Tabeller

Brugerhjælp og support til tekstbehandling i LibreOffice Writer

Moderators: Lodahl, Ejnar

Post Reply
Panda

Tabeller

Post by Panda »

Hejsa

Jeg synes altså, at det er svært at styre de tabeller, man kan lave under tekstbehandling. :(

(Det er svært at styre størrelsen af cellerne. For det førete kolonnebrede. Hvis man ændrer en kolonnebrede ændrer de andre kolonner sig også automatisk, så hele tabellens brede forbliver den samme. Jeg er godt klar over, at man kan ændre hele tabellens brede, men det er stadigvæk det samme problem med de enkelte kolonnes brede, hvis man har mere end to kolonner, og de i øvrigt ikke skal være lige store.) Ok, fandt ud af, at det var lettere at styre, ved at højreklikke i en kolonne, og så vælge kolonne>optimal brede, og ændre kolonnerne en efter en på den måde, og så sidenhen vælge placering af tabellen (højre, venstre o.s.v.).

Så har jeg et andet spørgsmål til gengæld:
Derudover er der en fejl i programmet!! Der er en minimumshøjde for rækkerne på 0,01 cm, men rækkerne synes at have en højde på 1 cm. Kan man virkelig ikke gøre dem mindre? Her kan man nemlig ikke vælge optimal højde, hvilket er en funktion der mangler!!

Til sidst har jeg oplevet, at når jeg udprinter en tabel, så kom ikke alle linierne med! :?: Er der noget jeg kan gøre, andet end give linierne end federe tykkelse? De skal måske minimum have en stroke på 1 punkt, for at komme med?
Det svarer lidt til, at en person, som har udprintet mit dokument, har oplevet, at punkterne ikke kom med under overskrifterne, hvilket jeg til gængæld ikke havde problemer med, ved udprint af samme dokument fra min pc.

Jeg håber :?, at jeg få svar på de spørgsmål, som jeg stadigvæk ikke selv, har fundet ud af. Det vil sige først og fremmest problemet med at minimere højden på rækkerne i en tabel.
Mvh. Panda
JFM

Re:Tabeller

Post by JFM »

Hej Panda
Husker du at fjerne fluebenet i "Tilpas dynamisk", når du vil tilpasse din højde med nogle mindre værdier??

Hilsen

Jørgen
Panda

jibii jeah

Post by Panda »

Hej JFM

Tusind tak :) Jeg kunne dog først ikke lige finde "tilpas dynamisk", men jeg kunne huske, at jeg var stødt på det. Til sidst fandt jeg det under: række>højde, og ikke under tabel, hvor jeg først søgte.

Tak for hjælpen
Pelsdyret
Last edited by Panda on 29. Aug 2004 13:22, edited 2 times in total.
Nuet er uundgåeligt
JFM

Post by JFM »

-Marker Tabellen
-Formater
-Række
-Højde

Så er du der!

Jørgen
Panda

Post by Panda »

Hej igen

Nå du nåede at svare på mit spørgsmål, om hvor jeg fandt tilpas dynamisk, før jeg fik skrevet, at jeg havde fundet det.

Nogle gange er man bare lidt langsom i opfattelsen.
Hehe
Panda

arrrhh

Post by Panda »

Ok, nyt problem :?

Jeg ville jo gerne ændre rækkehøjden, fordi der er en del luft om tabelteksten, og fordi jeg har mange rækker. Til gængæld, hjælper det ikke kun at ændre rækkehøjden, fordi der er en fast størrelse luft omkring teksten, hvilket betyder, kun halvdelen er teksten er nu synlig, ved mindre rækkehøjde.
Det hjælper ikke, at vælge at centrere tabelteksten, for den synes slet ikke at flytte sig, når jeg vælger placering øverst, nederst eller centreret.
Jeg har tjekket tabelindhold under stylist>modificerer, og fik her fjernet afstand til over og under afsnit, men dette hjalp ikke.
Så, mangler jeg at fjerne endnu et flueben, eller hvad skal jeg gøre???

Vh. Pandabjørn
Panda

Post by Panda »

Hallo

Er der slet ingen der kan hjælpe mig, ved at svare på mit spørgsmål i den forrige postering?? :(

Jeg har lavet et udtal af tabeller i excell, ved at skrive i cellerne, og så give cellerne en stregtype udenom. Her er det smart, for man kan kan ændre på størrelsen af cellerne, så de ikke fylder mere end højst nødvendigt. Til gengæld når jeg så kopierer disse tabeller over i open, så ændrer ooo på størrelsen af cellerne, så jeg nu skal begynde forfra, med opsætningen af selve tabellen. Derudover har jeg det der problem med rækkehøjden, som ikke kan gøres mindre, uden at noget at teksten forsvinder (se forrige postering). Det betyder at mine tabeller fylder 3 gange så meget, hvilket er et problem, når tabellen i sig selv i excell fylder 3 sider.

Er der ikke nogen, som kan hjælpe mig?
Mvh. Panda
Nuet er uundgåeligt
Kaaredyret

Post by Kaaredyret »

Hvis du kopierer celler fra Microsoft Excel over i OOo Writer, så skal du nok ikke regne med at formateringen kommer med over i en tabel i Writer. Tabeller fungerer temmelig meget anderledes i en tekstbehandler end i et regneark.

