefter højreklikker, kan du under 'Formatér X-akse' finde et faneblad, hvor du kan indtaste antal grader, du ønsker teksten skal drejes.
mogens nielsen

Post by mogens nielsen »

PKO wrote:Hej,

Jeg har lavet diagrammet også. Dato er korrekt angivet.

Hvis du markerer x-aksen og derefter højreklikker, kan du under 'Formatér X-akse' finde et faneblad, hvor du kan indtaste antal grader, du ønsker teksten skal drejes.
Mange tak for den hurtige hjælp. Det er nu lykkedes mig at få det hele til at fungere. Jeg har ikke så meget rutine i diagrammer og jeg havde nok lavet for mange justeringer i akserne så der gik kuk i det. Da jeg lavede et nyt diagram forfra gik det fint.

Nyt spm: Da datointervallerne for de registrerede målinger varierer, kunne jeg tænke mig at få X-aksens gitter fordelt analogt med afstanden mellem datoerne. Findes der en metode hertil?
mogens nielsen
Jens S

Post by Jens S »

Du skal anvende diagramtypen XY-punkt, de øvrige typer er baseret på kategorier af x
mogens nielsen

Post by mogens nielsen »

Jens S wrote:Du skal anvende diagramtypen XY-punkt, de øvrige typer er baseret på kategorier af x
Mange tak for hjælpen, alle mine øjeblikkelige problemer er løst.
mogens nielsen
Post Reply