CSV filer ændres ved fil gem - uden at data er ændret ??

Brugerhjælp og support til regneark i LibreOffice Calc

Moderator: Lodahl

Post Reply
Rasmus R

CSV filer ændres ved fil gem - uden at data er ændret ??

Post by Rasmus R »

Hej
Jeg sidder med en exporteret Database (i CSV) downloaded fra en webshop - når jeg så åbner filen og lukker den igen har den lavet noget (?) om.

Filstr. bliver typisk mindre - er der nogen der har et bud på hvad der går galt??

mvh
rasmus
Jens S

Post by Jens S »

Er du sikker på der er ændret i filen, måske er det bare overflødige blanktegn der er fjernet. Når du gemmer som csv, skal du huske at se på filterindstillinger.
Image

mvh
Jens
Kofoed

Post by Kofoed »

Ligner et problem, jeg tidligere er stødt på - omend i Excel :?
(Privat bruger jeg OOo - som konsulent er det brugerne der afgør)

Et csv udtræk af telefon numre fra en database gav numre med landekode - altså således: +45 12 34 56 78.
Ved import i regneark ændrede den automatiske formatering tallene til 4512345678. Ja, afhængigt af formateringen i nogen tilfælde også uden landekode.
Bemærk at mellemrum er væk og foranstillet plus. Det kunne databasen IKKE lide :cry:

Det er vigtigt at huske: csv formatet er et tekst format, der ved import i regnearket automatisk formateres til en kombination af tekst og tal.

Databasen ville have det foranstillede + i telefonnummeret. I regnearket blev det tolket som plustegn og telefonnummeret som nummer. Altså et positivt heltal, der jo almindeligvis angives uden foranstillet tegn i regnearket.
Man kan tvinge regnearket til at vise + foran telefonnumre, enten ved at gøre hele nummeret til tekst (Ved apostrof før plus: '+) eller man kan formatere cellerne til at vise + foran numrene.

Formatering gemmes ikke i csv formatet - der jo er ren tekst. Så det skal gøres hver gang, der åbnes en csv fil.
Foranstillet apostrof giver problem med databasen.

Det er altså ikke godt at bruge regneark til at redigere i en database fil under disse omstændigheder.
Post Reply