Hvis du skal kopiere et område fra et regneark over i Writer og bibeholde formateringen ganske om i Excel, så burde man kunne indsætte som objekt, men mine forsøg jeg lige lavede var fiaskoer på stribe. Indsatte jeg objekter i Writer, da røg formatering og farver. Hmm.

Eneste delvise tæt-på forsøg var dette:

I Writer:
Indsæt -> objekt -> Ole objekt
Flere objekter
Microsoft Excel regneark

I Excel
Der oprettes nu et tomt ark - kopier dit regneark over i det
Luk regnarket der nu oprettes/opdateres i Writer

Det kan lykkes med simple regneark, men vil selvfølgelig kollapse når der er referencer og især mere komplicerede referencer indblandet. Men prøv det af.

Det virkede ikke meget bedre i seneste udviklerversion af OOo 2.0, så udsigterne er ikke gode. Synd, jeg elsker OLE-objekter og bruger dem hidsigt selv, en skam at OOo ikke er bedre til at håndtere dem.

---

HOV, lidt succés, prøv dette:
- Kopier i Excel, vælg INDSÆT SPECIEL
- Vælg Microsoft Excel Regneark

Nu indsættes regnearket i sort/hvid. Dobbeltklik på det, det åbnes i Excel, gå tilbage til Writer og det ser rigtigt ud?

(Og bemærk at den åndssvage ramme om objekter ikke printes med)
Panda

Re: arrrhh

Post by Panda »

Panda wrote:Ok, nyt problem :?

Jeg ville jo gerne ændre rækkehøjden, fordi der er en del luft om tabelteksten, og fordi jeg har mange rækker. Til gængæld, hjælper det ikke kun at ændre rækkehøjden, fordi der er en fast størrelse luft omkring teksten, hvilket betyder, kun halvdelen er teksten er nu synlig, ved mindre rækkehøjde.

Vh. Pandabjørn
Hej
Vil bare skrive, at dette problem har jeg selv fået løst. Det viser sig at være utrolig simpelt, så jeg føler mig lidt dum, at jeg ikke kunne finde ud af det før:

Marker tabel
Gå ind under formater > vælg tabel
vælg faneblad kanter
sæt aftand til indhold til 0

Hvor svært var det lige?
Vh. Panda
Panda

Post by Panda »

Hej Kaare
Mange tak for nedstående råd, det har jeg haft glæde af i denne omgang med succes.
Kaaredyret wrote:
Eneste delvise tæt-på forsøg var dette:

I Writer:
Indsæt -> objekt -> Ole objekt
Flere objekter
Microsoft Excel regneark

I Excel
Der oprettes nu et tomt ark - kopier dit regneark over i det
Luk regnarket der nu oprettes/opdateres i Writer
Jeg har kun et spørgsmål, hvis nu jeg finder ud af, at jeg gerne vil ændre noget i mit Ole objekt (regneark), hvordan gør jeg så det? Jeg har forsøgt at dobbeltklikke på objektet, og excell-arket dukker så også op igen. Problemet er blot, at det ændrer på objektet i Ooo, så tabellen forekommer dobbelt så stor, samgtidig med at den delvis falder udenfor siden. Hmm, hvordan undgår man det? :? Er der en funktion, så man kan opnå den samme størrelse som før, og så samtidig ændre nogle tal eller andet i excell, som siden opdateres i writer, når man lukker excell? Endtil videre kan jeg kun se en udvej, og det er at begynde forfra.

Mvh. Panda
Kaaredyret

Post by Kaaredyret »

Hej Panda

Du kan under indstillinger for objektet (højreklik og vælg objekt og tryk på fanebladet indstillinger) beskytte mod ændringer i størrelse, placering og sågar indhold. Hjælper det?
pertorp

Re: Tabeller

Post by pertorp »

Du skriver at din tabel fylder tre sider. Det lyder som om du ikke har ret meget tekst ud over tabelindholdet. Derfor foreslår jeg som et alternativ at hente tabellen ind i ooo's regneark. Hvis du i regnearket markerer alle dine rækker og højreklikker ude på rækkereferencerne (1,2,3, mv.) har du mulighed for at vælge optimal rækkehøjde. Hvis du har lidt tekst der ikke kan være i en celle, kan du med fordel benytte menupunktet flet celler i formater menuen.

mvh. Per
Kaaredyret

Post by Kaaredyret »

Du kan i øvrigt også trykke på 'oprindelig størrelse' i egenskaberne for OLE objektet.

Ååh, nu ser jeg måske dit problem... jeg opdaterede lige et Excel OLE objekt i 1.1.4 og den returnede et langt større område fra Excel end hvad der er indtastet data i. Klar fejl.

Det er åbenbart kropumuligt selv at angive hvor meget af regnearket man ønsker at vise i sit objekt. *"#¤"#*¤

I Word kan man let som en leg redigere OLE objektet, endda uden at forlade Word, og med få hiv angive hvad man ønsker vist. At gøre det samme i Writer lader til at være helt umuligt.
Post Reply