Hej, jeg sidder med et problem jeg ikke lige kan gennemskue hvordan omgåes.
Til et budgetark skal jeg summe nogen værdier der hører til specifikke måneder.
Simpelt set står tal/dato således:
_____A_______<u>B</u>_____
1 kr. -48,00 12-01-2011
2 kr. -64,00 17-01-2011
3 kr. -25,00 14-02-2011
Så hvordan konstruerer jeg en sum.hvis på det samlede område, men så jeg kan udtrække summen pr. måned, f.eks. -112 for januar, -25 for februar
et.c.
sum.hvis(B1:B3; måned(aktuel())=1; A1:A3) var min første indskydelse til at sammenlægge januars posteringer, men det virker niks ... så hvordan heulen kan det gøres?
hilfe!
Dato-check i sum.hvis
Moderator: Lodahl
-
- Posts: 12
- Joined: 23. Feb 2010 14:28
Og jeg kan tilsyneladende heller ikke lave en
"dato(2011;1;1)<>dato(2011;2;1)" som HVIS kriterium for januar.
Men det må da for hede .. være muligt at gennemsøge en kolonne for datoværdier (måned) mellem dato x og y, og så benytte beløb koblet til datoværdien til en samlet sum.
Håber forklaringen er så den viser hvad problemet (tilsyneladende) er.
"dato(2011;1;1)<>dato(2011;2;1)" som HVIS kriterium for januar.
Men det må da for hede .. være muligt at gennemsøge en kolonne for datoværdier (måned) mellem dato x og y, og så benytte beløb koblet til datoværdien til en samlet sum.
Håber forklaringen er så den viser hvad problemet (tilsyneladende) er.
Jeg går ud fra at dine data er som dit eksempel, og så virker min formel. Du kan også bruge følgende:
=SUM.HVIS(MÅNED(B1:B3);1;A1:A3)
men så skal formlen indtastes som matrix-formel, afslut med ctrl+shift+enter i stedet for enter
Du har datoerne i kolonne B og beløb i kolonne A, og datoer er værdier og ikke tekst (se med ctrl+F8)
mvh
Jens
=SUM.HVIS(MÅNED(B1:B3);1;A1:A3)
men så skal formlen indtastes som matrix-formel, afslut med ctrl+shift+enter i stedet for enter
Du har datoerne i kolonne B og beløb i kolonne A, og datoer er værdier og ikke tekst (se med ctrl+F8)
mvh
Jens
Last edited by Jens S on 19. Jan 2011 21:14, edited 2 times in total.
-
- Posts: 12
- Joined: 23. Feb 2010 14:28
Jeg kom lige på et workaround der godt nok er temmelig quick'n'dirty.
for f.eks. februar; en sum hvis på alt >= 1. feb., fratrukket en sum af alt ældre >= 1. mar., for hvad der så er tilbage er februar måned.
Det bliver bare en forholdsvist lang kode for noget der burde eksistere som selvstændig funktion ... hvis ikke det allerede gør det, og bare ikke er mig bekendt.
for f.eks. februar; en sum hvis på alt >= 1. feb., fratrukket en sum af alt ældre >= 1. mar., for hvad der så er tilbage er februar måned.
Det bliver bare en forholdsvist lang kode for noget der burde eksistere som selvstændig funktion ... hvis ikke det allerede gør det, og bare ikke er mig bekendt.
Hvis du i kolonne C laver følgende følgende formel =måned(B1), og kopier denne ned over de efterfølgende rækker, så vil du have et udtræk af hvilken måned hver post repræsenterer,
Herefter er det at lave en Sum.hvis, som det fremgår herunder:
=SUM.HVIS(C1:C3;1;A1:A2)
Herefter kan kolonne C skjules, det er blot en hjælpe kolonne.
Jeg håber det kan hjælpe dig
Herefter er det at lave en Sum.hvis, som det fremgår herunder:
=SUM.HVIS(C1:C3;1;A1:A2)
Herefter kan kolonne C skjules, det er blot en hjælpe kolonne.
Jeg håber det kan hjælpe dig
Gør det så enkelt som muligt, er vores motto
Der gør vi bla. med Excel Kurser!
Der gør vi bla. med Excel Kurser!