mail-adresser som links
Moderator: Lodahl
-
mail-adresser som links
I et scalc-ark har jeg nogle fysiske adresser med tilhørende mail-adresser. Hvordan gør jeg mail-adresserne til links? Min OpenOffice hedder 3.2.1 mvh Flemming
-
OK - det er tilsyneladende kun under indtastning at der tjekkes for hyperlink, man kan fjerne hyperlink-formateringen ved at bruge ctrl+m, men man kan ikke genskabe den.
Så det du gør er:
Marker dine celler med mail-adresser
Åbn Søg og Erstat -Ctrl+F
Søg efter: .* (punktum, stjerne)
Erstat med: =HYPERLINK("Mailto:&")
x ved 'Kun det markerede'
x ved 'Regulære udtryk'
Erstat Alle (husk du kan fortryde hvis det går galt)
En mere ligetil løsning er at tilføje en ny kolonne ved siden af mail-adresserne og der bruge formlen: =HYPERLINK("Mailto:"&D2) når adressen står i D2 og så kopiere nedad.
Jeg har kigget lidt nærmere på hyperlink formateringen og har fundet denne makro der kan omdanne tekststrengen til en aktiv hyperlink. Marker cellerne med mail-adresser og kør makroen.
Formateringen bliver standard blå skrift med grå baggrund (hvis det er din indstilling)
mvh
Jens
Så det du gør er:
Marker dine celler med mail-adresser
Åbn Søg og Erstat -Ctrl+F
Søg efter: .* (punktum, stjerne)
Erstat med: =HYPERLINK("Mailto:&")
x ved 'Kun det markerede'
x ved 'Regulære udtryk'
Erstat Alle (husk du kan fortryde hvis det går galt)
En mere ligetil løsning er at tilføje en ny kolonne ved siden af mail-adresserne og der bruge formlen: =HYPERLINK("Mailto:"&D2) når adressen står i D2 og så kopiere nedad.
Jeg har kigget lidt nærmere på hyperlink formateringen og har fundet denne makro der kan omdanne tekststrengen til en aktiv hyperlink. Marker cellerne med mail-adresser og kør makroen.
Code: Select all
REM ***** BASIC *****
Sub InsertURLIntoCell
Dim oDoc 'get acces to my Doc
Dim oText 'Text object for the current object
Dim oField 'Field to insert
Dim oCell 'Get a specific cell
Dim oSheet 'get the sheet that I want
'get acces to doc
oDoc = thisComponent
oSheet = oDoc.CurrentController.getActiveSheet()
' Get the cell range selected
oSelection= oDoc.getCurrentSelection()
oRangeAddress = oSelection.getRangeAddress
r1 = oRangeAddress.StartRow
c1 = oRangeAddress.StartColumn
c2 = oRangeAddress.EndColumn
r2 = oRangeAddress.EndRow
' foreach cell in range, execute
For i = c1 To c2
For k = r1 To r2
oCell = oSheet.getCellByPosition(i,k)
'Create a URL Text field
oField = ThisComponent.createInstance("com.sun.star.text.TextField.URL")
' This is the actual text that is displayed for the URL
oField.Representation = oCell.getString()
' The URL property is the custom URL.
'oField.URL = ConvertToURL("http://www.your.url")
'Alternatively I attach the value of the cell too
oField.URL = ConvertToURL("MailTo:" & oCell.getString()) 'kun til e-mail adresser ikke http://6
'Delete the extra text to avoid appending
oCell.setString("")
oText = oCell.getText()
oText.insertTextContent(oText.createTextCursor(), oField, False)
Next
Next
End Sub
mvh
Jens
Re: mail-adresser som links
Hvis dit problem 'kun' er at konvertere en tekst til et link, kan du bruge Hyperlink ikonet i menuen - eller finde den under Indsæt -> Hyperlink.flemming chr. nielsen wrote:I et scalc-ark har jeg nogle fysiske adresser med tilhørende mail-adresser. Hvordan gør jeg mail-adresserne til links? Min OpenOffice hedder 3.2.1 mvh Flemming
Herved fremkommer Hyperlink dialogen. I venstre panel vælger du så E-mail og nyhedsgrupper hvor du i højre panel kan indtaste dine oplysninger.
Har du markeret teksten - her mailadressen - vil den overføres til dialogen.
Al tekst kan på denne måde gøres til hyperlink. Og et hyperlink til en mailadresse starter med
Code: Select all
mailto:
Mvh. Kofoed
-
Desværre ser jeg først indlæggene nu, men fandt ud af, at hvis jeg sletter hyperlinks i en celle, lukker og indtaster dem igen, fungerer det.
Jeg synes godt nok, det er bøvlet, for hvis jeg ikke sletter rub og stub og gemmer og lukker, men prøver at rette til, får jeg de underligste hyperlinks - sikkert fordi jeg i indstillinger skal have rettet et eller andet med auto-indtastning.
mvh.
Flemming
Jeg synes godt nok, det er bøvlet, for hvis jeg ikke sletter rub og stub og gemmer og lukker, men prøver at rette til, får jeg de underligste hyperlinks - sikkert fordi jeg i indstillinger skal have rettet et eller andet med auto-indtastning.
mvh.
Flemming