Læselayout

Brugerhjælp og support til tekstbehandling i LibreOffice Writer

Moderators: Lodahl, Ejnar

Post Reply
Plisken

Læselayout

Post by Plisken »

Hej.
Jeg har et problem, som jeg ikke lige kan finde noget svar på. Jeg er musiker, og bruger computeren til at se teksterne på, når jeg øver numre.
Jeg har før brugt Microsoft Office, og der har jeg brugt det der hedder " læselayout" så jeg har kunnet se hele teksten på samme skærm, selv om den fyldte 2 sider. Så var den bare delt i 2 sider ved siden af hinanden .
Hvordan gør jeg det samme i Open Office? Det ville være en fordel hvis jeg kunne åbne alle dokumenter i dette layout automatisk, om man så må sige. På forhånd tak.
guruerne

Zoom-slider

Post by guruerne »

Hej!

Brug zoom-slideren i nederste højre hjørne - så kan du sagtens se 2 sider på samme tid :)
Plisken

Post by Plisken »

Hej igen...
Ja det kan jeg godt, men så bliver teksten så lille at jeg ikke kan se den.
I Windows word kan man klikke på en knap øverst oppe i værktøjslinjen som hedder læselayout, og dermed kommer teksten til at stå i 2 rækker, så man kan læse den uden at skulle scrolle, hvilket jo er lidt bøvlet når man skal læse det mens man spiller guitar.
guruerne

Vis fuldskærm

Post by guruerne »

I praksis er læselayout blot en fuldskærmsvisning, hvor alt unødvendigt skjules.

Det kan du også i OpenOffice - klik på [Vis] - [Fuldskærm] eller brug genvejen ctrl+shift+J

:)

Den sidste tilpasning kan ordnes ved at klikke CTRL og så bruge din mus' scrollhjul (zoom)

Er det en løsning?
Jens S

Post by Jens S »

Lige til højre for zoom-skyderen på statusbjælken er der 3 små ikoner. Tryk på den midterste og brug zoom indtil det passer i størrelse med 2 sider på skærmen. Du kan også ændre disse indstillinger under Menu: Vis - Zoom
Det aktuelle layout gemmes sammen med filen, så hvis du har du vil have det ændrede udseende næste gang du åbner filen, skal du gemme den igen (altså Gem som..)

mvh
Jens
Plisken

Post by Plisken »

Mange tak...det er da bare sådan det skal ordnes..
Post Reply